Sidor: 1, 2, 3, 4
Motti
Äntligen !har vår urtidsbefolkning fått rätten till Renarnas urminnes betesmarker även på så kallat "privat mark" får betas,enligt min mening ett väldigt viktigt och klokt beslut av HD vilket bekräfftar Samernas rätt till sitt land och sina betesmarker en gång för alla.De fick sin rätt i alla instanser.Personligen tycker jag det är underbart att vår Urbefolkning som besutit rätten i flera hundra år äntligen har blivit accepterade och att de får behålla sina Renbeten och att det är offeciellt att så är det.Nu har vi en Dom på det i Högsta Domstolen som inte går att bestrida.
Kan gämföras med vissa delstaters beslut i USA att vissa Indianstammar har rätt till sina urminnes marker .
netha
Att de ens är urminnesfolk har väl inte bevisats. Motsatsen sågs väl när man grävde för gruvan i Kaunisvaara.
Helt galet att en del ska få söndra för andra ... skador för miljoners miljoner!
Privata skogsägare drabbas av miljonförluster ... privata trädgårdsägare drabbas av att hela rädgårdar trampas sönder!
Är detta DEMOKRATI?

Klart som korvspad att de i regeringen i beslutande organ inte bryr sig ... renarna i tusental är ju inte och trampar sönder allt i deras trädgårdar.
Huggorm
Vi pratar om ett område stort som halva landet, där några tusen renägare får härja som de vill med sina djur. Personligen tycker jag renägarna skall återgå till traditionell rennäring om de skall ha alla sina förmåner. Och dit hör inte flyttning av renar med lastbil, snöskotrar, helikoptrar. Om jag inte minns fel finns det mer ren i Sverige nu än någonsin tidigare.
Motti
Du får ursäkta Netha men jag tycker inte som dig ! Samerna var där upp i norr långt innan Skogspatronerna de har ägt de markerna sen urminnestider precis som Indianerna som blev bestulna på hela Amerika som var deras från begynelsen blev Samerna bestulna på sina marker.Personligen tycker jag det är och vårt kulturarv liksom Indianerna Eskimåerna Inuiterna mm.
netha
CITAT (Huggorm @ 27-04-2011, 23:49) *
Vi pratar om ett område stort som halva landet, där några tusen renägare får härja som de vill med sina djur. Personligen tycker jag renägarna skall återgå till traditionell rennäring om de skall ha alla sina förmåner. Och dit hör inte flyttning av renar med lastbil, snöskotrar, helikoptrar. Om jag inte minns fel finns det mer ren i Sverige nu än någonsin tidigare.

För varje krona som rennäringen renderar... får de sex kronor i bidrag!
Antalet renskötande samer är ca tvåtusen. Ska de då ha beslutande /äganderätt över största delen av Sveriges yta!? De ska ha jakt och fiskerätt överallt ... nätfiske utan kontroll och älgjakt oavsett vad myndigheterna säger.
Därtill kan man tillägga att de flesta samerna bor i Stockholmsområdet = är inte renskötare!
Diskriminering ... Av VEM?

CITAT (Motti @ 27-04-2011, 23:53) *
Du får ursäkta Netha men jag tycker inte som dig ! Samerna var där upp i norr långt innan Skogspatronerna de har ägt de markerna sen urminnestider precis som Indianerna som blev bestulna på hela Amerika som var deras från begynelsen blev Samerna bestulna på sina marker.Personligen tycker jag det är och vårt kulturarv liksom Indianerna Eskimåerna Inuiterna mm.

Då får du allt läsa på litegrann. smile.gif
Motti
Jag har set faktaprogram på TV hur Samerna har behandlats genom århundraden de är våra urinnevånare och dom ska vi värna om tycker jag .Att vi vill Industriallisera Lappland och tränga bort Renäringen tycker jag inte är okej,märkligt för ingen vill ju bo där uppe men ändå vill alla äga det ?Hela norra svergie är ju avfolkat alla ska bo i södra Sverige ,varför då ha sådana åsikter om ett del av Sverige där ingen vill bo eller starta företag.
netha
CITAT (Motti @ 28-04-2011, 00:07) *
Jag har set faktaprogram på TV hur Samerna har behandlats genom århundraden de är våra urinnevånare och dom ska vi värna om tycker jag .Att vi vill Industriallisera Lappland och tränga bort Renäringen tycker jag inte är okej,märkligt för ingen vill ju bo där uppe men ändå vill alla äga det ?Hela norra svergie är ju avfolkat alla ska bo i södra Sverige ,varför då ha sådana åsikter om ett del av Sverige där ingen vill bo eller starta företag.

Nämen nu är du allt lite snurrig!
"Industrialisera Lappland osv" ... Har du sovit i hundra år?
Vet du inte om att vi har LKAB som är den mest lönsammaste näringen i landet (kanske till o me Europa)? Har du missat alla miljarder gruvföretaget skeppat in till statskassan? Har du missat att just årets första kvartalsrapport visade på plus mer än dubbelt samma tid 2010? Ett plus på 2,9 MILJARDER!
"Ingen vill bo?" Var får du det ifrån? Vi har stor bostadsbrist men massor av folk som vill bo här.

Motti ... du har så jävla sne bild och uppfatning vad som eg är sant ... av landet så jag skäms.
Motti
Samerna fanns där långt innan LKAB !Säger så här Netha :Jag tycker som du !vad tycker du ?känner inte för att rammla in i nya bråk här på Odla alls.Jag har mina åsikter och dom får du respektera så respektera jag dina .okej Kan vi vara överens om att vi är oense confused.gif
netha
CITAT (Motti @ 28-04-2011, 00:25) *
Samerna fanns där långt innan LKAB !Säger så här Netha :Jag tycker som du !vad tycker du ?känner inte för att rammla in i nya bråk här på Odla alls.Jag har mina åsikter och dom får du respektera så respektera jag dina .okej Kan vi vara överens om att vi är oense confused.gif

Oense ... jamen så klart! Brukar ju vara så att de som bor längst bort ... vet bäst. sad.gif
Hur fasen kan du påstå att du vet att samerna var här först!?
Du har NOLL KOLL!
RibesRubusVitis
Kan vi enas om att skåningarna var här först? Resten av Skandinavien var liksom istäckt...
Kryddan03
CITAT (netha @ 28-04-2011, 00:33) *
Oense ... jamen så klart! Brukar ju vara så att de som bor längst bort ... vet bäst. sad.gif
Hur fasen kan du påstå att du vet att Samerna var här först!?
Du har NOLL KOLL!

Är du same, netha?
netha
CITAT (Kryddan03 @ 28-04-2011, 00:44) *
Är du same, netha?

rotfl.gif Borde du väl förstått att jag inte är.

CITAT (RibesRubusVitis @ 28-04-2011, 00:40) *
Kan vi enas om att skåningarna var här först? Resten av Skandinavien var liksom istäckt...

tummenupp.gif
Men ... bara i just denna fråga. giggle.gif
Motti
Jag är snart 59 år och har set och hört en del Fakta program och varit med om ett och annat genom mitt liv ,klart att inte Samerna var här först det var väl Neandertalarna kan jag tro,beror hur långt tillbaks du vill gå i tide räkningen.Men Samerna var dom enda som hade förmågan att leva så långt upp och överleva i snö och kyla.På 40_talet blev de behandlade som Nazizterna behandlade Judar de mätte deras skallar och bestämde sig för att de var ointerligenta och dumma i huvudet,Sveriges Riksta bestämde att de inte fick tala Samiska då blev de misshandlade eller dödade barna fick stryk i skolan om de talade Samiska.Tro det är du som ska kolla upp Netha om Samer.
netha
CITAT (Motti @ 28-04-2011, 00:50) *
Jag är snart 59 år och har set och hört en del Fakta program och varit med om ett och annat genom mitt liv ,klart att inte Samerna var här först det var väl Neandertalarna kan jag tro,beror hur långt tillbaks du vill gå i tide räkningen.Men Samerna var dom enda som hade förmågan att leva så långt upp och överleva i snö och kyla.På 40_talet blev de behandlade som Nazizterna behandlade Judar de mätte deras skallar och bestämde sig för att de var ointerligenta och dumma i huvudet,Sveriges Riksta bestämde att de inte fick tala Samiska då blev de misshandlade eller dödade barna fick stryk i skolan om de talade Samiska.Tro det är du som ska kolla upp Netha om Samer.

Är du helt allvarlig nu?
Du talar som det vore i Nazityskland och så har det ju aldrig varit i vårt land.
Vad baserar du för fakta till dina påståenden?
Jag är född och uppvuxen i Tornedalen där Tornedalsfinskan/Meänkileli var språket ... Vi förbjöds att tala annat än Svenska i skolan ... inte ens på rasterna. Gjorde vi det så blev vi slagna med pekpinne över fingrarna eller ¨beordrade att hämta ett ris som fröken/magister skulle piska oss med.
Ingen har brytt sig om hur ví behandlades!
Samerna/lapparna har fått mediautrymme och kommer med sina historier och alla Storsvenskar snyftar.
Storsvensker som eg inget kan el vet!

CITAT (Kryddan03 @ 28-04-2011, 00:51) *
Då tycker jag att du kan avhålla dig från att använda dig av nedsättande benämningar...
Och på tal om att du uppmanar andra att läsa på kanske du själv borde läsa igenom Användarvillkoren!

Dagens skratt! laugh.gif
Motti
Min glädje över att Samerna fick rätt till sina betesmarker som de igentligen har haft rätten till innan vi föddes och så ägt långt inna vi som sitter här vid datorna visste om ja vi var inte ens födda då.Äntligen har vi legaliserat våra Urinvånare och get dom rätten till sin mark som många av oss och Skogspatronerna stal i från dom därför att de var ett vänligt folk och inte va så in i Helvets Beräknade som vi andra var här i södern,de tänkte inte pengar ,de tänkte överlevnad och att vara ett med naturen och leva med det vi har,tänk vad vi missat i livet vi andra här söderöver.Kan nämna att samma har hänt enstaka Indianstammar i USA de har fått tillbaks de marker de vita stal från dom en gång genom sina delstater.Finns folk som har hjärta och förstår hur viktigt det är att ta till vara på Urinervånarna och deras arv som också är vårt.Men var vi vita har stulit från andra och satt våra Bomärken på och sakt att nu äger vi det här ,vi bara tog för oss.Phuu kompiskram.gif
netha
CITAT (Motti @ 28-04-2011, 01:14) *
Min glädje över att Samerna fick rätt till sina betesmarker som de igentligen har haft rätten till innan vi föddes och så ägt långt inna vi som sitter här vid datorna visste om ja vi var inte ens födda då.Äntligen har vi legaliserat våra Urinvånare och get dom rätten till sin mark som många av oss och Skogspatronerna stal i från dom därför att de var ett vänligt folk och inte va så in i Helvets Beräknade som vi andra var här i södern,de tänkte inte pengar ,de tänkte överlevnad och att vara ett med naturen och leva med det vi har,tänk vad vi missat i livet vi andra här söderöver.Kan nämna att samma har hänt enstaka Indianstammar i USA de har fått tillbaks de marker de vita stal från dom en gång genom sina delstater.Finns folk som har hjärta och förstår hur viktigt det är att ta till vara på Urinervånarna och deras arv som också är vårt.Men var vi vita har stulit från andra och satt våra Bomärken på och sakt att nu äger vi det här ,vi bara tog för oss.Phuu kompiskram.gif

Och har du det minsta hum om vad som framkommit io me gruvsatsningen i Kaunisvaara? Att de där hittat lämningar som visar att samerna inte alls var de första här i trakterna!?
Mycket skitsnack av sörlänningar ... det är vi vana vid ... såna som tror sig kunna och veta allt ... trots att de bara vet vad som media i sin okunskap producerat.
Motti
Gruvdrifft fanns inte ens när Samerna kom till Netha även den marken blev stulen från Samerna. Jag är Småläning men min far är från Västerbotten jag har inga Samerrötter alls .Tycker du ska läsa på om hur det var från begynelsen,finns massor av literatur att läsa film osv .Tycker Samerna har visat att de är precis lika smarta som vem som helst här i Sverige .Samerna är vår älsta kulltur.
Natti sov gott Motti:)
Kryddan03
Du får gärna visa på någon källa netha, men det jag nu läst om fynden i Kaunisvaara säger inget om vilket folkslag som hade bosättningar i det området för omkring 11 000 år sedan. Det enda de visar på är att det bodde människor i norra Sverige tidigare än vad man tidigare trott. Sedan hade en arkeolog ett par hypoteser om varifrån dessa människor kom men inget säkert fastställt. Det kan alltså lika gärna, rent hypotetiskt, visa sig att människor besläktade med samer fanns i området redan då.

Jag vet inte om du är medveten om att enligt FN:s Konvention om ursprungsfolk och stamfolk (ILO:s konvention nr 169, Indigenous and Tribal Peoples Convention) så räknas samer som ursprungsbefolkning. Sverige har inte ratificerat denna. (Men det har å andra sidan inte heller Australien och Nya Zealand och ingen vill väl påstå att varken aboriginer eller maorier inte tillhör ursprungsbefolkningen i dessa områden?) Vad jag har förstått så har Sverige inte ratificerat konventionen ännu p g a tjafs om mark-, vatten-, jakt- och fiskerättigheter. Norge ratificerade konventionen 1992.

Sveriges Riksdag har dock 1977 uttalat att samerna utgör ett ursprungsfolk i Sverige vid sin behandling av proposition 1976/77 som rör samefrågor. I propositionen sägs: "Det bör således klart uttalas att samerna utgör en etnisk minoritet i Sverige, som, i egenskap av ursprunglig befolkning i sitt eget land, intar en särskild ställning gentemot både majoritetsbefolkningen och andra minoritetsgrupper"

Samerna själva säger att de funnits i området sedan 2500 år och det finns forskare som menar att man genetiskt kan påvisa att dessa folkgrupper fanns i området för 8000-9000 sedan, men det är omstritt. Oavsett är de flesta överens om att samer redan fanns i området då det (ur ett svenskt perspektiv) koloniserades på 1600-talet (alltså för endast omkring 400 år sedan). Om det är så att fynden i Kaunisvaara så småningom visar att den befolkningen inte är genetiskt besläktade med samer spelar egentligen ingen roll då samerna redan bebodde området när "svenskar" koloniserade söderifrån.

Att de "svenska" kolonisatörerna har behandlat samerna illa finns det gott om historiska belägg för så det kan du definitivt inte förneka!
Red Top
Jag säger som Motti. Äntligen!

Och tack Kryddan för din i sammanhanget mycket sakliga information. tummenupp.gif

Men....

ibland hjälper inte ens fakta, när vi människor hamnat i en villfarelse. Oavsett om det gäller urbefolkningar eller vargar. flirting.gif
*Stintan*
Jag säger också ÄNTLIGEN!

Här finns lite mer matnyttigt http://www.fjallen.nu/sapmi/ursprung.htm
Läs under alla avdelningar!
Aqvakul
Motsättningen mellan nomadiserande och bofasta är klassisk. Den har förekommit globalt under årtusenden. Renbetesfrågan är infekterad. Varför markägarna drivit frågan om betet ända till HD är svårt att förstå. Självklart finns det en sedvanerätt. Däremot återstår att hitta formerna för ersättning för de skador renarna orsakar på jord- och skogsbruk.
herkules
jag tycker domslutet var fel, hur länge kan man leva på gamla meriter liksom?
*Stintan*
CITAT (herkules @ 28-04-2011, 08:13) *
jag tycker domslutet var fel, hur länge kan man leva på gamla meriter liksom?


Isåfall kan vi ju utrota vargen också!
herkules
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2011, 08:19) *
Isåfall kan vi ju utrota vargen också!

hu, jag vill inte utrota någon!
fast jag kan tycka domslutet vara fel ändå.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 28-04-2011, 08:23) *
hu, jag vill inte utrota någon!
fast jag kan tycka domslutet vara fel ändå.


Men varför då? Tror du renarna kan vara utan vinterbete?
Carl

Är kluven i denna fråga. Har aldrig mött en same eller sett en snöskoter i mitt liv. Skåning som jag är. Rent generellt så försvinner och tillkommer yrkesgrupper genom tiderna. Varför ska rennäringen finnas om den inte är lönsam? Vet inte vilka skador eller vilka ytor som renarna kräver.

Antar att skogsägarna någon gång i tiden fick marken köpte den eller tog den. Men så är det med all mark om man går tillräckligt långt tillbaka. Tiderna förändras men tydligen inte samerna.
Monica M zon 4
Är det inte lika bra att skjuta alla vargar, björnar och renar och tvångsflytta alla som bor i norrlands inland till Stockholm? Å så kan man göra en gigantisk jakt-, skid-, fiske-, äventyrs- och vandringsanläggning av hela rasket. Och hyra ut alla ödehus till hutlösa priser till turister. Så kunde vi äntligen tjäna pengar på norrland.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2011, 08:19) *
Isåfall kan vi ju utrota vargen också!

Ja, hur mycket varg tror du det finns i samernas renbetesland? På en yta av halva sveriges storlek, i princip bara vildmark, får inga vargar finnas, samerna skjuter dem direkt eftersom de äter renar. Är det värt detta för att tvåtusen renägare skall få bedriva stenåldersliv i modern tappning? Eftersom de har råd med helikoptrar och lastbilar lär förtjänsterna vara extremt bra på rendrift. Varav de mesta pengarna är bidragspengar från staten...
Red Top
CITAT (Monica M zon 4 @ 28-04-2011, 08:54) *
Är det inte lika bra att skjuta alla vargar, björnar och renar och tvångsflytta alla som bor i norrlands inland till Stockholm? Å så kan man göra en gigantisk jakt-, skid-, fiske-, äventyrs- och vandringsanläggning av hela rasket. Och hyra ut alla ödehus till hutlösa priser till turister. Så kunde vi äntligen tjäna pengar på norrland.

[attachment=60131:hilarious.gif]
Gossen Ruda
Mycket heta känslor här tydligen. Visst skall även samer ha rätt att ha sina djur men på vilka premisser? Tyvärr är rennäringen inte utan miljöproblem. Det finns för mycket renar som dessutom hanteras på ett märkligt sätt. På sommaren betar renarna ner fjällen på ett sätt som kan liknas vid skövling. Det finns fjäll i Norge som inte renbetas och det är helt andra fjäll, frodiga och grönskande. På sommaren förstör renarna skogslandet istället. Samerna sysslar med MC-körning överallt, helikoptrar och snöskotrar. Renflyttningar med lastbil. Stödutfodring på vintern vilket till stor del beror på att renarna är för många.

Vi hade betesdrift i skogen även i södern, bönderna hade korna frigående i skogarna men sånt upphörde i början på 1900-talet när det inte blev lönsamt eller det blev mer lönsamt att satsa på skogsvård. En naturlig utveckling beroende på en ekonomisk verklighet. På något sätt vill samerna stå utanför utvecklingen och hålla på med sin miljöstörande hobbyverksamhet som det ofta är. Plocka bort alla bidrag för rennäringen till en nivå som är anpassad till övriga Sveriges jordbruksbidrag så får vi se hur många samer som fortsätter med sina renar. Självsanering som det heter. Återinför vildrenen som samerna utrotat så får vi ett livskraftigt djurliv som vargar och järvar kan utnyttja.
netha
CITAT (Monica M zon 4 @ 28-04-2011, 08:54) *
Är det inte lika bra att skjuta alla vargar, björnar och renar och tvångsflytta alla som bor i norrlands inland till Stockholm? Å så kan man göra en gigantisk jakt-, skid-, fiske-, äventyrs- och vandringsanläggning av hela rasket. Och hyra ut alla ödehus till hutlösa priser till turister. Så kunde vi äntligen tjäna pengar på norrland.

Äntligen tjäna pengar på norrland!?

Gruvbolaget LKAB gjorde en rekordvinst på 12,3 miljarder kronor för 2010. Trots att tre miljarder kronor avsattes för samhällsomvandlingen/flytten av Kiruna och Malmberg­et var vinsten 2010 större än den totala omsättningen året innan.
Vinstmarginalen blev 43 procent eller 3 miljoner kronor i vinst per anställd!

2006 ...
LKAB:s vinst bland de högsta i världenLKAB är inne i ett vinstrus. Det statliga svenska gruvbolaget är ett av världens mest vinstgivande företag. LKAB utklassar samtliga på det amerikanska affärsmagasinet Fortunes lista över världens mest lönsamma företag.

Av varje hundralapp LKAB säljer för är 45 kronor ren vinst.



herkules
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2011, 08:46) *
Men varför då? Tror du renarna kan vara utan vinterbete?



klart dom inte kan, ingen klarar sig utan mat. samerna får väl köpa mat till sina djur om de ska hållas.
jag håller helt med gossen ruda i hans inlägg. håller även med huggorm i det han skriver.
Huggorm
Det är sant att svenskarna var ganska elaka mot samerna för ett antal hundra år sedan, ungefär lika elaka som de var mot fattigfolket av deras egen sort i södra delarna av landet. Men bara för att samerna råkat illa ut för tjugo generationer sedan verkar det som om många anser att de skall få allt de pekar på idag. När det gäller samer och deras kultur verkar det inte finns några begränsningar på hur mycket vi är beredda att satsa för att det skall bevaras.
*Stintan*
Jag ser då hellre en flock renar gå och beta än alla kalhyggen.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2011, 09:15) *
Mycket heta känslor här tydligen. Visst skall även samer ha rätt att ha sina djur men på vilka premisser? Tyvärr är rennäringen inte utan miljöproblem. Det finns för mycket renar som dessutom hanteras på ett märkligt sätt. På sommaren betar renarna ner fjällen på ett sätt som kan liknas vid skövling. Det finns fjäll i Norge som inte renbetas och det är helt andra fjäll, frodiga och grönskande. På sommaren förstör renarna skogslandet istället. Samerna sysslar med MC-körning överallt, helikoptrar och snöskotrar. Renflyttningar med lastbil. Stödutfodring på vintern vilket till stor del beror på att renarna är för många.

Vi hade betesdrift i skogen även i södern, bönderna hade korna frigående i skogarna men sånt upphörde i början på 1900-talet när det inte blev lönsamt eller det blev mer lönsamt att satsa på skogsvård. En naturlig utveckling beroende på en ekonomisk verklighet. På något sätt vill samerna stå utanför utvecklingen och hålla på med sin miljöstörande hobbyverksamhet som det ofta är. Plocka bort alla bidrag för rennäringen till en nivå som är anpassad till övriga Sveriges jordbruksbidrag så får vi se hur många samer som fortsätter med sina renar. Självsanering som det heter. Återinför vildrenen som samerna utrotat så får vi ett livskraftigt djurliv som vargar och järvar kan utnyttja.


Dags att marknadsanpassa rennäringen!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 28-04-2011, 13:10) *
Dags att marknadsanpassa rennäringen!

Antingen det, eller så får de gå tillbaka till traditionell drift och sluta med fordon och massindustri.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 28-04-2011, 13:40) *
Antingen det, eller så får de gå tillbaka till traditionell drift och sluta med fordon och massindustri.


Håller faktiskt med!....

Något inkonsekvent av en del skribenter som i alla lägen framhäver marknadsekonomin och det egna företagandet och samtidigt anser att här skall hela Sverige subventionera ett företagande som aldrig kan bli lönsamt.
Motti
Vad jag tänkte på är att de fått rätten att låta renarna beta där de alltid har betat sen urminnes,sen om de har helickoptrar snöskotrar så bryr jag mig inte alls om hur de gör med det !det var just rätten till sina urminnes betersmarker som de ägt i flera hundra år som jag tyckte var bra att de fick rätten till.Samer är väl lika klippska som någon annan och har väl rätt att driva sin renäring som affärsverksamhet precis som vilken svensk.Inte kan vi begära att de ska överleva på att sälja horn renskin och tälja kåsor till turisterna ?Jag tycker det är märkligt att det fortfarande finns människor som tycker det är okej att läga beslag på och ta för sig av mark som tillhört Samerna i flera hundra år.Sen antar jag att det är med Samer som vi andra i detta land !det finns båda bra och sämre folk .
Huggorm
CITAT (Motti @ 29-04-2011, 22:14) *
Vad jag tänkte på är att de fått rätten att låta renarna beta där de alltid har betat sen urminnes,sen om de har helickoptrar snöskotrar så bryr jag mig inte alls om hur de gör med det !det var just rätten till sina urminnes betersmarker som de ägt i flera hundra år som jag tyckte var bra att de fick rätten till.Samer är väl lika klippska som någon annan och har väl rätt att driva sin renäring som affärsverksamhet precis som vilken svensk.Inte kan vi begära att de ska överleva på att sälja horn renskin och tälja kåsor till turisterna ?Jag tycker det är märkligt att det fortfarande finns människor som tycker det är okej att läga beslag på och ta för sig av mark som tillhört Samerna i flera hundra år.Sen antar jag att det är med Samer som vi andra i detta land !det finns båda bra och sämre folk .

Vi pratar 2000 personer som skall ha tillgång till hälften av Sveriges yta. En mycket begränsad befolkningsgrupp som har oerhört stora förmåner bara på grund av sitt ursprung. Skulle jag också kunna släktforska och sedan komma med anspråk på ett eller annat som mina förfäder råkar ha arbetat med?
Myosotis
CITAT (RibesRubusVitis @ 28-04-2011, 00:40) *
Kan vi enas om att skåningarna var här först? Resten av Skandinavien var liksom istäckt...

Nej, det kan vi ju inte för så vitt jag vet anses det bevisat att samerna "övervintrade" istiden vid den isfria kusten i norra Norge medan resten av Skandinavien var istäckt. Alltså var samerna här först.

Jag tycker det är jättebra att samerna fått rätt till sina betesmarker. Det innebär ju inte på något sätt att andra inte får bo där. Skogsbruk, vattenkraft och planerad vindkraftindustri i fjällen gör ojämförligt större skada på naturen och människors livkvalité än några renhjordar. Och nej, jag är inte same bara för att jag unnar renskötarna att kunna leva sitt liv på sitt sätt. Men jag har läst på Samernas folkhögskola och varit med i renskötsel.
Sen är jag lite kluven. Självklart unnar jag renskötande samer sjukvård, bil, internet och tv osv. Men när helikoptrar och fyrhjulingar används för att driva ihop hjordarna och lastbil för att transportera dem så känns det lite fel. Det finns ju fortfarande de som flyttar till fots eller som använder islandshästar istället för fyhjulingar, så det är möjligt. Det känns inte riktigt som urminneshävd när helikopter används. Man kanske kunde ha vissa krav? När renarna sköts som förr är det urminneshävd, med lastbilar och helikopter är det en industri som alla andra. Inte så genomtänkt, bara en idé.

Ett annat problem är jakten i fjällen. De som alltid har skjutit ripor ska kunna fortsätta med det, de är inte så många så det hotar inte bestånden. Men nu för ett tag sen belöts det att vem som helst ska få jaga, och när utländska jägare kommer till svenska fjällen och skjuter ripor för skojs skull och sen slänger dem i soptunnan är det inte speciellt hållbart. thumbdown.gif Jag hörde att vid omröstningen i riksdagen var det en som var på toa och en som råkade trycka på fel omröstningsknapp så jaktförespråkarna vann med typ en röst.
*Stintan*
Så samerna ska inte få modernisera och rationalisera sin näringsverksamhet precis som alla andra näringsidkare får göra? Bara en undran men för mig låter det horribelt. I såfall ska vi väl förbjuda skogsavverkning med alla dessa schabrak till maskiner som förstör naturen, det gick ju bra att dra timmer med häst och ta ned träd med såg och yxa.
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2011, 12:06) *
förbjuda skogsavverkning

Ja tack, gärna för mig.

Jag har inte sagt att man ska förbjuda dem att använda helikopter, bara att det inte känns helt logiskt att å ena sidan hävda urminnesrätt och å andra sidan bedriva en renindustri som snart inte skiljer sig från koindustrin. Då kan man göra som i finland, hålla renar i hägn och låta även icke-samer ha renar. Som sagt, jag har varit med och jag förstår den enskilde renägaren som hellre använder lastbil än åker skidor. Jag har ingen lösning, bara funderingar.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2011, 12:06) *
Så samerna ska inte få modernisera och rationalisera sin näringsverksamhet precis som alla andra näringsidkare får göra? Bara en undran men för mig låter det horribelt. I såfall ska vi väl förbjuda skogsavverkning med alla dessa schabrak till maskiner som förstör naturen, det gick ju bra att dra timmer med häst och ta ned träd med såg och yxa.

Det är redan förbjudet att avverka skog på andras mark, både med yxa och processorer...
Farbror Blå
Jag äer glad att Sverige äntligen får anpassa sej till dom normer vi vill att andra länder ska. Vi vill ju att alla ursprungsfolk ska få fortsätta sina seder och bruk var dom än bor i världen och då har det ju varit pinsamt när vi inte godkänt vår egne minoritetsbefolknings krav.
Grattis Sverige!
Huggorm
CITAT (Farbror Blå @ 30-04-2011, 13:15) *
Jag äer glad att Sverige äntligen får anpassa sej till dom normer vi vill att andra länder ska. Vi vill ju att alla ursprungsfolk ska få fortsätta sina seder och bruk var dom än bor i världen och då har det ju varit pinsamt när vi inte godkänt vår egne minoritetsbefolknings krav.
Grattis Sverige!

Helikoptrar och lastbilar är lite för nya för att rymmas inom begreppet "seder och bruk".
titti49zon6
CITAT (Myosotis @ 30-04-2011, 12:11) *
Ja tack, gärna för mig.

Jag har inte sagt att man ska förbjuda dem att använda helikopter, bara att det inte känns helt logiskt att å ena sidan hävda urminnesrätt och å andra sidan bedriva en renindustri som snart inte skiljer sig från koindustrin. Då kan man göra som i finland, hålla renar i hägn och låta även icke-samer ha renar. Som sagt, jag har varit med och jag förstår den enskilde renägaren som hellre använder lastbil än åker skidor. Jag har ingen lösning, bara funderingar.


Ickesamer får ju äga renar även i Sverige, renmärken säljs till högstbjudande- min granne och andra bekanta äger renmärken och sen anställer dom en same som ska sköta om deras renar. Det innebär för oss här nere vid kusten att renar betar i våra trädgårdar, skiter på våra broar och springer lösa på vägarna.
Om jag kör på en ren så blir jag skadeståndsskyldig och får betala renen åt ägaren även om den rusar ut framför bilen. Tänk om kobönderna skulle ha det på samma sätt, att låta korna springa fritt. Då skulle det nog bli annat ljud i skällan, åtminstone i södra landsdelarna om trädgårdar och vägar invaderas av lösspringande kossor.
Jag är själv av samesläkt någon generation tillbaks och tycker att renskötande samer skall få ha sina renar men att dom skall hålla sina djur unadan bebyggda trakter, det finns gott om bete utan att dom behöver vistas i tätbebyggt område
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-04-2011, 13:07) *
Det är redan förbjudet att avverka skog på andras mark, både med yxa och processorer...



Hoppas du bara spelar dum.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2011, 17:09) *
Hoppas du bara spelar dum.

Vad hela saken handlar om är att samerna nu har rätt att hålla sina renar på andras mark, ätandes andras skogsplanteringar.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 30-04-2011, 17:51) *
Vad hela saken handlar om är att samerna nu har rätt att hålla sina renar på andras mark, ätandes andras skogsplanteringar.


Dom har ju alltid haft rätt att beta på annans mark.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 30-04-2011, 17:51) *
Vad hela saken handlar om är att samerna nu har rätt att hålla sina renar på andras mark, ätandes andras skogsplanteringar.

Mig veterligt äter inte renar träd. Varken små eller stora. Renens huvudsakliga föda består av lavar, t ex renlav biggrin.gif . På våren och sommaren slinker det ner lite gräs, örter och löv. Ibland även en och annan svamp.

Renen är speciellt anpassad till den födan. Klövarna har sin speciella form för att de ska kunna sparka sig ner till marken och äta lavarna, men också för att de ska kunna gå på snön. Måhända sparkar de till en och annan nyplanterad gran i jakt på föda, men inte i någon större omfattning.

En bild på vad renar äter.


Bilden lånad från Järvsö zoo:s hemsida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon