Josefine82
Hej!

Jag har två chiliplantor (rätt små) vars blad torkar fläckvis, varför? Bladet är grönt men typ mitt i bladet så är det en torr fläck? Vad beror detta på?? Jag har bara haft dem inomhus. Kan tilläggas att de där fläckarna börjar dyka upp på de nya bladen också, syns inte på bild. Kan det bero att de får för mkt sol ljus, att det liksom blir för varmt för dem?
officinalis
Solskador eller eventuellt trips skulle jag tro. Ifall det är trips ser man ofta små svarta pricker vilket är rester av tripsens exkrementer.
Josefine82
finns inga svarta prickar, men min kära sambo hade flyttat på dem och lagt dem nära fönstret så kan det vara solen då. Men om det är trips, hur blir man av med dem?
officinalis
Handplockning och duschning med vatten/såpvatten. De är mycket små. Ställer sällan till med några jätteproblem för mig.
Josefine82
Tack så mycket hjälpen, hittar inga svarta prickar alls så jag får avvakta och hålla sambon borta från chiliplantorna! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon