Full version: Beskärning/Ympning
CallEva på Öland
Hej under den nedgående solen!
Vi har några unga fruktträd, ca 3 år, som vi i vår har planer på att ympa in andra sorter på.
Ska man beskära träden som vanligt?

Undrar Calle under rodnande solnedgång
Cilla
Jajamän, man gör uppbyggnadsbeskärning som vanligt.

Ympar man på så unga träd som 3-åriga träd blir krongrenarna av olika sorter, dvs de grova grenar som bär upp hela kronan sedan. Det blir ett familjeträd, med de för- och nackdelar ett sådant har.

Fördelarna är ju att det är roligt att ha olika sorters äpplen i träden som dessutom mognar olika tid om man väljer sommar, höst- och vintersorter.

Personligen tycker jag att nackdelarna är fler: Inga sorter växer lika starkt och när detta sker med grundstrukturen, krongrenarna, i trädet blir det alltför ofta (nästan alltid) ett obalanserat träd. De växer också på olika sätt; vissa sorter skjuter grenar uppåt en längre tid medan andra skjuter mer horisontellt eller slingrigt (som Åkerö). Vissa ger sidogrenar med 50 cm avstånd från varandra som man lätt kan göra olika grenvåningar av, medan andra gör det tätare eller glesare.

Träden blir svåra att beskära även för en van beskärare, och dessutom närapå omöjliga att få viktmässig balans i.

En annan nackdel med ympning av det som ska bilda hundratals fruktgrenar i trädet så småningom är att alla sorter är olika mottagliga för sjukdomar. När de sitter i samma träd smittar de gärna de andra som är mindre motståndskraftiga. Jag har sett sorter som sällan får skorv t ex få det i familjeträd. Att skära bort sjuka grenar i ett träd som ympas senare är inga problem, men har man ympat tidigt i trädet är det ju en hel krongren man skär bort.

Jag kommer alltför ofta till trädägare med familjeträd som äntligen växt upp och skulle kunna ge frukt, men som inte har någon framtid kvar. Inte sällan har ena delen konkurrerats ut av de andra och dött, de övriga varit svåra att beskära och därför har total obalans samtidigt som alla frukter blir sjuka.

Ett lyckat vuxet familjeträd har jag sett under mina beskärningsår. Det är planterat på 1930-talet och beskuret med kunskap sedan starten. Trädet har härlig form och ägarna tycker om det trots att det blommar lite futtigt med en blomning på ena delen först, andra sedan och tredje sist.
CallEva på Öland
Tack för ditt utförliga svar?
Innebär detta att du tycker det är lämpligt att vänta några år med att ympa?

Carl-Axel under grå Ölandshimmel
Cilla
Ja, jag rekommenderar ympning på äldre träd hellre än unga. Själv börjar jag ympa in nytt på träd som är 15-20 år. Då kan man skära bort de sorter som inte växer väl även efter många år utan att man skär bort merparten av trädet.

Undantag gör jag för experimentträd i trädgården - sådana träd som jag inte satsar på lång framtid för.
Jan af Lisö
Det var inte roligt att läsa om problem med ympning som Cilla skriver om här. Jag är själv lite i samma situation, har ett fyra år gammalt äppelträd som jag hade tänkt ympa flera sorter i och börja i år.

Bakgrunden är att jag blev klart besviken på hur Säfstaholmsäpplen smakade i fjol, när jag fick frukt för första gången. Äpplen var jättevackra, men helt smaklösa tyckte jag. Dessutom är de ej lagringsbara, så det är ingen mening med ett stort träd. Och sommaräpplen duger inte till must heller.

Att vänta i 10 - 15 år till är ingen lösning för mig, så eventuella tips tas mycket tacksamt emot ?? Finns det t.ex några goda äpplesorter som trivs och passar ihop med Säfstaholm ??
Cilla
Jan, du kan skippa idén om att ha ett kronträd (stam med krongrenar) och satsa på att göra om det till en fristående spaljé. Sträck grenarna till mer eller mindre horisontalt läge i vår med brett band runt grenen fäst i snöre ned i marken som du fäster med tälpinnar eller liknande. Ympa på av bara den, alla möjliga sorter som du tycker om och som verkar vara intressanta.

Med ett spaljerat träd är det mycket enklare att beskära för att få frukt, man får frukt snabbare, man kan byta ut ympade grenar och sorter som inte fungerar. Så här menar jag:



1. Det purunga trädet från början (när det börjar nå högre ålder är detta svårt att lyckas med)
2. Ta bort toppen och sidogrenar osm inte kommer att få plats när du spänner ned grenarna. Välj om du ska spaljera tvådimensionellt som i bild 6 (sedd uppifrån) eller tredimensionellt osm i bild 7 (uppifrån)
3. Sätt breda band ganska långt in på grenen och fäst i snören
4. En varm dag i slutet av april eller i man - spänn ned grenarna och fäst i marken med tältpinnar. Du kommer antagligen inte att kunna spänna ned dem till horisontalläge på en gång, det går att eftersträcka hela sommaren och nästa osmmar också. Lätt att bryta eller strypa grenarna om man spänner för mycket på en gång.
På grenspetsarna och sidogrenarna du har kvar kan du ympa en massa roliga sorter
5. Som äldre kan spaljén se ut så här.
6. Spaljé sedd uppifrån, grenarna sträckta åt varsitt håll, de övriga bortskurna
7. Grenarna sträckta åt alla väderstreck i tredimensionell "spaljé" (inte särskilt klassisk form men den fungerar)

När du spänner ned grenarna kommer de att stanna av i tillväxten och sporras att bära frukt. Ymparna likaså. Du får en långsamväxande träd som satsar på frukt. Samtidigt har du antagligen en kraftigväxande grundstam (A2) som kompenserar hyfsat för detta. Du kan få huvudgrenar som sträcker sig 5-6 meter åt varje håll och trädet kan bli 12 meter i diameter om du vill.
Nya skott kommer att bildas främst i ovankant på grenarna, och de kommer att vilja växa rätt upp. Alla dessa kan du korta av och ympa på om du inte vill ha Sävstaholm.
CallEva på Öland
Hej där Cilla!
Högst upp på inköpslistan står nu tältpinnar
Ska försöka se om denna trevliga idé lyckas även i Ö-världen, för lyckas den inte måste det vara fel på klimatet

Calle på Ön där duggregnet snart upphör
Cilla
tongue.gif Jag bor också i ö-världen, men här har jag så vitt jag kan minnas inte omformat ett ungträd så här. Men går det på fastlandet ska det väl lyckas också på våra öar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon