mike16
Hej

Kan ni hjälpa mig artbestämma min häck?! Vi är nyinflyttade och undrar vad det för häck, hur mycket den kommer att växa (vi vill ha insynsskydd!) och hur vi bör sköta den.

Tacksam för all hjälp! thanks.gif
Huggorm
Det är i princip omöjligt att avgöra utan att ens ha några knoppar att identifiera ifrån. Bäst av allt vore att vänta ett par veckor till löven slår ut, då blir det lätt att avgöra
mike16
här en bild på vad vi tror är bladen...

och en avklippt gren.
Huggorm
Edit: Jag tar tillbaka det, liguster har väll motstående blad så det kan inte vara den. Jag har nog ingen bra gissning
mike16
ok, men tusen tack för att du försökte iaf smile.gif

kanske någon annan har nån gissning vad det är för art för jag har inte en aning...men jag antar att gödsel är bra om jag vill få den att växa!
ronja
Hur stora är bladen? Min gissning: sälg, eller kanske hägg, möjligen körsbär.
Huggorm
Sälg är ju intressant, löven skulle kunna vara det men jag har aldrig sett en sälghäck? Hägg och körsbär har ju tandade bladkanter så det kan inte stämma.

Finns det någon möjlighet att löven inte är från häcken, utan från något träd som står i närheten? Det kan hända att häcken har löv som är väldigt små och lättförmultnade, så att de inte syns så mycket nu
trädgårds-nina
Jag tänker på Bok när jag ser den första bilden, vet inte varför men barken känns rätt!? Någon som kan dementera eller bekräfta? Det torra bladet däremot påminner om Liguster men inte den lilla tunna grenen.
Huggorm
Bok brukar ha blankare bark, och inte såna lavar åtminstone i den storleken
Alexander-VG-zon3
häckoxbär ?
Anna-Karin Lundberg
Du kanske kan skicka ett par bilder till, där man ser mer av hur hela busken är vuxen?
Gossen Ruda
Knappast bok, boken har spetsiga knoppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon