Full version: Sorkvinter?
Gossen Ruda
Det ramlar in rapporter om stora sorkskador i den ena avdelningen efter den andra. Det tycks ha varit en vinter som passat sorkarna, kan det ha varit snömängden? Jag ser visserligen vid sommarstugan att sorkarna har varit igång ovanligt mycket men inte så att jag har några skador. Gnagartillgången tycks ha varit god men den går i cykler så det kanske blir bättre till nästa år.
Gunilla T
Japp, mycket sorkhål i år. Inte så mycket skador trots allt men massor av sorkhål mellan stenarna i rabatterna. Troligen har det varit gynnsamt med snön men det går som du säger i cykler. Lite liljor och prydnadsgräs har dom käkat men inga större skador iaf.
Garden bliss
Jag läste nånstans att det är sorkår var fjärde år och att senaste gången var 2007. Därmed förväntar man sig ett sorkår i år, och det verkar ju stämma.

En sak som jag funderar över. Våra sorkar verkar rätt lättskrämda. Så fort som vi gjorde i ordning trädgården till vårt rätt nybyggda hus så försvann de från tomten. Ett annat ex. är att trots att det finns massor av hål i grannskapet så har jag aldrig sett någon sork förutom på håll när en av grannkatterna har lyckats fånga en. Kan det bero på sorten? Är det skillnad mellan vattensork och åkersork vad gäller skygghet?
konichiwagirl
Det är definitivt sorkår i år. Jag har suttit och läst som en besatt om sorkfeber då vi bor i ett högriskområde och har en liten ettåring som stoppar allt i munnen... Gynnsamma somrar och bra snötäcke på vintern --> fler kullar --> sorkår.

Här är de inte speciellt lättskrämda, eller också beror det på att det finns i så stort antal att de inte bryr sig. De håller till och med till under vår farstukvist. Vi har krattat gräsmattan (innan vi insåg att det innebär risk för att smittas med sorkfeber...) och försöker hålla undan så att det inte finns så många gömställen. Igår räknade jag två stycken på ett par minuter. Grannen har katt som tydligen är borta morgon och kväll. Och hon kunde inte förstå vad han gjorde, liksom att "han vill inte ha någon mat nuförtiden!". :-)

Det är lämmelår också och de vandrar: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lammelar-i-fjallen. En vän bosatt längre upp mot fjällen har hundar som tar fyrtio-femtio stycken per dag.
amaira
Det är skillnad på sork och sork när det gäller skador i trädgården.

Vattensorken (som jag hellre kallar mullsork eftersom den inte alls behöver vatten där den bor) är högst stationär, bor under jorden (och inte bara under gräset), och lever bland annat på rötter och andra växtdelar.

Har de bosatt sig i trädgården, så har de. Sorkår eller inte. Det är den största sorken, nästan stor som en råtta och mörkbrun eller svart. De är söta, men riktiga trädgårdsmarodörer.

vattensork
konichiwagirl
Vi har inte vattensork, utan skogs- och åkersork som är mindre. De har varit effektiva mossrivare i gräsmattan men ringbarkat i princip alla våra buskar och träd. Skador i trädgården brukar det väl mer eller mindre vara varje år, men detta är extremt (och det är samtalsämnet på allas läppar här). Att det är väldigt mycket sorkar i år är ju dessutom ingen nyhet, det har Smittskyddsinstitutet varnat för.
amaira
Ja, sorkfeber är otäckt. Och ringbarkade buskar och småträd är aldrig verkligen aldrig kul, oavsett vilka som är marodörerna. Det gäller att skydda sig, och sina buskar.
Noak
[attachment=60529:maj_003_.JPG]
[attachment=60528:maj_002_.JPG]

Så här ser täkten som gränsar till vår trädgård ut uppifrån. Jämför täkten bakom!
annikad
Jo, att sorkarna har levt rövare på landet under vintern råder det inga som helst tvivel om.

Två områden på tomten har detta år varit extra intressanta. Gräsmattorna är helt förstörda där dom har dragit fram och jag lyckades räkna till 22 hål på den värsta delen (uppskattningsvis 3kvm) och då har jag säkert missat en hel del av dem bland högarna och sänkorna sorkarna har anlagt.

Fick dock tipset från grannen att dra en slang från avgasröret på bilen och sticka ner i hålet/hålen och starta bilen, då skulle sorkarna tydligen pallra sig iväg någon annanstans. Kan tänka mig att dom inte gillar att bo i ett garage men dom är väl säkert tillbaka till vintern igen, eller...?

Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

Visst är det väl som ett tunnelbanesystem. Många upp och nergångar till samma linje?

Azur
CITAT (annikad @ 31-05-2011, 03:30) *
Fick dock tipset från grannen att dra en slang från avgasröret på bilen och sticka ner i hålet/hålen och starta bilen, då skulle sorkarna tydligen pallra sig iväg någon annanstans.

Det var ju en bra idé. De måste upp, annars kvävs de. Synd att en bekants airdaleterrier tyvärr gått hädan, annars hade den varit perfekt för att ta hand om sorkarna när de flyr.

Vi (Norrtälje) har det som er andra: massor av hål, förstörda gräsmattor, inga jätteskador i övrigt. De har ringbarkat några syrénplantor, det är väl det värsta. Våra sorkar är vattensork, deras "centrum" är längs ett dike som går över tomten.
Noak
OK, sorkar!
Dinner is served:
150 nya tulpanlökar, nya rosor och diverse läckerbitar i form av nya perenner...

Ge upp? Inte jag. Inte än....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon