kluris
Jag har förstått att detta redan diskuterats en hel del, men jag har inte fått något entydigt svar.
Kanske för att det inte finns, eller för att alla vill försvara den metod som de själva valt.

Byggplast verkar vara beständigt, enkel att skära till i rätt storlek, men med det problemet att det bildas kondens bakom den.

Markduk släpper igenom fukt, men släpper möjligen igenom för mycket så att den därför gör att pallkragarna ruttnar på sikt.

Kraftiga sopsäckar och gamla jordsäckar verkar många använda, då de är billiga och ofta något man har till hands.

Inte klä in alls verkar många också förespråka, om man hellre byter pallkrage och månar om tid och att göra det så enkelt som möjligt.

Dela gärna mer er av era erfarenheter och kunskaper.
Kanske finns det fler och ännu bättre alternativ.
malcolm
Röstade på gamla jordsäckar, inte för att jag vet om det är bäst utan för att de då återvinns och kommer till nytta.
puskas5
När jag var ny pallkrageodlare gjorde jag misstaget att låta markduken gå upp längs insidorna på pallkragarna. Det blev kondens mellan duken och pallkragarna och de höll bara 3-4 år. Sedan började jag måla pallkragarna på ut- och insida. De pallkragarna håller mycket bättre. Risken att "gift" vandrar från färgen till exempelvis sallad eller jordgubbar betraktar jag som obefintlig. Så det blir målning även i framtiden.
kefe
Hej
Håller med "puskas5". Jag har målat mina pallkragar och dom håller fint har haft dom i 4 år nu.
mamamaggan
Några av mina pallkragar har jag haft i c:a 7 -8 år och inte gjort något alls med dem varken klätt in eller målat . Är inga som helst problem med dem , de är fina fortfarande. Det är blandat både nya och gamla så verkar inte som om det spelar någon roll i vilket skick de var när jag började använda dem.
Granville
Har bara precis börjat i år, så jag har ingen mångårig erfarenhet...

Oljade in utsidan och klädde insidan med byggplast.

Så här efteråt tror jag det bästa hade varit att bara olja in alla sidor ordentligt, gärna med en första strykning med terpentinblandning för att tränga in längre och speciellt dränka in ändträet. Byggplasten har jag en känsla av gör mer skada än nytta då den riskerar stänga in vatten och fukt. Alternativt ingen behandling alls.

Då jag börjat i liten skala i år, så nästa år kommer jag nog behandla resten ordentligt med olja.
Becka
Hej,
Min mamma klädde sin med en överbliven platonmatta och det verkar fungera bra så jag gör nog likadant.
Chamomille
Markduk i botten (och en bit upp på sidorna) sen platonmatta från marken till ovankant. tummenupp.gif
Duchesse De Nemours
Jag har täckt insidan på ett par äppellådor med först juteväv och sen med plast - för att hålla fukten (liknande byggplast)... Juteväven vek jag över kanten på lådorna och fäste med häftpistol. Kan verkligen rekomendera detta, blev jättefint yes.gif ...men börjar tänka på gifter och sånt nu...kan det vandra gift från plasten till mina grönsaker???? -fear-.gif Någon som vet??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon