tommmyboy
Hej!

Jag har köpt mark, det består mest av risfält.

Landskapet är väldigt platt och det blåser mycket eftersom få träd skyddar mot vinden.
Därav ökar problemen med torka, eftersom luftfuktigheten sjunker när landskapet är så öppet.

Min idé är att plantera träd runt min mark som minskar vindens påverkan.
Men träd slukar väldigt mycket vatten, så vilket är bäst?

Vad ska man odla i ett tropiskt land som är snabbväxande, träd eller stora buskar.

Hur lång tid tar det för mango & avakado, kokkosnöt att gro?

Kommer endast att stanna i 1½ månad detta år, så jag hoppas jag finner något att gro väldigt snabb.
Det kommer att bli ca 80 träd /buskar som ska planteras.
karinc
Avokado gror iaf ganska snabbt (skar ett litet snitt i den, och tror det tog ca 2 v. för den att gro) men det dröjer ju med alla innan de blir stora... De blir inte så höga, iaf inte de jag har sett. Kokos tror jag dröjer innan de gror - fast det är bara en känsla, vet inte vilka som är snabbväxande!
Tror du kanske ska kombinera träd och buskar för att få vindskydd på lägre nivå oxå. Annars ger ju inte stammarna något skydd sen när de har vuxit upp.

Var har du köpt mark? (AVIS!!!!!)
Du kan ju vända dig till deras ambassad (här) eller plantskolor (där) för att få råd om vad som passar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon