Full version: När plantera om?
Linahl
Hej

Sådde massor av sommarblommor och grönsaker för två veckor sedan i den jord som stod angiven på förpackningen att man skulle så dem i. De flesta har nu grott och ex tomaterna har blivit ca 8 cm höga. När är det dags att jag planterar om i större krukor med plantjord? ska man då ge näring?

Tacksam för svar, är totalt novis inom detta men roligt är det smile.gif


Mvh Linnea
Åsa, mälardalen zon 2
När växterna fått välutvecklade karaktärsblad kan du skola om dem i mer näringsrik jord (de första bladen som kommer är hjärtbladen de som kommer sedan är karaktärsbladen) Och plantera inte om dem i för stora krukor, börja med små och flytta sedan över växten gradvis i större kruka.


INGEN näring näring till små el. nyomplanerade plantor då är det stor risk de dör.
Linahl
Tack snälla åsa, tänk att jag alltid får bra svar från dig.
En följdfråga, vissa blommor och ex basilikaharjag sått i en pop up låda. Basilikan är ca fem i varje, medan blommorna är många fler. Klarar de att utvecköas där till karaktärsbladen kommer? Eller ska jag redan nu gallra så att de har en chans att utvecklas innan jag planterar om dem?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror helt på vad det är för blommor en del sorter kan sitta flera plantor ihop som en tuss ex. lobelia andra vill vara själva i krukan och då kan man behöva ta bort de andra.

basilikan kan fungera med flera plantor ihop
Linahl
Tack.

Jag provar att låta dem vara någar veckor till så får jag se hur de utvecklas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon