christelek
Är det någon som vill dela med sig av sina växter, sticklingar, rotskott eller sälja etc? jag har nyligen blivit ägare till en stor trädgård på 1650 kvm med bara gräsmatta! Söker sticklingar skott vresrosor, syrener,gräs etc.

Bor i Hököpinge utanför Malmö
KRT
Skippa vresrosorna, det är en invasiv art som sprider sig som tusan....

Jag har tyvärr inte något att dela med mig av då jag också håller på att bygga upp en trädgård, men jag har några tips; frö (dra upp själv, tar visserligen tid men det är så kul!) och växtreorna till hösten (har köpt en hel del ganska vanliga växter men till myckey bra pris!)

Kolla om du kan hitta någon som precis har hamlat en pil, grenarna kan antingen bli nya tröd, eller flätas ihop till levande staket/rumsavgränsare. Det viktiga m pil är väl annars ffa att vattna! Pilar är törstiga, men med mycket vatten växer de jättefort!

Finns ju också en del ganska omfångsrika växter som är ettåriga och därför växter fort, tex Ricin, Spikklubba mm. Jordärtskockor blir också höga snabbt, och ger lite massa i trädgården.
Orkidétjuven
Precis vad KRT säger. Skippa vresrosorna. Min signatur nedan visar vad du INTE ska skaffa. VAd växer naturligt runt omkring. MÅnga av dem är fina trädgårdsväxter kanske.
Cilla
Satsa på torktåligt som kan skänka skugga först. Är det en schaktad tomt, nyschaktat inom 10 år, har du ytterligare ett spektrum: Mycket torktåliga träd och buskar samt droppslangar som gör att det du sätter kan klara sig. Nyschaktade tomter sätter sig, har hålrum i massorna under marknivån och har jordlagren huller om buller.

Fläder klarar det mesta, är billig, kan förökas med sticklingar. Rönn, oxel, silverträd/buske, havtorn tål också en hel del och kan skänka delvis skugga. Rönn kan du gräva upp i skogs- och ängsmark. Jordärtskocka är stryktålig och knölarna kan delas vid plantering, blir hög och blommande och dessutom kan du äta och få mullmaterial sent på hösten. Schersminer brukar också klara torra lägen.

Men det är naturligtvis högre träd som ger bästa skuggan och bladmassan som ger gräsmattan det liv som behövs för att annat ska kunna anläggas. För att kunna ge råd om dem måste man veta mer om platsen, markförhållanden, vind, väderstreck - och vad du drömmer om.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon