Aila
För övrigt min idol, Dean i mean....
Volvo Turbo Perfomance Klubb...Du som är med där antar jag----- en fråga du kanske kan svara vad händer när man trimmar en Turbo????

Frågan kanske kan ställas här trots ämnet smile.gif ohmy.gif
Tommy
Trimmar en turbo? Tja... motorn blir starkare och bilen går fortare... fast det är sällan turbon i sig själv som trimmas utan motorn i övrigt.

Du ställer en väldigt generell fråga, ungefär som "Vad händer om jag sår ett frö".

Det vanligaste trimsättet är att man "chippar" den, dvs byter det datachip som styr motorinställningar och dess effektuttag.

Min bil - en Volvo V70 med 2.5T motorn - har i ursprungsutförande 193 hk och med det första steget i chiptrimning får jag omkring 40 hästar till plus att vridet ökar från ca 300 till ca 400 Nm. Sen kan man byta luftfilter, avgassystem, större turbo, dumpventiler, fler steg i chiptrimning och massa annat.

Hoppas du fick reda på något nyttigt smile.gif


Du är välkommen in på vårat forum och ställa fler frågor eller titta runt och se om du hittar svaren ändå. Då skall du gå till: TPC-forum
Aila
Varför denna fråga, joho jag har en V40 T4 ,ett par lampor började indigera fel och den saktade i farten, så in till verkstaden, där undrade de om jag hade trimmat den ???
Nog vet jag att grabbar trimmar mopeder,men att det också görs med bilar och en dyr grej blev det,den förra ägaren måste har gjort det. Men frågan var bara varför ?????

Ok, tack för ditt svar i alla fall. Visst fick jag veta lite nytt biggrin.gif biggrin.gif
Tommy
CITAT (Aila @ 30-12-2002, 22:46)
Men frågan var bara varför ?????

Varför?? Kan man få det gå fortare så fixar man väl det biggrin.gif

T4 går skapligt redan orginal eftersom den är så lätt, men samtidigt är den oxå tacksam att trimma.

Den förre ägaren kan ha "pystrimmat" din bil vilket gör att turbon inte har någon övre begränsning i laddtrycket utan laddar fullt (görs enkelt med en sax och en t-koppling från exvis spolarslangen) och då håller inte prylarna länge, men det blir en jäkla spark när turbon laddar fullt.

Motorn behöver ju luft för att förbränna bensinen vid tändningsögonblicket. Det turbon gör är att trycka in mer luft och därför ökar kraften i förbränningen - en starkare motor. Med fullt laddtryck trycker den in max vad den kan och att köra på extrema värden är ju aldrig bra i några avseenden.
Aila
Ja visst sjutton gick det fort innan den den lade av. Får väl erkänna att det var en fröjd att köra i Norlands öde vägar laugh.gif Men då var jag novis om sådant...omkörningar var den ju bra så klart. Den går ju bra nu ock fast den är laglig wink.gif
Tackar för all info ang.T.trim.alltid lär man sig något nytt på denna fantastiska Odla forum smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon