Nutten
Sitter här hemma och filar på en hemsida åt företaget jag jobbar åt. Skulle uppskatta att få reda på vad Ni helst vill få ut av en hemsida som speglar ett garden center.

Än så länge har jag det gamla vanliga; vägbeskrivning, öppettider, kontakt, historik om företaget, erbjudanden, teman, kurser, sortiment. En fin liten rubrik som heter Inspiration också, där det bl a ska ingå mängder med inspirerande bilder. Vad mer är önskvärt?

Ni får också gärna komma med exempel på hemsidor som är absolut toppen och förklara vad det är som gör dem så bra smile.gif
Cilla
Jag undrar om vi inte diskuterat detta tidigare?

Iallfall - jag skulle vilja se trädgårdshandelns

- kvalitetspolicy (varför/varför ej E-plantor, ekologiskt/ej ekologiskt odlade kryddörter, grönsaksplantor mm, om alla växter som säljs kan planteras i den zon de säljs i, hur växterna kvalitetssäkras när de kommer, vilka ursprungsorder/länder växterna har)

- garantipolicy (beskrivning av också det finstilta i företagets ev garantier på buskar/träd/klätterväxter mm, hur man ser på ångervecka och andra konsumentlagar)

- personalpolicy (utbildning på alla från de som vattnar, svarar på frågor och sitter i kassan, fortbildning, andra satsningar på personalen)

- kundinformation (vilken information butiken själv ger om val av jord, växter, växtgifter mm, om man alltid/aldrig anger ursprungsord/land på plantorna, hur mycket personal man har för att möta kunderna, mm)

Jo, jag vet. Närapå inga "garden centers" informerar så här. Man tror att inspirerande bilder och lite öppettider räcker. Men några börjar bättra sig, och de är dem vi som odlar mer än ett år i rad uppskattar.
Susanne i Linköping
Cilla har en hel del bra åsikter. Jag fyller på med ett exempel på en hemsida som är väldigt bra, utom att den inte alls funkar om den inte får sätta cookies (uselt) och har en popup just när man går dit:
http://www.macoteket.se
Sen handlar den förstås inte ett dugg om trädgård. rolleyes.gif

Den har IOFS ett enormt stort innehåll så den kanske inte alls kan jämföras med den du håller på med. Det är främst att det är så lätt att hitta som är bra, den kan kanske uppfattas som lite tråkig men den är mycket praktisk. Både pris, bilder och ungefärlig leveranstid finns i direkt anslutning till varje vara (bild kan förstås fattas ibland).

På företagshemsidor i allmänhet vill jag gärna se sortiment och priser, och bilder på allt! Ja, det är inte lätt, det vet jag. rolleyes.gif Finns det ett visst bassortiment kan man ju försöka få med det i alla fall, plus information om ungefär vad som finns utöver det.

Öppettider vid aktuella storhelger glöms ofta bort, trots att det ofta är just då man mest behöver veta öppettiderna.
TeliaNet
reklam skylt för företagtet längst upp på sidan.
Nutten
CITAT
Jag undrar om vi inte diskuterat detta tidigare?
Nej, för jag dubbelkollade innan jag skrev inlägget smile.gif Däremot har vi diskuterat vad som gör ett garden center bra!!! tongue.gif

CITAT
Jo, jag vet. Närapå inga "garden centers" informerar så här. Man tror att inspirerande bilder och lite öppettider räcker. Men några börjar bättra sig, och de är dem vi som odlar mer än ett år i rad uppskattar.

Kan bero på att hemsidan för många enbart är ett sätt att få kunderna att besöka dem. De flesta föredrar då mängder med bilder framför mängder med text. Vi har dock tänkt att det ska finnas "läs mer" knappar så de som är ytterligare intresserade/orkar läsa mkt text, får en chans till det!

Det där med ångerveckan hade jag inte ens tänkt på, så det var bra att du sade det!
Ella
En sak som jag tycker är viktigt med hemsidor är att de ska fungera bra även för de med modem! Komprimera ner bilderna! men gör gärna skalva bilden till en "länk" så att du m du klickar där får se bilden i större format.

Sen ska de ju fungera även med netscape och gärna även med linuxsystemets populäraste browser. E de opera den heter?!
Nutten
Ella: Det har jag redan i bakhuvudet smile.gif Vet själv hur det var på den tiden jag bara hade modem...Snacka om snigelfart!
Christoffer
Bilder skulle inte vara fel! rolleyes.gif
Cilla
Ja, bilder vore super! Bilder på

- plantagerna som växterna kommer ifrån
- alla E-plantor som centret säljer
- detta gardencenters eget EKO-märke på alla ätbara plantor
- garantin på att allt som säljs är sortäkta och tål att planteras i lokala klimatzonen
- garantin som alla kunder får att de får lämna tillbaka om plantorna är dåliga
- personalen under en fortbildningskurs

...från en lite syrlig Cilla som är trött på glättiga garden center-hemsidor som inte vågar ha kvalitet i sin verksamhet...
Nutten
Det här garden centret har kvalitet som en av sina grundvärderingar smile.gif Bl a märks det på att vi odlar en hel del själva, tar in plantor från plantskolor med bra kvalitet som ex Wändels perenner. Kan rabbla mycket mer som har med saken att göra, men det hela kommer dyka upp på hemsidan. Den som väntar får se...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon