Full version: Nästan fettfri kost
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Christa
Har försökt hitta information om vad som händer om man äter en kost med väldigt lite fett men så fort jag söker på lågfett eller fettsnål så får jag massor av träffar om LCHF.

På Stenåldern borde tillgången på fett varit ytterst begränsad den här tiden på året. Djuren är magra, nötter och frön fanns inte på våren.

Samtidigt bombarderas man av info om hur viktigt det är att äta fiskfett och växtfett och t o m Livsmedelsverket rekommenderar 30 % fett av energiintaget.

Jag mår dock bättre av att hoppa över fettet och jag skulle vilja ha lite mer info om vad som händer om man äter väldigt fettsnålt. Någon studie och kanske någon person som provat.

Jag är rätt bra på att söka på nätet men det här har jag gått bet på.
hattstugan
Kolla Vikt Väktarna!

Lite fett måste kroppen ha för att överhuvudtaget fungera då många vitaminer är fettlösliga och fett för att tarmarna ska orka jobba!

Men nästan fettfritt är inte så svårt att ordna själv med lite tankemöda!
Kolla även kostråd vid Gallbesvär då fett orsakar problem vid de besvären!

Christa
CITAT (hattstugan @ 13-04-2011, 08:29) *
Kolla Vikt Väktarna!

Lite fett måste kroppen ha för att överhuvudtaget fungera då många vitaminer är fettlösliga och fett för att tarmarna ska orka jobba!

Men nästan fettfritt är inte så svårt att ordna själv med lite tankemöda!
Kolla även kostråd vid Gallbesvär då fett orsakar problem vid de besvären!


Jag har ätit nästan fettfritt i 3 veckor nu men jag har inte märkt något negativt. Inte så svårt att tänka ut själv som du skriver. Speciellt inte när jag lagar allt från grunden. Äter ingen stekt mat heller.

Det jag inte hittat är hur lite fett man klarar sig på och vilka effekter extremt fettsnål mat har på kroppen.
Aqvakul
Om man knappt äter något fett, så måste man rimligen äta mer av annat. Vad ska man äta mer av då?
*Stintan*
Googla på stenålderskost så finns det massor.

Kan inte tänka mig att stenåldersfolket ratade fettet i kött och fisk.
Christa
CITAT (Red Top @ 13-04-2011, 08:58) *


Jag har hittat massor själv där det står om faror men informationen har funnits på sidor som förordar LCHF. Är det någon av dina länkar som går till någon helt oberoende sida?

Är det någon som visar någon studie där man sett nackdelar?

Jag är väldigt dålig på engelska så det är bra att veta vilken länk som visar det jag faktisk söker innan jag försöker tröska mig igenom texten.
Red Top
Den första länken handlar om moderat kost och att inte äta för mycket av någonting. Där finns en tabell över hur mycket fett kroppen behöver för att alla organ ska fungera ordentligt.

http://www.sparkpeople.com/resource/nutrit...icles.asp?id=60

Om du inte förstår, kan du pröva att lägga in texten i Google översätt. Det blir inte helt korrekt svenska, men absolut förståelig.

Här är länken dit: Google översätt
Christa
CITAT (Red Top @ 13-04-2011, 12:07) *
Den första länken handlar om moderat kost och att inte äta för mycket av någonting. Där finns en tabell över hur mycket fett kroppen behöver för att alla organ ska fungera ordentligt.

http://www.sparkpeople.com/resource/nutrit...icles.asp?id=60

Om du inte förstår, kan du pröva att lägga in texten i Google översätt. Det blir inte helt korrekt svenska, men absolut förståelig.

Här är länken dit: Google översätt


Vilken fördelning mellan olika typer av fetter anser du att det skall vara?
batski
Tänk på att fett är livsnödvändigt och även nödvändigt för att kroppen ska kunna bränna fett (annars kommer kroppen bara att omvandla annat man äter till fett).

Så även om det kan vara bra att minska på fettintaget så skulle jag ändå inkludera sånt som avocado, valnötter, mandlar, oliver och rapsolja i kosten för att förse kroppen med nödvändigt nyttigt fett.
Christa
CITAT (batski @ 13-04-2011, 14:46) *
Tänk på att fett är livsnödvändigt och även nödvändigt för att kroppen ska kunna bränna fett (annars kommer kroppen bara att omvandla annat man äter till fett).

Så även om det kan vara bra att minska på fettintaget så skulle jag ändå inkludera sånt som avocado, valnötter, mandlar, oliver och rapsolja i kosten för att förse kroppen med nödvändigt nyttigt fett.


Kan du ge något exempel på någon studie där man visat nackdelar med att äta extremt lite fett?

Skulle vara intressant att få veta vad som händer och var gränsen går.
Red Top
På din fråga förstår jag att du inte läste länken jag gav dig.

Här kommer den i översatt skick. Det är alltså google som översatt. Inte jag.

Tabellen går inte att klistra in korrekt, men den kan du kanske titta på, på ursprungssidan.

Här framgår ju tydligt vad som händer i människokroppen om den tillförs för lite fett.

Tabellen visar också var gränserna går.

6 Risker av att äta en fettsnål kost
Hur lågt kan du gå? The Big Fat Sanningen om fettsnål kost
- Av Sarah Haan, dietist


en allt-eller-inget mentalitet råder i vårt samhälle. Här på SparkPeople Men vet vi bättre. Måttlighet är vårt mantra, och vi upprepar det så ofta att de flesta av oss förstår vikten av att tillämpa det att motionera, äta och sätta mål. Ändå finns det en sak som många av oss fruktar så mycket att vi avstår från återhållsamhet och bege dig till ytterligheter: fett. Den kvarstående effekter av den fettsnåla vurm av 1990-talet kvar, orsakar många människor att tro att mindre är mer när det gäller fett.

Att vara medveten om ditt fett intag är definitivt en bra sak, speciellt när du försöker minska risken för hjärtsjukdom eller gå ner i vikt . Men om du tar det för långt, kan du sätta din hälsa i fara.

Så hur mycket fett behöver du?
För friska vuxna, det Dietary Guidelines för amerikaner rekommendera 20% till 35% av din dagliga kalorier komma från fett. Både SparkPeople och American Heart Association ta en mitt på vägen strategi, förespråkar en 30% fett intag. Använd följande diagram (eller hänvisa till din SparkDiet plan ) för att se din beräknade dagliga fett rekommendationer baserade på dessa intervall.

Rekommenderade dagliga fettintag Baserat på kalori behov

Dagliga kaloriintaget Perfekt fettintag * För låg ^ För hög +
1,200 27-47 g <27 g > 47 g
1,300 28-51 g <28 g > 51 g
1,400 31-54 g <31 g > 54 g
1,500 33-58 g <33 g > 58 g
1,600 36-62 g <36 g > 62 g
1,700 38-66 g <38 g > 66 g
1,800 40-70 g <40 g > 70 g
1,900 42-74 g <42 g > 74 g
2,000 44-78 g <44 g > 78 g
2,100 47-82 g <47 g > 82 g
2,200 49-86 g <49 g > 86 g
2,300 51-89 g <51 g > 89 g
2,400 53-93 g <53 g > 93 g
* 20% -35% av det dagliga kaloriintaget
^ Mindre än 20% av dagliga kalorier
+ Mer än 35% av dagliga kalorier

Mindre fett är inte nödvändigtvis bättre. Regelbunden konsumtion mindre än 20% av din dagliga kalorier från fett (se "för låga" i diagrammet ovan) kommer att sätta din hälsa på spel på många sätt som diskuterats ovan. En kost för högt i fett (se "för hög" i diagrammet ovan) kan också leda till problem-hjärtsjukdomar, diabetes, cancer och viktökning. Här är sex hälsorisker du tar när du begränsar ditt intag av fett för långt .

1. Dålig Vitamin Absorption
Att äta en kost alltför låg fetthalt kan störa absorptionen av de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. eftersom dessa näringsämnen är fettlösliga, kroppen behöver din fett att utnyttja dem. Dessa vitaminer lagras främst i lever och fettvävnad och är viktiga för kroppens funktioner såsom tillväxt, immunitet, cell reparation och blodproppar. Om du inte äter tillräckligt med fett för att få dessa vitaminer i kroppen, kommer de att utsöndras, och du kan vara i riskzonen för en vitaminbrist.

2. Depression
En kost som är för låg fetthalt-speciellt essentiella fettsyror, som kroppen bara kan få från mat-kan skada din mentala hälsa. Både omega-3 och omega-6: or roller spelar i humör och beteende. De är föregångare till många hormoner och kemikalier som produceras i hjärnan. En studie som publicerats i tidning Affektiva störningar har länkat låg och onormal väsentliga syra intaget fett till depressiva symtom. Annan forskning visar att eftersom fettsyror hjälper till att isolera nervcellerna i hjärnan, så att dessa nervceller att kommunicera bättre med varandra. Människor som lider brist på omega-3 kan lida av bipolär sjukdom, schizofreni, ätstörningar och ADHD.

3. Ökad cancerrisk
Tjocktarms-, bröst och prostatacancer har alla samband med lågt intag av essentiella fettsyror. Forskning har visat att ett högt intag av omega-3 saktar prostatatumörer och cancercellernas tillväxt också. Om din kost saknar hälsosamma fetter, kan du öka din risk för cancer.

4. Högt kolesterol och hjärtsjukdomar
Fettsnål kost spelar också en roll i kolesterol och hjärtsjukdomar. När din kost är för låg fetthalt, går kroppens nivå av HDL (det "goda" kolesterolet) ner. Detta är problematiskt eftersom du vill att dina HDL-nivå för att vara hög för att skydda mot hjärtsjukdomar. HDL samlar "onda" kolesterolet från blodet och transporterar det till levern för utsöndring. När dessa kvoter är ur balans-och när din LDL (det "onda" kolesterolet) blir för hög, du möter kolesterol problem och en ökad risk för hjärtsjukdom. Essentiella fettsyror, särskilt omega-3, kan höja HDL, förbättra kolesterolnivåerna och skydda hjärtat.

5. Obalans av näringsämnen, speciellt Carbs
Om du inte äter tillräckligt med fett, då är du troligen få för mycket av andra saker, nämligen kolhydrater och / eller protein. Detta påverkar den övergripande balansen i din kost, vilket kan leda till hälsoproblem. En kolhydratrik kost kan blåsa aptit och omkrets och ökar dina chanser att utveckla typ 2-diabetes. På baksidan kan en proteinrik diet skatter njurarna och levern och leda till benskörhet. Båda fallen kan leda till näringsbrister. Det viktiga är att balansera alla tre makronäringsämnen-fett, kolhydrater och protein-att säkerställa en optimal näring och förebyggande av sjukdomar (mer om detta nedan).

6. Överätande
Om du alltid välja fettsnål eller fettfri mat i affären, kan du lurar din viktminskning ansträngningar. Många av dessa förädlade livsmedel innehåller tillsatt socker för att öka smak, ofta är de samma i kalorier till den ursprungliga helfet produkt. Forskning har visat att människor tenderar att tro att dessa livsmedel är "freebies" och kommer även överäta dem, tänker de är friska eller låg i kalorier då de är allt annat än. Plus hjälper fett bär smak i våra livsmedel. Det leder till fyllighet och mättnadskänsla, vilket innebär att du kan få genom längre på en måltid eller ett mellanmål som innehåller fett utan att känna behovet av att äta snart igen. När detta fett saknas, kan din aptit få det bästa av dig.


Med tanke på hälsoriskerna med att inte äta tillräckligt med fett, det är definitivt viktigt att inkludera tillräckligt i kosten dagligen. Det är dock inte alla fetter skapade lika. Livsmedel som avokado, raps-och olivolja, mandel, tonfisk, lax och linfrön är alla utmärkta källor till hälsosamma fetter. Fettrik kött och mejeriprodukter, transfetter (hydrerade oljor) och mättade fetter bör begränsas. Vill veta mer om de bästa och sämsta fetter för din diet, finns i följande SparkPeople artiklar:
Fetter som Fight Kolesterol
Mega fördelarna med omega-3
Reference Guide för fetter
Översättning Dessa transfetter
Precis som att äta för få kalorier kan skada din viktminskning ansträngningar, en kost alltför låg fetthalt kan skada din hälsa också. Njut av en måttlig mängd fett dagligen med den trygghet som du skyddar ditt hjärta, hjärna och din kropp med varje tugga.

Valda källor
Maes, Michael, et al. April 1996. 26 sammansättningen av fettsyror i depression: minskad ω3 fraktioner i kolesterylsulfat estrar och ökad C20: 4ω6/C20: 5ω3 förhållandet i kolesterylsulfat estrar och fosfolipider . tidning affektiva sjukdomar. 38 (1): 35-46.

Fett. American Heart Association. http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=4582 (nås September 15, 2009).

Denna artikel har granskats och godkänts av SparkPeople näringsexperter, Becky Hand, Licensierad och dietist, och Tanya Jolliffe, hälsosam kost expert.
Christa
CITAT (Red Top @ 13-04-2011, 16:28) *
På din fråga förstår jag att du inte läste länken jag gav dig.

Här kommer den i översatt skick. Det är alltså google som översatt. Inte jag.

Tabellen går inte att klistra in korrekt, men den kan du kanske titta på, på ursprungssidan.

Här framgår ju tydligt vad som händer i människokroppen om den tillförs för lite fett.

Tabellen visar också var gränserna går.

6 Risker av att äta en fettsnål kost
Hur lågt kan du gå? The Big Fat Sanningen om fettsnål kost
- Av Sarah Haan, dietist
en allt-eller-inget mentalitet råder i vårt samhälle. Här på SparkPeople Men vet vi bättre. Måttlighet är vårt mantra, och vi upprepar det så ofta att de flesta av oss förstår vikten av att tillämpa det att motionera, äta och sätta mål. Ändå finns det en sak som många av oss fruktar så mycket att vi avstår från återhållsamhet och bege dig till ytterligheter: fett. Den kvarstående effekter av den fettsnåla vurm av 1990-talet kvar, orsakar många människor att tro att mindre är mer när det gäller fett.

Att vara medveten om ditt fett intag är definitivt en bra sak, speciellt när du försöker minska risken för hjärtsjukdom eller gå ner i vikt . Men om du tar det för långt, kan du sätta din hälsa i fara.

Så hur mycket fett behöver du?
För friska vuxna, det Dietary Guidelines för amerikaner rekommendera 20% till 35% av din dagliga kalorier komma från fett. Både SparkPeople och American Heart Association ta en mitt på vägen strategi, förespråkar en 30% fett intag. Använd följande diagram (eller hänvisa till din SparkDiet plan ) för att se din beräknade dagliga fett rekommendationer baserade på dessa intervall.

Rekommenderade dagliga fettintag Baserat på kalori behov

Dagliga kaloriintaget Perfekt fettintag * För låg ^ För hög +
1,200 27-47 g <27 g > 47 g
1,300 28-51 g <28 g > 51 g
1,400 31-54 g <31 g > 54 g
1,500 33-58 g <33 g > 58 g
1,600 36-62 g <36 g > 62 g
1,700 38-66 g <38 g > 66 g
1,800 40-70 g <40 g > 70 g
1,900 42-74 g <42 g > 74 g
2,000 44-78 g <44 g > 78 g
2,100 47-82 g <47 g > 82 g
2,200 49-86 g <49 g > 86 g
2,300 51-89 g <51 g > 89 g
2,400 53-93 g <53 g > 93 g
* 20% -35% av det dagliga kaloriintaget
^ Mindre än 20% av dagliga kalorier
+ Mer än 35% av dagliga kalorier

Mindre fett är inte nödvändigtvis bättre. Regelbunden konsumtion mindre än 20% av din dagliga kalorier från fett (se "för låga" i diagrammet ovan) kommer att sätta din hälsa på spel på många sätt som diskuterats ovan. En kost för högt i fett (se "för hög" i diagrammet ovan) kan också leda till problem-hjärtsjukdomar, diabetes, cancer och viktökning. Här är sex hälsorisker du tar när du begränsar ditt intag av fett för långt .

1. Dålig Vitamin Absorption
Att äta en kost alltför låg fetthalt kan störa absorptionen av de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. eftersom dessa näringsämnen är fettlösliga, kroppen behöver din fett att utnyttja dem. Dessa vitaminer lagras främst i lever och fettvävnad och är viktiga för kroppens funktioner såsom tillväxt, immunitet, cell reparation och blodproppar. Om du inte äter tillräckligt med fett för att få dessa vitaminer i kroppen, kommer de att utsöndras, och du kan vara i riskzonen för en vitaminbrist.

2. Depression
En kost som är för låg fetthalt-speciellt essentiella fettsyror, som kroppen bara kan få från mat-kan skada din mentala hälsa. Både omega-3 och omega-6: or roller spelar i humör och beteende. De är föregångare till många hormoner och kemikalier som produceras i hjärnan. En studie som publicerats i tidning Affektiva störningar har länkat låg och onormal väsentliga syra intaget fett till depressiva symtom. Annan forskning visar att eftersom fettsyror hjälper till att isolera nervcellerna i hjärnan, så att dessa nervceller att kommunicera bättre med varandra. Människor som lider brist på omega-3 kan lida av bipolär sjukdom, schizofreni, ätstörningar och ADHD.

3. Ökad cancerrisk
Tjocktarms-, bröst och prostatacancer har alla samband med lågt intag av essentiella fettsyror. Forskning har visat att ett högt intag av omega-3 saktar prostatatumörer och cancercellernas tillväxt också. Om din kost saknar hälsosamma fetter, kan du öka din risk för cancer.

4. Högt kolesterol och hjärtsjukdomar
Fettsnål kost spelar också en roll i kolesterol och hjärtsjukdomar. När din kost är för låg fetthalt, går kroppens nivå av HDL (det "goda" kolesterolet) ner. Detta är problematiskt eftersom du vill att dina HDL-nivå för att vara hög för att skydda mot hjärtsjukdomar. HDL samlar "onda" kolesterolet från blodet och transporterar det till levern för utsöndring. När dessa kvoter är ur balans-och när din LDL (det "onda" kolesterolet) blir för hög, du möter kolesterol problem och en ökad risk för hjärtsjukdom. Essentiella fettsyror, särskilt omega-3, kan höja HDL, förbättra kolesterolnivåerna och skydda hjärtat.

5. Obalans av näringsämnen, speciellt Carbs
Om du inte äter tillräckligt med fett, då är du troligen få för mycket av andra saker, nämligen kolhydrater och / eller protein. Detta påverkar den övergripande balansen i din kost, vilket kan leda till hälsoproblem. En kolhydratrik kost kan blåsa aptit och omkrets och ökar dina chanser att utveckla typ 2-diabetes. På baksidan kan en proteinrik diet skatter njurarna och levern och leda till benskörhet. Båda fallen kan leda till näringsbrister. Det viktiga är att balansera alla tre makronäringsämnen-fett, kolhydrater och protein-att säkerställa en optimal näring och förebyggande av sjukdomar (mer om detta nedan).

6. Överätande
Om du alltid välja fettsnål eller fettfri mat i affären, kan du lurar din viktminskning ansträngningar. Många av dessa förädlade livsmedel innehåller tillsatt socker för att öka smak, ofta är de samma i kalorier till den ursprungliga helfet produkt. Forskning har visat att människor tenderar att tro att dessa livsmedel är "freebies" och kommer även överäta dem, tänker de är friska eller låg i kalorier då de är allt annat än. Plus hjälper fett bär smak i våra livsmedel. Det leder till fyllighet och mättnadskänsla, vilket innebär att du kan få genom längre på en måltid eller ett mellanmål som innehåller fett utan att känna behovet av att äta snart igen. När detta fett saknas, kan din aptit få det bästa av dig.
Med tanke på hälsoriskerna med att inte äta tillräckligt med fett, det är definitivt viktigt att inkludera tillräckligt i kosten dagligen. Det är dock inte alla fetter skapade lika. Livsmedel som avokado, raps-och olivolja, mandel, tonfisk, lax och linfrön är alla utmärkta källor till hälsosamma fetter. Fettrik kött och mejeriprodukter, transfetter (hydrerade oljor) och mättade fetter bör begränsas. Vill veta mer om de bästa och sämsta fetter för din diet, finns i följande SparkPeople artiklar:
Fetter som Fight Kolesterol
Mega fördelarna med omega-3
Reference Guide för fetter
Översättning Dessa transfetter
Precis som att äta för få kalorier kan skada din viktminskning ansträngningar, en kost alltför låg fetthalt kan skada din hälsa också. Njut av en måttlig mängd fett dagligen med den trygghet som du skyddar ditt hjärta, hjärna och din kropp med varje tugga.

Valda källor
Maes, Michael, et al. April 1996. 26 sammansättningen av fettsyror i depression: minskad ω3 fraktioner i kolesterylsulfat estrar och ökad C20: 4ω6/C20: 5ω3 förhållandet i kolesterylsulfat estrar och fosfolipider . tidning affektiva sjukdomar. 38 (1): 35-46.

Fett. American Heart Association. http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=4582 (nås September 15, 2009).

Denna artikel har granskats och godkänts av SparkPeople näringsexperter, Becky Hand, Licensierad och dietist, och Tanya Jolliffe, hälsosam kost expert.


Då kan man ju fråga sig om man utan risk kan leva en period med minimerat fettintag. Fettlösliga vitaminer lagras ju i kroppen. Blir man deprimerad så lär man ju märka det och när det gäller HDL kolesterol så ökar det vid motion. Lite fett finns ju även i kycklingfile, spannmål och lättkeso så fettfritt blir det ju aldrig. Om man dessutom förbrukar 20 gram om dagen av kroppsfettet så går de åt 1 kg kroppsfett på 50 dagar.

När det gäller cancer så är just de cancertyper som nämns starkt kopplade till västerländsk kost så frågan är hur studien de lutar sig mot är gjord.

Nötter och frön innehåller ju en hel del fett men stenåldersmänniskan hade ju bara tillgång till den maten på hösten så det borde rimligen ha gått perioder då de inte fick i sig nämnvärt av dessa fetter.
Red Top
CITAT (Christa @ 13-04-2011, 17:51) *
Då kan man ju fråga sig om man utan risk kan leva en period med minimerat fettintag. Fettlösliga vitaminer lagras ju i kroppen. Blir man deprimerad så lär man ju märka det och när det gäller HDL kolesterol så ökar det vid motion. Lite fett finns ju även i kycklingfile, spannmål och lättkeso så fettfritt blir det ju aldrig. Om man dessutom förbrukar 20 gram om dagen av kroppsfettet så går de åt 1 kg kroppsfett på 50 dagar.

När det gäller cancer så är just de cancertyper som nämns starkt kopplade till västerländsk kost så frågan är hur studien de lutar sig mot är gjord.

Nötter och frön innehåller ju en hel del fett men stenåldersmänniskan hade ju bara tillgång till den maten på hösten så det borde rimligen ha gått perioder då de inte fick i sig nämnvärt av dessa fetter.

De levde inte särskilt länge heller. Blev inte mycket äldre än tonåringar
Anma
Jag vet inte om jag misstolkar dig, Christa, men det jag läser in är att du redan har klara åsikter om vad som är bra och vad inte och det enda du är ute efter är att få bekräftelse. Om någon hittar något som går mot det du tror så ifrågasätter du det på en gång. Varför äter du inte det du tror är bäst för dig, förr eller senare lär det ju visa sig i din kropp om det var bara eller dåligt.
Christa
CITAT (Anma @ 13-04-2011, 18:00) *
Jag vet inte om jag misstolkar dig, Christa, men det jag läser in är att du redan har klara åsikter om vad som är bra och vad inte och det enda du är ute efter är att få bekräftelse. Om någon hittar något som går mot det du tror så ifrågasätter du det på en gång. Varför äter du inte det du tror är bäst för dig, förr eller senare lär det ju visa sig i din kropp om det var bara eller dåligt.


Som jag skrev så har jag redan ätit så gott som fettfritt i 3 veckor och det jag är ute efter är om det finns några studier som visar att det är skadligt.

När de berättar om studier i radions nyheter så brukar jag ofta kolla hur studien är gjord och det är vanligt att man drar slutsatser eller vinklar resultat på ett sätt som kan ifrågasättas. Därför är det alltid intressantast att få se originalstudien.
*Stintan*
Jag håller med Anma och jag tycker denna kostfixering verkar helt uppåt väggarna.
gnon49
De tär ju balansen det handlar om. Det finns inget farligt fett. Det är ju inte vad vi äter, utan hur vi äter som avgör vår hälsa. Tycker inte man skall exprimentera och utsätta kroppen för risker. Man skall äta det man mår bra av, om inte läkare ordinerat eller föreslagit något annat. Kött, fisk,rotfrukter,grönt, allt är bra o nyttigt att äta. Och på köpet behöver man inga kosttillskott med tvivelaktigt innehåll.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 13-04-2011, 20:54) *
De tär ju balansen det handlar om. Det finns inget farligt fett. Det är ju inte vad vi äter, utan hur vi äter som avgör vår hälsa. Tycker inte man skall exprimentera och utsätta kroppen för risker. Man skall äta det man mår bra av, om inte läkare ordinerat eller föreslagit något annat. Kött, fisk,rotfrukter,grönt, allt är bra o nyttigt att äta. Och på köpet behöver man inga kosttillskott med tvivelaktigt innehåll.


Det där var då en sanning med modifikation. Allt är verkligen inte nyttigt och transfetter är definitivt inte bra.
Carl

Undrar vad eskimåerna åt på stenåldern inte vad det grönsaker iaf
mamamaggan
Christa , har du varit och kollat t ex ditt kolesterolvärde innan du började dra ner på fett ? Så att du vet vad som händer med det .

Kan berätta att mitt kolesterolvärde sjönk betydligt när jag började äta mer mättat fett och mindre kolhydrater. Fick veta på Vårdcentralen att det är inte så konstigt , kolhydrater förvandlas till fett .

Desstutom har jag gått ner i vikt genom att äta mer fett , mer än de 30% som rekommenderas , och då framför allt mättat fett.

Man måste veta en hel del om kroppen och hur den fungerar innan man kan sätta igång och dra sådana slutsatser som du gör .

Att vi inte kunde få tag på fett under vintern är väl en sanning med modifikation . Vi kunde t ex fiska , vi kunde säkert leta efter ställen där t ex björnar hade sina iden och döda dem och äta björnkött .

När det gäller björnar så är det inte fett utan kolhydrater i mängd de äter på hösten för att bli feta och klara sin tid i idet.


Som Carl skriver så har eskimåerna alltid ätit rejält med animaliskt fett och ändå så har de inte alls lika mycket problem med hjärt-kärlsjukdomar och hjärtinfarkter som de som äter enligt " alla konstens regler " .


ryss_борис
Tror det blir ganska dåligt i längden om man har extremt fettsnål kost.

Om man vill gå ner i vikt är nog det bästa att acceptera att det kan ta ett tag, och göra det under flera månader (genom att äta nyttigare, röra sig mer), istället för att gå på diverse pulverdieter etc. Det sista är påfrestande för hjärtat bland annat
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 21:03) *
Det där var då en sanning med modifikation. Allt är verkligen inte nyttigt och transfetter är definitivt inte bra.

Men transfetter finns väl inte så mycket i råvaran utan mer i förädlade livsmedelsprodukter. Ofta i sådant som vi äter mellan måltiderna eller till kaffet.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 13-04-2011, 21:45) *
Men transfetter finns väl inte så mycket i råvaran utan mer i förädlade livsmedelsprodukter. Ofta i sådant som vi äter mellan måltiderna eller till kaffet.


Ja men du skrev att det finns inget fett som är farligt.
Överbölingen
Det som är viktigast är väl ändå motion, och ett kostintags om motsvarar vad kroppen behöver i förhållande till kroppens fysiologiska status, ålder och arbete.

Grovarbetare kräver minst 3000 kcal medan en pensionär 1800. Sedan gäller det att sovra var man lägger kcal. Man ska inte chosäta (stavning) som man säger i Luleå. Det är inte farllgt att vara hungrig. Bara sunt. Man svälter inte ihjäl på några timmar eller dagar.
Cacki
CITAT (Överbölingen @ 13-04-2011, 22:41) *
Det som är viktigast är väl ändå motion, och ett kostintags om motsvarar vad kroppen behöver i förhållande till kroppens fysiologiska status, ålder och arbete.

Grovarbetare kräver minst 3000 kcal medan en pensionär 1800. Sedan gäller det att sovra var man lägger kcal. Man ska inte chosäta (stavning) som man säger i Luleå. Det är inte farllgt att vara hungrig. Bara sunt. Man svälter inte ihjäl på några timmar eller dagar.


Hunger. Nej, för en frisk människa är det inte kanske inte speciellt farligt att gå hungrig ett tag. Men det är dock en viktig signal från kroppen som säger till om att det behövs mer bränsle. (För t.ex en diabetiker kan det vara en livsavgörande signal.) Nonchalerar man den signalen för ofta så finns det risk att man slår ut funktionen helt och hållet. Både överätning och späkning är näst intill lika riskabelt att ägna sej åt. Jag har en kompis (en riktig skogsmulle) som i sin ungdom hellre satt ute i skogen och kollade på orrspel än såg till att få mat i magen när han var hungrig. Det hela tog en ände med förskräckelse. Han fick både epilepsi och diabetes på kuppen. Diabetesen berodde alltså då rakt inte på någon överkonsumtion på mat i hans fall. Regelbundna matvanor är a och o.
Överbölingen
Cacki! Visst begriper jag det. Mitt inlägg var inte till sjukdomsdrabbade personer. Men jag tror nog att måttlighet även gäller för diabetiker t ex. Fast det tar längre tid.
Cacki
Oki! Jag kanske också ska förtydliga mej lite bättre vad jag egentligen borde ha skrivit.
Var inte rädd för att bli hungrig, men vänta gärna med att äta tills du blir det, så kanske vi är mer eniga?
netha
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 18:39) *
Jag håller med Anma och jag tycker denna kostfixering verkar helt uppåt väggarna.

Christa lider av ätstörning och borde söka hjälp som finns att få ... bara man vågar sig till att be om.
Faktiskt så tycker jag inte att man här i forumet ska uppmuntra en som är i behov av proffshjälp.

pejori
CITAT (Christa @ 13-04-2011, 18:34) *
Som jag skrev så har jag redan ätit så gott som fettfritt i 3 veckor och det jag är ute efter är om det finns några studier som visar att det är skadligt.

När de berättar om studier i radions nyheter så brukar jag ofta kolla hur studien är gjord och det är vanligt att man drar slutsatser eller vinklar resultat på ett sätt som kan ifrågasättas. Därför är det alltid intressantast att få se originalstudien.



Allt kan inte "bevisas" i studier, det beror på, vad forskaren har sökt efter och alla studier har "motstudier" som "bevisar" att den är fel.
Att alltid hitta kliniska studier, Är inte alenagörande på något vis, då allt är inte studerat tillräckligt ännu.
Någon förespråkar lågfettkost och nästa profet vill att man äter fett.

Tre veckor är inte så lång tid.
Kom igen om ett år, så får vi se om du mår lika bra då.
"på stenålderstiden" åt man allt, inklusive fett och proteiner.
För mycket och för lite skämmer allt, heter det.

Man får försöka hitta en balans, som gör att livet inte är en ständig skräck, för vad som är onyttigt, utan att man får ett sunt förhållande till livet, med både faror och nyttigheter.

CITAT (Anma @ 13-04-2011, 18:00) *
Jag vet inte om jag misstolkar dig, Christa, men det jag läser in är att du redan har klara åsikter om vad som är bra och vad inte och det enda du är ute efter är att få bekräftelse. Om någon hittar något som går mot det du tror så ifrågasätter du det på en gång. Varför äter du inte det du tror är bäst för dig, förr eller senare lär det ju visa sig i din kropp om det var bara eller dåligt.



Då är vi två som misstolkar, för jag känner nog samma sak.

Säger man emot, måste man "hänvisa till en studie" oavsett ämnet.
netha
Hjärnan behöver fett för att fungera. Får den inte så blir verklighetsuppfattning och allt annat fel = människan kan inte fungera normalt utan att inta fett i visss mängd.
*Stintan*
CITAT (netha @ 13-04-2011, 23:41) *
Hjärnan behöver fett för att fungera. Får den inte så blir verklighetsuppfattning och allt annat fel = människan kan inte fungera normalt utan att inta fett i visss mängd.


Man kanske inte märker det själv heller faktiskt.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 18:39) *
Jag håller med Anma och jag tycker denna kostfixering verkar helt uppåt väggarna.


Andra kallar kanske din kost för fixering men det gör inte jag. Att kalla det för fixering så fort en kosthållning avviker från det man själv finner är bäst det kallar jag för fixering.

Det finns många olika sorters sammansättning på kost när man tittar på vad människor historisk har ätit på olika ställen på jorden.

Före den moderna civilisationens tid så åt man det som fanns där man levde. På en del håll var det mycket fett och på andra håll framförallt växter (kolhydrater).

Det som är farligast är

1. Ständigt överskott på kalorier.

2. När innehållet av mineraler och vitaminer understiger behovet.

Mitt syfte med den här tråden var att få lite hjälp med att hitta studier som visar vad som händer om man äter minimalt med fett och var gränsen går.




herkules
CITAT (netha @ 13-04-2011, 23:26) *
Christa lider av ätstörning och borde söka hjälp som finns att få /....../

inte visste jag att du var doktor, sån doktor som inte ens behöver se/prata med patienten, ta prover mm för att ställa en diagnos, är du förtroendeläkare och anställd av försäkringskassan?
jag tänker att det är väl bara där de där mirakeldoktorerna finns.
Platinum
Läs på om hormonerna T3, T4, insulin, adrenalin, noradrenalin och leptin...dessa hormoner reglerar ämnesomsättningen och samtliga påverkas av vad och hur du äter.

Det finns massor av information att hämta och som alltid så får man titta vilken källan är eftersom mycket "hälsoinformation" är vinklad.
Red Top
CITAT (gnon49 @ 13-04-2011, 21:45) *
Men transfetter finns väl inte så mycket i råvaran utan mer i förädlade livsmedelsprodukter. Ofta i sådant som vi äter mellan måltiderna eller till kaffet.

Det är inte bara i onödiga mellanmåls- eller TV-snaskprodukter man tillsätter transfetter. Det finns i matbröd, färdigrätter mm. Döm om min förvåning, när jag såg att tom russin i vissa fall innehåller transfetter.

Det står ju inte alltid klart och tydligt på förpackningarna att varan innehåller just transfett, eller som det också heter, delvis härdat fett. Detta trots att det finns tydliga föreskrifter utfärdade, att det måste stå.

Här finns en lista över produkter som innehåller transfetter. Den är inte komplett, men ger en bild av hur illa det är.

Härdat fett/transfett, Konsumentsamverkan

Sen finns det ett annat fett i livsmedel som man enligt min mening bör bojkotta. Inte av egna hälsoskäl, utan för att rädda utrotningshotade arter, såväl djur som växter. För att framställa palmolja, som är ett betydligt billigare alternativ än andra växtfetter, skövlas regnskogar. Läs mer här:

Vadå palmolja? Det äter väl inte jag!

Som konsument blir man lätt lurad, eftersom det inte finns något krav på att det ska framgå att det är just palmolja i produkten. Tillverkarna döljer sanningen genom att skriva "vegetabiliskt fett". Står det så, kan du till nästan hundra procent, vara övertygad om att produkten innehåller just palmolja.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 06:40) *
Andra kallar kanske din kost för fixering men det gör inte jag. Att kalla det för fixering så fort en kosthållning avviker från det man själv finner är bäst det kallar jag för fixering.

Det finns många olika sorters sammansättning på kost när man tittar på vad människor historisk har ätit på olika ställen på jorden.

Före den moderna civilisationens tid så åt man det som fanns där man levde. På en del håll var det mycket fett och på andra håll framförallt växter (kolhydrater).

Det som är farligast är

1. Ständigt överskott på kalorier.

2. När innehållet av mineraler och vitaminer understiger behovet.

Mitt syfte med den här tråden var att få lite hjälp med att hitta studier som visar vad som händer om man äter minimalt med fett och var gränsen går.


För mig är fixering när man har ett så överdrivet "intresse" av något att man inte kan frigöra sig från det och det blir så viktigt att man fastnar i tänket och låter det inskränka på sitt liv. I ditt fall handlar allt om kost och hälsa.

Jag blir konfunderad när jag läser det du skriver. Du säger att du är bra på att leta upp information på nätet men ändå vill du att andra ska leta upp det åt dig. Är infot på engelska så kan du inte läsa utan vill ha hjälp att översätta fast google kan översätta det åt dig. Ger vi dig länk till en studie ja då vill du ha studier som visar att studien är trovärdig. Ger vi dig ett svar så vill du ha en studie på svaret.

Varför är det så viktigt att hitta studier om vad som händer om man äter minimalt med fett? Det verkar helt otroligt att du sätter igång att äta i stort sett fettfri kost innan du tagit reda på fakta. Vet du inte att kroppen behöver fett för att fungera? Varför räcker det inte med alla de kunskaper du redan har samt lite sunt förnuft för att komma fram till en kost som passar dig? Ingen annan kan ju ändå tala om vad som är bäst för just dig.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 08:53) *
För mig är fixering när man har ett så överdrivet "intresse" av något att man inte kan frigöra sig från det och det blir så viktigt att man fastnar i tänket och låter det inskränka på sitt liv. I ditt fall handlar allt om kost och hälsa.

Jag blir konfunderad när jag läser det du skriver. Du säger att du är bra på att leta upp information på nätet men ändå vill du att andra ska leta upp det åt dig. Är infot på engelska så kan du inte läsa utan vill ha hjälp att översätta fast google kan översätta det åt dig. Ger vi dig länk till en studie ja då vill du ha studier som visar att studien är trovärdig. Ger vi dig ett svar så vill du ha en studie på svaret.

Varför är det så viktigt att hitta studier om vad som händer om man äter minimalt med fett? Det verkar helt otroligt att du sätter igång att äta i stort sett fettfri kost innan du tagit reda på fakta. Vet du inte att kroppen behöver fett för att fungera? Varför räcker det inte med alla de kunskaper du redan har samt lite sunt förnuft för att komma fram till en kost som passar dig? Ingen annan kan ju ändå tala om vad som är bäst för just dig.


Vilken studie av dom jag fått tips på menar du handlar om vad som händer i kroppen om man äter för lite fett?

*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 09:23) *
Vilken studie av dom jag fått tips på menar du handlar om vad som händer i kroppen om man äter för lite fett?


Tror du att det bara är påhitt det som står i länkarna?

Den länk Red Top la in översatt i ett inlägg är visserligen ingen "studie" men ändå finns där ju mycket fakta att hämta om precis det du frågar om.
Artiklar har ju oftast källor man kan kolla vidare på.
Jag har inte läst övriga länkar eftersom jag inte känner något behov av att göra det.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 10:51) *
Tror du att det bara är påhitt det som står i länkarna?

Den länk Red Top la in översatt i ett inlägg är visserligen ingen "studie" men ändå finns där ju mycket fakta att hämta om precis det du frågar om.
Artiklar har ju oftast källor man kan kolla vidare på.
Jag har inte läst övriga länkar eftersom jag inte känner något behov av att göra det.


Så det fanns inte mer än så bakom dina påståenden...
pejori
Åter igen Christa, gör som du vill och ät helt fettfritt om du nu vill det.
Kom igen om ett år och berätta hur det går.
Vill du ha fakta, fråga din husläkare om det är ok.
(tydligen är du själv tveksam, eftersom du undrar om det är ok.)
Vill du ha vetenskapliga studier, vänd dig till ett UB och kolla deras bibliotek.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 10:54) *
Så det fanns inte mer än så bakom dina påståenden...


Vad menar du? Varför ska jag läsa sånt jag redan vet?

Som vanligt svarar du inte själv på frågor.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 11:07) *
Vad menar du? Varför ska jag läsa sånt jag redan vet?

Som vanligt svarar du inte själv på frågor.


Vad är det du redan vet menar du?

Vad är källan till det du menar att du vet?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 11:17) *
Vad är det du redan vet menar du?

Vad är källan till det du menar att du vet?


Men snälla Christa vad har du för problem?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 11:34) *
Men snälla Christa vad har du för problem?


Bara luft i dina påståenden alltså. Du är genomskådad.
Anders zon 1
Christa, om du villa ha tag på vetenskapliga artiklar om fett och effekterna av fettfri kost så måste du läsa vetenskapliga tidskrifter som hanterar ämnet. Lättaste sättet att få tag på vetenskapliga tidskrifter är via något universitetsbibliotek (måste dock vara ett universitet som sysslar med medicin och kostfrågor). Men dess värre är nog nästan alla sådana artiklar skrivna på engelska och dessutom antagligen inte helt lätta att förstå om man inte pysslar med forskning på området. Det som återstår då är att antingen prata med någon forskare eller annan som är insatt i ämnet (t ex läkare eller dietist) eller lita till mer lättillgänglig information som någon annan skrivit, d v s andrahandsinformation. Eftersom vi nuförtiden översvämmas av information via t ex nätet så är det dock inte helt lätt att sortera ut det som är väsentligt och korrekt.

Fast jag undrar varför du valt att minimera fettintaget? Du efterfrågar referenser från alla andra här när någon påstår något men en lika berättigad fråga är var du har fått dina idéer och funderingar ifrån (kan inte se att du nämner det någonstans)?

En väl balanserad kost är givetvis bäst för hälsan i längden och där ingår också fett i lagom mängd. Att du efter 3 veckor inte känt någon negativ effekt av en extremt fettsnål kost är ju inte så konstigt. Till exempel fettlösliga vitaminer omsätts rätt långsamt och lagras dessutom i kroppen så det tar tid innan det uppstår brist. Dessutom är det inte säkert att du kommer att drabbas av någon akut vitaminbrist även om du får i dig för lite av något vitamin. Kronisk brist (med det menar jag för lite men inte tillräckligt lite för att få akuta besvär) leder också till problem på lång sikt. Men dessa problem kan vara betydligt mer diffusa och svår att koppla till just vitaminbristen (känner flera som drabbat av B12-brist vilket gett många konstiga symptom).
*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-04-2011, 11:53) *
Bara luft i dina påståenden alltså. Du är genomskådad.


Påståenden om vad? Är allt du läst dig till och lärt dig under åren bara luft så förstår jag varför du skriver som du gör.
Det enda jag påstått här är att kroppen behöver fett för att fungera som den ska. Det innebär att om man utesluter fett så kan det få konsekvenser i långa loppet. Det har jag vetat länge och är inget jag hittat på själv och det vet du lika bra som jag.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 12:18) *
Påståenden om vad? Är allt du läst dig till och lärt dig under åren bara luft så förstår jag varför du skriver som du gör.
Det enda jag påstått här är att kroppen behöver fett för att fungera som den ska. Det innebär att om man utesluter fett så kan det få konsekvenser i långa loppet. Det har jag vetat länge och är inget jag hittat på själv och det vet du lika bra som jag.


Du påstod att jag fått tips om studier som visade vad som händer om man äter extremt fettsnålt.
Christa
CITAT (Anders zon 1 @ 14-04-2011, 11:58) *
Christa, om du villa ha tag på vetenskapliga artiklar om fett och effekterna av fettfri kost så måste du läsa vetenskapliga tidskrifter som hanterar ämnet. Lättaste sättet att få tag på vetenskapliga tidskrifter är via något universitetsbibliotek (måste dock vara ett universitet som sysslar med medicin och kostfrågor). Men dess värre är nog nästan alla sådana artiklar skrivna på engelska och dessutom antagligen inte helt lätta att förstå om man inte pysslar med forskning på området. Det som återstår då är att antingen prata med någon forskare eller annan som är insatt i ämnet (t ex läkare eller dietist) eller lita till mer lättillgänglig information som någon annan skrivit, d v s andrahandsinformation. Eftersom vi nuförtiden översvämmas av information via t ex nätet så är det dock inte helt lätt att sortera ut det som är väsentligt och korrekt.

Fast jag undrar varför du valt att minimera fettintaget? Du efterfrågar referenser från alla andra här när någon påstår något men en lika berättigad fråga är var du har fått dina idéer och funderingar ifrån (kan inte se att du nämner det någonstans)?

En väl balanserad kost är givetvis bäst för hälsan i längden och där ingår också fett i lagom mängd. Att du efter 3 veckor inte känt någon negativ effekt av en extremt fettsnål kost är ju inte så konstigt. Till exempel fettlösliga vitaminer omsätts rätt långsamt och lagras dessutom i kroppen så det tar tid innan det uppstår brist. Dessutom är det inte säkert att du kommer att drabbas av någon akut vitaminbrist även om du får i dig för lite av något vitamin. Kronisk brist (med det menar jag för lite men inte tillräckligt lite för att få akuta besvär) leder också till problem på lång sikt. Men dessa problem kan vara betydligt mer diffusa och svår att koppla till just vitaminbristen (känner flera som drabbat av B12-brist vilket gett många konstiga symptom).


Jag skrev bara att jag mår bättre av att undvika fett.

Dessutom funkar äntligen träningen som den skall. Innan var jag antingen för mätt eller för hungrig.

Jag vill inte gå in på detaljer när det gäller hälsan eftersom en del här i forumet har missbrukat det tidigare.

Sedan är det ju inte säkert att jag alltid måste undvika fett. Fettfritt blir det ju aldrig heller. Kycklinglår som jag åt idag innehåller fett och igår åt jag lax. En bit avokado åkte också ner igår (resten av den var dålig). Tidigare åt jag avokado nästan varje dag. Keso har jag ätit idag också och lättkeson var slut så min sambo köpte den normalfeta igår.

När det gäller farlighet så är det lite konstigt att en del verkar tro att det är mer farligt att äta som jag gör än att äta mat som innehåller både snabba kolhydrater och mättat fett. När jag åt sådant så mådde jag verkligen dåligt och nu mår jag jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon