Full version: Val av Persika
fridasj
Hej!

Är sugen på att skaffa mig ett Persikoträd, och har förstått att de vanligaste sorterna är 'Frost' och 'Riga'.
Vad kan passa mig bäst? Bor i högt söderläge (zon 2) och tänkte försöka spaljera trädet mot en bergvägg där det är sol i princip hela dagen.
Är det någon större skilnad mellan de träd de säljer i de olika butikskedjorna, eller kommer de från samma grossist?
Blir lite förvirrad när man läser om de två sorterna. Ibland skriver man att Frost är mest sjukdomsresistent och ibland Riga? Vad är eran erfarenhet?

Mvh Frida
Jan af Lisö
Jag tror t.ex INTE att Zetas och Buahaus eller Plantagen har samma leverantörer. Men det kan hända att olika plantskolor har samma leverantör, t.rx Gränna Plantskola som är en känd frukträdsleverantör. Många andra finns också.

Många träd importeras från Europa, bl.a Holland.

Jag har haft Frost sen 2002, den får lite krussjuka varje år, men den går över. Frost var mycket reklamerad för ca 10 år sedan, men jag tycker den är överskattad, om man inte har en varm stenmur i söderläge.
merlin68
Jag bor i zon 3-4 och har haft mitt "Frost" i ungefär 5 år nu. Köpte det på Ulriksdals trädgård för dyra pengar men det var det värt må jag säga. Fryser inte ens tillbaka i topparna men det står väldigt skyddat i en sänka i sydläge. Täcker med säckväv tidig vår det är allt. Troligtvis är Riga ännu härdigare än Frost.
fridasj
Tack för svaren! Jo, man blir ju lite osäker....
Har för mig att det finns någon annan sort också som börjar på A..tror jag som är förberedd för spaljering? Någon som kommer ihåg,och vet något om den?
josohl
Jag tror att olika träd-individer kan vara lite olika också?
Jag hade först ett "Frost" som hade massa krussjuka som jag kämpade nåt väldigt med att plocka krusiga blad, gödsla mm. Tillslut besprutade jag det t.o.m. med nåt otäckt bekämpningsmedel som bara säljs i Norge... Men det hjälpte inte, det var fult och fullt med krussjuka och växte inte, så jag tog bort det.
Sen köpte jag ett nytt träd, "Frost" igen, och planterade på samma plats och det har knappt nån krussjuka alls.
merlin68
CITAT (fridasj @ 11-05-2011, 08:15) *
Tack för svaren! Jo, man blir ju lite osäker....
Har för mig att det finns någon annan sort också som börjar på A..tror jag som är förberedd för spaljering? Någon som kommer ihåg,och vet något om den?


Det finns en sort som heter anna-lena men den rekommenderas inte längre nu när bättre sorter finns i handeln.

CITAT (josohl @ 11-05-2011, 08:53) *
Jag tror att olika träd-individer kan vara lite olika också?
Jag hade först ett "Frost" som hade massa krussjuka som jag kämpade nåt väldigt med att plocka krusiga blad, gödsla mm. Tillslut besprutade jag det t.o.m. med nåt otäckt bekämpningsmedel som bara säljs i Norge... Men det hjälpte inte, det var fult och fullt med krussjuka och växte inte, så jag tog bort det.
Sen köpte jag ett nytt träd, "Frost" igen, och planterade på samma plats och det har knappt nån krussjuka alls.


Verkar som om olika träd är olika känsliga. Mitt frost har aldrig haft en tillstymelse av krussjuka - peppar peppar....
fridasj
Googlade lite i ren frustration över att jag inte kom på namnet.
AMSDEN var det jag menade! Någon med erfarenhet av den??
Finns tydligen en sort som heter 'Mamie Ross' också som skall vara härdig i zon 2...

Verkar vara lite av lotteri det där med krussjukan. Knepigt!
ullsah
Jag kan verkligen rekommendera persikan Frost. Jag har ett 5 år gammalt träd som just nu blommar för fullt. Det är helt maniskt att se dessa rosa blommor i mängder. Jag har haft lite krussjuka men inget som är till problem. De första åren täckte jag trädet med säckväv på våren, men har inte täckt de två sista åren och det har gått bra ändå. Frukterna är stora och aromatiska. Jag hjälper trädet med pollineringen då det blommar så tidigt att det är dåligt med insekter. Jag bor i Zon 2.
OBS, kontrollera att trädet har ett stort och fint rotsystem när du köper, mitt första köp återlämnade jag efter att lossat på krukan och funnit ett uselt rotsystem.
Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon