Full version: Garva
Christoffer
Vad för olika garvämnen finns det, och vilken
används för att garva skinn, och hur garvar man
skinn och vad är det som händer, rent kemiskt?

Sedan undrar jag varför man kan få problem
i magen av vissa garvämnen, tex i té, men inte
ha några större problem av blåbär som också innehåller
mycket garvämnen?
Betty
Färska blåbär är lösande medan kokta blåbär (soppa) är stoppande... blink.gif
Christoffer
Ja, det har man märkt rolleyes.gif frågan är bara varför det är så....
Vad jag vet så ska garvämnen ha en stoppande verkan.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika sätt att garva skinn ex. div. kemikalier, olika typer av bark i vattnet vid garvningen, urin, rökning, fett mm. I vissa kulturer tuggar kvinnorna skinnet mjukt (ex. hos inuiterna).
Jag var på en föreläsning om just skinnberedning i olika kulturer för ett par år sedan av Lotta Rahme som tillverkar och säljer div. skinnprodukter i Sigtuna (hon använder enbart gamla naturmetoder) hon har rest runt och tittat på skinnberedning i många kulturer ex, hos inuiter, nordamerikanska indianer, samer mm. Hon är ganska känd för sina produkter i fiskskinn.
Föreläsningen anordnades av Sigtuna museum tyvärr var det inte många som dök upp men vi som var där hade en trevlig kväll.

Såg att Lotta R har en hemsida där man kan läsa mera om skinngarvning.
http://home.swipnet.se/lottastannery/
gammelnalle
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
man garvar ihjäl sig!!!

(f´låt... det gick bara inte att låta bli...)

wub.gif wub.gif
Tesa
obs lite magstarkt kanske

hjärna innehåller garvämnen och ett djurs hjärna räcker till att garva dess skinn har jag läst nånstans, detta har praktiserats sen urminnes tider
Christoffer
Skulle vara intressant att kunna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon