Full version: Stekt kirskål....
Gita
Jag har tröttnat på att svära över kirskålen som invaderat mina rabatter, istället så tänker jag äta upp den.
Om man steker kirskålen några minuter i lite olivolja och sedan strör över lite flingsalt så har man ett supergott tillbehör till både kött och fisk. och dessutom så utomordentligt lättodlad!
Gita
merlin68
Ja jättegod och diskret i smaken. Här äts det mycket kirskål i paj, soppa, wok, stuvad, mycket småskuren i blandade sallader och familjens favorit kirskåls-coleslaw. Helt klart en finfin och nyttig växt tummenupp.gif
Lena i Torslanda
Ja lättodlad och tacksam på alla sätt. Om någon vill testa så har jag gott om plantor att dela med mig av. Kanske på Tradera, där kan man ju sälja det mesta!

Men den är faktiskt riktigt god!
merlin68
Hittade ett recept på kirskåls-pesto. Det ska testas inom kort yes.gif

http://www.rawfoodrecept.com/2010/05/kirsk...roddar-och.html
Christa
Jag har provat kokt kirskål två gånger men jag tycket inte om det. Tyckte smaken var stark och dominerande. Har trott att de kanske skall vara spädare när man äter dom. Är det så?
merlin68
Stämmer späda blad smakar bara mild med pyttelite kålarom. Äldre blad kan vara lite skarpa i smaken en aning peppriga. Själv gillar jag det men smaken är ju som ..... flirting.gif
Huggorm
Duger väll som hönsmat, eller kanske kaninmat wink.gif
Anma
Jag har använt kirskål i maten, tycker inte om det. Men mitt krig mot det i trädgården börjar lida mot sitt slut hoppas jag. Ett enstaka blad har visat sig i år, direkt anfallet med roundup (förlåt, men jag gav upp alla andra metoder då de var lönlösa)
Huggorm
Jag ryckte upp ett kirskålblad som kom i en plantering jag anlade i höstas. Det visade sig att jag fått med en 3cm lång rotbit i jorden, det räckte för att det skulle ta sig igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon