Full version: Släktforskning
skogstroll
Jag har fått en massa information om min släkt som verkat härja runt lite här och där, men så småningom kommer man ändå tillbaka hit. Mest bönder och soldater och gruvarbetare på Utö vilket ju är kul eftersom jag sugs dit varje sommar sedan jag var ett jättelitet troll smile.gif

Någon som har nån kul grej att berätta om sin släkt? smile.gif
Motti
Jag hittade tre döda syskon till min mormor som inte ens hon visste om inte så kul kanske men intressant,dödfödda barn pratade man inte om på 1800 -talet,min mormor var född 1902 och hade 7 levande syskon de skulle varit 11 om alla fått leva,mormors mor dog i barnsäng.
Trampendal
Bara drängar, pigor samt en och annan bonde eller skeppare hittad i min släkt, än så länge.
Det "roligaste" hittills är en "kartongarbetare"!

I vissa led har jag kommit så långt som det går, andra återstår att utforska.
Motti
Kartongarbetare !de kunde vara nog så viktigt på den tiden,min mormors far var Lokputsare på SJ vilket på 1800-talet var ett "fint "jobb.Min släkt är väldigt blandad präst bönder smeder fabrikörer,man kan se hur de jobbade sig upp.1900-talet ja då kunde en Munksjöarbetare tjäna lika mycket som en präst ;)vilket fall så är det så härligt att kunna gå in på www. Genealogi.se och hitta gammla släktingar som man inte hade en aning om.Alla kan man inte följa på grund av kyrkobränder osv men dom man inte hittar på nätet kan man hitta i Vadstena och Stockholms kyrkoarkiv och folkbokföring tror jag ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon