Full version: Ingefära
niggle
Tonårstösen tyckte att jag kunde odla ingefära.
Tja, varför inte.
Antar att den måste krukodlas i värme. Eller? Utsäde?

Tips emottages!

niggle
Åsa, mälardalen zon 2
http://217.70.34.228/forums//index.php?q=f...amp;hl=ingefära
Alexander-VG-zon3
jag brukar lägga knölen i vattenbad över natten, det har för mig get snabbare rotning. sedan brukar jag också ha ett lager med grus (eller annat luftig material) över knölen. värme och ljus åretrunt mycket näring och låta torka upp lite innan man vattnar igen. under vintern övervintrar jag dom under extraljus i rumsvärme har tyckt det har gått bättre än att övervintra svalt och torrt.

merlin68
Jag sätter ner en eller nåra bitar ingefära i en stor kruka (stor för då behöver jag inte plantera om den fler ggr) i februari/mars. Sedan vattnar jag moderat tills det grönskar i krukan. Min ingefära bor i växthuset under sommaren och så skördar jag under sensommaren och hela hösten. Då brkar hela krukan vara fylld med ingefärsrötter. Köp ekologisk ingefära jag har för mig att den gror lättare.
niggle
Tack för alla bra tips. Ska genast prova.
Kan man använda vermiculit?

niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon