Jag har tänkt på och inspirerats av diskussioner här tidigare om beskärning av äppelträd och framförallt att släppa upp "riktiga" äppelträd.

Jag har också läst om vilda äppelträd som gett rikligt med välsmakande frukt, och det utan att de utsatts för beskärning.

Jag står nu i begrepp att plantera äppelträd i trädgården, bland annat ett Katja, som ska vara svagväxande och det blir tydligen inte så stort. Jag funderar på A2 grundstam, för det finns ganska bra plats där det ska stå.

Jag vill undvika att stressa trädet och skapa tillväxt av en massa onödiga skott.

Det brukar rekommenderas att man kortar in toppskottet de första åren, även för ciderträd som därefter släpps hyfsat fria, samt man tar bort konkurrensskotten under toppskottet.

Men brukar inte kapning av toppskottet inducera just vattenskottsbildning? Och är det väsentligt att ta bort konkurrensskott till toppskottet? Vad händer om man inte gör det?

Just ciderträd inspirerar. Jag skulle vilja släppa träden så fritt som möjligt och få ett "riktigt" och stolt och vackert äppelträd, så naturligt som möjligt. Just Katja-trädet ska hävda sig mot bland annat blodhägg och gullregn. De äpplen jag inte når får falla av sig själv - och går till just must och cider.

Jag har blivit uppmanad att plocka fallfrukt från en gård på byn. Där står tre enorma äppelträd. jag når knappt upp till de nedersta grenarna, men de ger massor av frukt, i höstas fick jag tipset för sent, och där låg formidabla drivor av frukt på marken, hundratals kilo. Det är ett åkerö och två okända höstsorter. Dessa fritt växande träd, fast de står i en trädgård, är helt fantastiska.

Hur gör jag lämpligast för att få det resultat jag önskar?

/Bruno