Full version: Blommande squash
AnkiB
Här om dagen när jag kollade mina squashplantor såg jag att de hade blomknoppar i några bladveck, och nu börjar blommorna slå ut.
Är inte det lite väl tidigt för bommor? Är det någon som har erfarenhhet av detta och kan tala om ifall jag ska jag låta blommorna vara eller om jag ska ta bort dem?
Eva i Västerås
Man kan ju alltid fritera squashblommor :=)
Såg Jamie Oliver göra det på tv för nåt år sedan.
officinalis
Beror väl på när du sådde dem. Tidigt tror jag inte? Men blomning kan också bero på stress.
Däremot är det väl på tok för tidigt ifall du ska odla utomhus i Sverige.
AnkiB
Nu tror jag att just dessa blommor är för små för att friteras rolleyes.gif annars är det kanske något att testa i sommar tummenupp.gif
Jag sådde plantorna för ungefär en månad sedan och de är ca 20 cm höga nu. Kanske en aaaning tidigt att så, men kunde inte låta bli whistling.gif Stress kan det naturligtvis bero på... Växter stressas säkert av många saker som jag, som nybörjare, inte tänker på.
officinalis
Du förlorar nog bara på att förkultivera så tidigt. Jag förkultiverar nog en 3-4 veckor innan jag sätter ut dem.
Men kanke kan du få lite frukt inomhus om du gödslar tillräckligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon