Full version: Eternit
malcolm
Jag funderar på att riva ner en del eternit på min husfasad men det innehåller ju asbest så var gör man av det?
Huggorm
Din lokala återvinningsstation tar emot, förmodligen mot en avgift. Så var det åtminstone här för ett par år sedan.
malcolm
Skall fråga i helgen då jag planerar att åka dit med två gamla toastolar bla.
Huggorm
Många brukar ha en hög gamla eternitplattor liggande bak uthuset, överväxta med mossa. Dom är dyra att bli av med så dom blir lätt "bortglömda", och eftersom dom är ofarliga där dom ligger har det inte så stor betydelse heller
*Stintan*
Tveksamt om man ska riva ner det själv. Det finns regler om detta som du bör kolla upp innan du börjar.
malcolm
Nu har jag inget gammalt uthus på min lilla radhustomt så det blir nog till att ta fram plånboken då.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2011, 22:45) *
Tveksamt om man ska riva ner det själv. Det finns regler om detta som du bör kolla upp innan du börjar.

Man bör åtminstone se till att vinden ligger på från rätt håll den dagen då man gör det nuke.gif Men så länge man inte börjar såga i plattorna är det ganska ofarligt
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 31-03-2011, 22:47) *
Man bör åtminstone se till att vinden ligger på från rätt håll den dagen då man gör det nuke.gif Men så länge man inte börjar såga i plattorna är det ganska ofarligt


Det räcker att man råkar ha sönder en.
Anki på Öland
Tror det bara är speciella återvinningsstationer som tar emot det och det är nog vad jag förstått dyrt att bli av med.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2011, 22:48) *
Det räcker att man råkar ha sönder en.

Det är därför man skall ha vinden på sin sida wink.gif Och så bör man ju hålla andan en stund till det lugnat sig
malcolm
Jag äger faktiskt en gasmask och vissa tror att jag alltid har den på. giggle.gif
Biggan_
Det finns munskydd att köpa!
malcolm
De där av papper skyddar inte mot asbest
Biggan_
Det finns ju många olika sorter.

MUNSKYDD
malcolm
Asbestpartikler är så små att de kan tränga igenom det mesta av andningsskydd, tom. gasmasker och de som arbetar med asbestsanering har speciella hjälmar med luftgenomströmning. Nu är jag inte speciellt orolig för min hälsa när jag kommer att riva denna eternit eftersom de som satte upp den under 50-talet knappast hade någon skyddsutrustning, jag kommer dessutom inte att ha sönder eller krossa skivorna utan det handlar mer om att ta ner dem men med dagens lagstiftning får man inte kasta dem hur somhelst.
Motti
Nu för tiden får man riva ner eternit själv men det ska till miljöstation på tippen,vad jag hört så är det ofarligt om man vattnar på det innan så det inte dammar.Vi har en här i byn som river en eternitstuga själv.Är man osäker kan man ju ringa Miljö och Hälsa och kolla upp.
malcolm
Tack för tips om bevattning Motti!
Huggorm
Jag såg på när de plockade ner asbest i en butikslokal som renoverades för några år sedan. De hade inte bara gasmasker, utan något som nästan såg ut som astronautdräkter.
Motti
Så gärna malcom :)huvudsaken är att det inte dammar;)
malcolm
CITAT (Huggorm @ 31-03-2011, 23:35) *
Jag såg på när de plockade ner asbest i en butikslokal som renoverades för några år sedan. De hade inte bara gasmasker, utan något som nästan såg ut som astronautdräkter.

På jobbet gjorde asbestsanering för ett antal år sedan och de människorna hade något som kunde liknas med rymddräkter på sig men vita overaller och en slags hjälmar med fläktar och filter i, dessutom var hela lokalen inslagen i plast och det var absolut förbjudet att beträda området. De tog dessutom med sig bästa skruvstycket när de var klara så där ser man vad asbest kan ställa till med.
Gossen Ruda
Jag tog bort ett eternittak för flera år sen över en carport. En koll med Renova gav besked att allt skulle förpackas i täta plastpåsar. Sen läggas i speciell täckt container som de skulle komma med och som sen skulle tvättas efteråt, allt på min bekostnad. Kommer inte ihåg hur mycket men mycket var det. Så jag rev ner taket, sågade upp det iklädd enkelt munskydd, hyrde en släpkärra(öppen) och körde ut det till sommarstugan och bottnade med det under parkeringsplatsen. Jag lever fortfarande. laugh.gif Beträffande lungskador pga asbest så krävs det långvarig kraftig exponering och helst även rökning för att riskera cancer.
*Stintan*
Fattas bara att du är född 1 april också.
Platinum
CITAT (malcolm @ 31-03-2011, 22:34) *
Jag funderar på att riva ner en del eternit på min husfasad men det innehåller ju asbest så var gör man av det?


Om det nu inte är ett aprilskämt utan en seriös förfrågan så råder det nog lite olika regler beroende på var man bor.

I mitt diskrikt får man kostnadsfritt lämna in mindre mängder (enstaka skivor) vid avdelningen miljöavfall vid återvinningscentralen, dock skall skivorna var emballerade i sopsäckar som är väl förslutna och märkta med innehåll och man ges även rådet att knäcka plattorna under rinnande vatten vid paketering.

Större mängder får man bekosta hanteringen av vad jag förstått och det är nog därför många väljer att klä in eterniten istället för att byta ut den mot brädbeklädnad.

Anki på Öland
CITAT (Platinum @ 01-04-2011, 09:26) *
.............. det är nog därför många väljer att klä in eterniten istället för att byta ut den mot brädbeklädnad.

Det gjorde jag med mitt tak när jag satte på plåttak istället för det gamla eternittaket.

eller rättare sagt, plåtslagaren gjorde.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 01-04-2011, 09:03) *
Fattas bara att du är född 1 april också.

Nix, drygt en månad tidigare. biggrin.gif Asbest är inte farligt bara man är varlig.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2011, 09:49) *
Nix, drygt en månad tidigare. biggrin.gif Asbest är inte farligt bara man är varlig.


Grattis i efterskott! hbd.gif Misstänker att det var jämnt! naughty.gif
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 01-04-2011, 11:01) *
Grattis i efterskott! hbd.gif Misstänker att det var jämnt! naughty.gif

Tack. Jo, det var en nolla på slutet. Bara en!
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2011, 08:29) *
Jag tog bort ett eternittak för flera år sen över en carport. En koll med Renova gav besked att allt skulle förpackas i täta plastpåsar. Sen läggas i speciell täckt container som de skulle komma med och som sen skulle tvättas efteråt, allt på min bekostnad. Kommer inte ihåg hur mycket men mycket var det. Så jag rev ner taket, sågade upp det iklädd enkelt munskydd, hyrde en släpkärra(öppen) och körde ut det till sommarstugan och bottnade med det under parkeringsplatsen. Jag lever fortfarande. laugh.gif Beträffande lungskador pga asbest så krävs det långvarig kraftig exponering och helst även rökning för att riskera cancer.


Har du tänkt på att den som hyrde släpkärran efter dig kanske fick i sig asbetsfibrer. Hur mycket exponering som krävs går nog inte helt säkert att fastställa. Jag kände en person som satte upp eternit på sitt hus och han fick lungcancer många år senare. Inte lätt att bevisa varken det ena eller det andra.

Om någon i framtiden börjar gräva där du har din parkeringsplats så kan den personen också råka illa ut.
Huggorm
CITAT (Christa @ 01-04-2011, 17:56) *
Har du tänkt på att den som hyrde släpkärran efter dig kanske fick i sig asbetsfibrer. Hur mycket exponering som krävs går nog inte helt säkert att fastställa. Jag kände en person som satte upp eternit på sitt hus och han fick lungcancer många år senare. Inte lätt att bevisa varken det ena eller det andra.

Om någon i framtiden börjar gräva där du har din parkeringsplats så kan den personen också råka illa ut.

världen är ändå grovt överbefolkad
andersen
CITAT (Christa @ 01-04-2011, 17:56) *
Om någon i framtiden börjar gräva där du har din parkeringsplats så kan den personen också råka illa ut.


Den tomten är ju ungefär som BT kemi,s tomt, fullt med giftet Rund up och nu på det asbets.
Huggorm
CITAT (andersen @ 01-04-2011, 18:26) *
Den tomten är ju ungefär som BT kemi,s tomt, fullt med giftet Rund up och nu på det asbets.

Med den stora skillnaden att asbesten är fullständigt ofarlig så länge den får ligga still, medan BT kemis gift rann ut i grundvattnet och vidare ner i ån
netha
Har en vän som för några år sedan rev bort hel husfasad gråa eternitplattor ... Andningssmask hade de men inget annat,
Sedan vet jag inte vart de körde plattorna, men troligtvis till Farligt avfall på tippen.
andersen
CITAT (Huggorm @ 01-04-2011, 18:38) *
Med den stora skillnaden att asbesten är fullständigt ofarlig så länge den får ligga still, medan BT kemis gift rann ut i grundvattnet och vidare ner i ån


Ofarligt,nja det vet jag inte,det finns ju en orsak till att bla vattenlednings rör byts ut som innerhåller asbets, sedan finns det ju den berömda undersökningen av fyrvaktare från norge.

norska fyrvaktar undersökningen
Gossen Ruda
Man skall inte underskatta faror men man skall heller inte överdriva. När det gäller asbest så är det uteslutande arbetare som ständigt arbetade i asbestdamm som fick cancer, och fyrvaktare. Man får dock komma ihåg att det var inte alla som som fick cancer så någon direkt koppling asbest-cancer finns inte, däremot stora risker. Det krävs dock åratals exponering för att riskera cancer av asbets. Beträffande min parkeringsplats så ligger eterniten säker där, för säkerhets skull en dryg halvkm från tomten. biggrin.gif

SJ hade många personvagnar som var asbetsisolerade. Gick bra så länge ingen rotade i isoleringen. Problem blev det när man renoverade en del vagnar, först måste de asbestsaneras och del var dyrt. Därför var det många som skrotades så småningom. Eftersom asbesten hade måst tas omhand vid en normal skrotning gjorde man på annat sätt. Man plockade bort allt som gick att plocka bort, sen manglade man ihop vagnarna med grävmaskiner så att de blev platta. Sen grävdes de ner i ett nedlagt sandtag. Där ligger då också säkert, ingen risk att asbesten börjar flyga omkring.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 03-04-2011, 20:46) *
Man skall inte underskatta faror men man skall heller inte överdriva. När det gäller asbest så är det uteslutande arbetare som ständigt arbetade i asbestdamm som fick cancer, och fyrvaktare. Man får dock komma ihåg att det var inte alla som som fick cancer så någon direkt koppling asbest-cancer finns inte, däremot stora risker. Det krävs dock åratals exponering för att riskera cancer av asbets. Beträffande min parkeringsplats så ligger eterniten säker där, för säkerhets skull en dryg halvkm från tomten. biggrin.gif

SJ hade många personvagnar som var asbetsisolerade. Gick bra så länge ingen rotade i isoleringen. Problem blev det när man renoverade en del vagnar, först måste de asbestsaneras och del var dyrt. Därför var det många som skrotades så småningom. Eftersom asbesten hade måst tas omhand vid en normal skrotning gjorde man på annat sätt. Man plockade bort allt som gick att plocka bort, sen manglade man ihop vagnarna med grävmaskiner så att de blev platta. Sen grävdes de ner i ett nedlagt sandtag. Där ligger då också säkert, ingen risk att asbesten börjar flyga omkring.


Den största risken för spridning i ditt fall var troligen damm på kärran. När vi hyrt kärra har vi sopat den väldigt noga innan vi lämnat tillbaka den men det finns ju springor vid sidorna och när man sopar så ryker det omkring och hamnar någon annanstans.

När en människa får cancer på grund av att man exponerats för asbest 20-30 tidigare så måste det vara omöjligt att fastställa att det berodde på just det.

Att man sett ett samband beror ju på att dom som jobbat mycket med har fått cancer i större utsträckning än andra men när det gäller dom som exponerats i mindre omfattning så kan man ju för den skull inte säga att det inte berodde på det.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 04-04-2011, 07:46) *
Den största risken för spridning i ditt fall var troligen damm på kärran. När vi hyrt kärra har vi sopat den väldigt noga innan vi lämnat tillbaka den men det finns ju springor vid sidorna och när man sopar så ryker det omkring och hamnar någon annanstans.

När en människa får cancer på grund av att man exponerats för asbest 20-30 tidigare så måste det vara omöjligt att fastställa att det berodde på just det.

Att man sett ett samband beror ju på att dom som jobbat mycket med har fått cancer i större utsträckning än andra men när det gäller dom som exponerats i mindre omfattning så kan man ju för den skull inte säga att det inte berodde på det.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma och varför men det kan kvitta. Eller är det kanske så att jag kan skylla en ev kommande lungcancer på att jag inandades cigarettrrök för 20 år sen? Livet är fyllt av faror och risker så varför fokusera på de minsta och mest osannolika. Slutord från mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon