Full version: Magnoliaträd
Valentiner62
Jag är en amatör vad det gäller trädgård och undrar om ett magnoliaträd, ca 3m högt, kan dö pga av köld. Jag har ett träd i trädgården som, sedan jag köpte huset, har blommat men som nu verkar vara stendött. Det blommade inte förra sommaren och nu finns inte en enda tillstymelse till att den skulle leva.

Om det nu är så att den bara delvis är död, kan man då skära ner den till "grunden" så att den kanske kan komma sig igen?

Har absolut ingen erfarenhet så jag behöver verkligen goda råd.

Tackar på förhand,
/Susanne
Huggorm
Magnolia är känsliga träd, och det kan tyvärr vara så att det dött. Skrapa lite med nageln på någon kvist och se om det är grönt under ytterbarken. Att ett nedsågad magnolia skall komma på nytt från roten är nog tyvärr att önska för mycket. Men vänta och se, den kanske bryter nytt en bit in från kvistspetsarna, och då tar det lite längre tid.
Valentiner62
Tack för ditt snabba svar.

Det var inte kul att höra. Vad kunde jag gjort för att skydda den - det är ju trots allt ett träd?

Det som är så ironiskt är att jag inte är en trädgårdsmänniska men just denna magnolia tyckte jag var så vacker och den var det enda jag ville ha kvar i trädgården - allt annat är i princip uppgrävt och borttaget till förmån för gräsmatta.





Huggorm
Det är inte mycket man kan göra för träd, de är helt enkelt för stora. Och förluster får man tyvärr räkna med när man odlar känsliga arter som egentligen är anpassade för ett subtropiskt klimat. Förra året var det mycket av känsliga växter som strök med, först en extremt lång och kall vinter, sedan en sen vår, sedan en sommar som började med torka och slutade med skyfall och slutligen en vinter som började redan i oktober. Det var ju kallaste året på flera hundra år sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon