Motti
Vi var med om en jordbävning på Lefkas på 90 -talet 4,1 på Richterskalan ingen lek kan jag tala om,i Japan var det väl 6,4 kom i håg att hela vårt Hotell skakade och alla rusade ut på natten , dagen efter fick vi ett efterskalv på 4 sekunder,väldigt otäckt att uppleva, då kan man föreställa sig hur de stackarna i Japan hade det 6,4 fy fan vad hemskt att uppleva.
Piccante
Senaste skalvet i Japan uppgraderades väl till 9,1 ?
*Stintan*
Jordbävningen i Japan var väl runt 9. Finns lite olika marginella upgifter. Helt otroliga krafter som ju får ytterligare en dimension när det sker ute till havs med sunamis som följd.
Motti
9,1 herregud måste känts fruktansvärt, stackars människor,och vi som tyckte 4,1 var fruktansvärt otäckt när vi upplevde det ,vet att det stog i världspressen om jordbävningen på Lefkas och vi var inte i epicentrum ändå,men otäckt var det vi vaknade av att hela sängen gungade fläckten i taket for hit och dit golvet gungade det var som att va på sjön i storm:(hemskt!
Piccante
US Geological Survey säger 9,0 nu. här är alla detaljer om skalvet http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eqi...011/usc0001xgp/
Senaste veckan har Japan haft dagliga efterskalv och få har varit under 5,0.
Motti
Vi var skräckslagna på Lefkas av 4,1 fruktansvärt otäckt när hela marken rör sig ja hela senariot var hemskt,har en vänninna som var i Israel när de drabbades av en jordbävning på typ 4,de bodde i ett höghushotell alla fick rusa ut i pyjamas och sitta ute i flera timmar ,efterskalv är ju självklara.
Huggorm
Det kan jämföras med att jordbävningen på Haiti i fjol mätte 7,0 på richterskalan, och skalvet utanför Chile samma år var 8,8.

Själv har jag inte ens upplevt någon liten jordbävning.
Biggan_
Vi hade ju ett jordskalv här i Skåne för några år sedan.

Jordskalv i Skåne
Rihane
Har varit med om mycket lätta jordbävningar i Egypten 2 st under loppet av en vecka. Dom var så lätta att man inte märkte dom om man var ute och gick(vilket min man var vid båda tillfällena). 3.1-2.9 var dom på om jag minns rätt. Hade svårt att sova några veckor efteråt för att jag tyckte sängen rörde sig.
Kan bara tänka mig vilken skakig tillvaro japanerna har med sina starka efterskalv.

Först bamsejordbävningen, följt på tsunamin, försöka överleva efteråt, sedan oron för kärnkraftverken och under tiden ganska hyfsat skakiga jordbävningar med en bävan om denna, den här gången är den stora som ska drabba Tokyo.

3.1 och svårt att sova efteråt? - Bah! En annan är en riktig mes.
RibesRubusVitis
Det enda jag upplevt i den vägen var just den pyttelilla jordbävningen i Skåne som väckte mig den 16 december 2008. Tillräckligt obehagligt, men såklart löjligt i det här sammanhanget.
Motti
Vi hade faktiskt en jorbävning i Sverige i Jönköpingstrakten kom inte i håg vilket år men det måste varit på 80-talet då bodde vi i Tenhult men det var ett så litet skalv en del kände det, en del inte vet att Kabe kände av det och en del andra industrier.
Alexander-VG-zon3
två st var det ju i skåne, mina föräldrar kände bägge. jag tycker jordbävning känns lite starktord för svaga under 4, jordbävning passar bättre in på det som hände i japan. och jordskalv bättre för svaga. vet dock inte om det finns någon tydlig definition.

jag har inte upplevt någon kännbar. än men en på 4-5 skulle vara kul att uppleva. inte under och inte över.
gunvor
http://www.abc.net.au/news/events/japan-qu...beforeafter.htm



flygfoton som säger allt.....
titti49zon6
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2983956

Vi hade en ganska kraftig jordbävning här i juli 2009. Minns att jag satt på sängkanten ute i sommarstugan som ligger ca 7 km från epicentrum
Hela stugan skakade, porslinet klirrade och hoppade o skåparna. Skalvet gick över ganska snabbt men otäckt var det. Vad jag minns så var det
något hus som fick sprickor men ingen större skada skedde.
Har varit ett mindre skalv i vinter som bara gjorde att det darrade till lite i huset.
Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 20-03-2011, 00:40) *
Vi hade ju ett jordskalv här i Skåne för några år sedan.

Jordskalv i Skåne


Det var faktiskt riktigt obehagligt...
hattstugan

Mindre Jordbävning i England i slutet på februari för 3 år sedan!

Upplevde det som jätte läskigt och jag befann mig ca 20 mil från epicentrum!

Kan ändå inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur det är att vara mitt i eller nära!
gnon49
Jo ett litet skalv var det för en del år sedan där jag bor. Ungefär som att en långtradare dundrade tätt förbi huset. Lite småljud från bokhyllan och sen var det över. Ett sånt där skalv som japanerna troligen knappt noterar.
Myosotis
Jag säger som flaxxs, det skulle vara intressant att känna ett litet ofarligt skalv, men en riktig jordbävning skulle jag verkligen inte vilja vara med om. Den här i Skåne kände jag inte för jag körde bil just då.
malcolm
Jag har aldrig upplevt en jordbävning men åkte tåg genom norra Italien på sjuttiotalet strax efter att de haft en, jösses hur det såg ut och på en del sträckor var tågen ersatta med buss och det fanns halva tåg som satt fast i tunnlar som rasat.
Chamomille
Vi var i Thailand juldagen 2004. Det var inte särskilt spännande kan jag intyga. Vi drabbades absolut inte så illa som hundratusentals andra crying.gif , men på 30:de våningen i Bangkok så gungade det rejält. Usch!
Alba
Jag har upplevt 4 jordskalv kanske fler beroende på att man inte alltid uppfattar det som ett jordskalv.

En gång dånade det bara precis som en tungt lastad tradare kör in på gården.

En annan gång kom ett svagt mullrande ljud som sakta ökades. Det skallrade i fönster och porslin.
Efteråt upptäckte jag att tex glasen i ett skåp flyttat på sig.

De har legat mellan 2-3 på richterskalan och 3,4 en gång.

Det sista var i fjol somras på 3,8. Jag hade precis lagt mig då det började mullra och förstod inte vad det var - jag ropade på min sambo som var en trappa ner och frågade vad han gjorde - håller du på att bygga om ropade jag. Sen såg jag grannar komma ut på gatan och stod där och tittade upp mot himlen. ohmy.gif Jag undrar vad de trodde skulle komma därifrån. g.gif
Bengalow
Vi var i Parga, nordvästra Grekland, i 1993. Då upplevde vi vårt första skalv. Möjligtvis det samma som du uppllevde. Epicentrum låg ca 50 km ute i Joniska havet, norr om Lefkas. Takpannorna skallrade under ca 20 sekunder, men det hemska var ljudet.....ett dovt mullrande, som man inte kunde härleda. Det mullrade överallt, bäddarna flyttades på golvet och vi for ur sängarna. Av ren reflex öppnade jag dörren ut, men allting blev så tyst efteråt. Anita gick på WC, satte sig, och så kom efterskalvet...hon rusade ut ur toiletten med byxorna nere och bara visade en skräckslagen min.
merlin68
4,4 !!! Alla rusade ut på gatan mitt i natten utom jag som låg och sov sleeping.gif Har även missat när brandlarmet gick igång och hela hotellet evakuerades, gick inte att väcka mig no.gif
Gossen Ruda
Har aldrig upplevt en jordbävning, Skulle dock gärna vilja uppleva en, dock helst vill jag kunna berätta om den efteråt. Mitt första minne av vad en jordbävning kan ställa till med var den i Agadir 1960. Hade precis fyllt 9 då men kommer ändå ihåg lite från tidningarna.
niggle
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2011, 08:25) *
Det var faktiskt riktigt obehagligt...

Det var det nog.......
Jag sov som en stock och märkte ingenting. Min fru var i badrummet och höll på att få spader.
Katterna blev livrädda.
Lite förargligt att man missade detta.


niggle
Lokan
Ja, ett otal gånger.... I Mexiko och Grekland, och i Japan har det skakat nästan varje gång jag varit där! -fear-.gif
Motti
Bengalow ! väldigt troligt att det var 93 tror epicentrum låg 6 mil från Lefkas där vi bodde,ja inte var det någon trevlig upplevelse fy sjutton:( kommer så väl i håg efterskalvet dagen efter satt ute och skrev vykort när hela marken började skälva det var som att sitta på en tvättmaskin .
Bengalow
Det efterskalvet, som du skriver om, upplevde jag inte. Det, som jag menade, kom ca 10-20 minuter efter det stora utbrottet. I tidningarna skrevs det dagen efter om 5,1 på R-skalan, men det låg djupt i joniska havet. Det bör ha varit samma skalv vi var med om. Det orsakade dock ingen synbar skada på hus eller annat, vad jag kommer ihåg, men i minnet finns det tydligt.
För 3 år sedan inträffade ett lättare skalv, 3,1, när vi var i Korinth. Jag vaknade av att glasen klirrade, och tavlorna på väggen skakade. Vi bodde på 4:e våningen, och gjorde oss klara för evakuering., men inget mer skedde.
Motti
Vi bodde på markplan och vaknade av att hela sängen skakade !är vi tände lyset svängde takfläkten som en pendel,allt gick väldigt snabbt alla hotellgästerog ute ur husen på två minuter,men vi kommer väldigt väl ihåg efterskalvet på eftermiddagen dagen efter vid fyra tiden hon som ägde hotellet tog ut en besiktningsman som kollade efter sprickor i grunderna väggarna.
aanderss
ja . den i skåne härom året sängen gungade
Monaxe
Upplevde 2 jordbävningar i Los Angeles, tror det var 1992. Den första kom strax efter 4 på morgonen och uppmättes till 7,4. Känslan går inte att beskriva, palmerna på utsidan vajade, elledningarna gnistrade och det föll murbruk och bråte lite överallt.

En och en halv timme senare var det dags för ett nytt skalv, med nytt epicentrum (alltså inget efterskalv) det uppmättes till 6,5.

Jag lovar att det var en skräckfylld upplevelse jag aldrig glömmer, var mycket glad att jag befann mig i USA som har byggt så jordbävningssäkert som det går.
Jag förnekar inte att jag var glad att lämna Carlifornien bakom mej!
anncharlotte
CITAT (Motti @ 20-03-2011, 00:45) *
Vi hade faktiskt en jorbävning i Sverige i Jönköpingstrakten kom inte i håg vilket år men det måste varit på 80-talet då bodde vi i Tenhult men det var ett så litet skalv en del kände det, en del inte vet att Kabe kände av det och en del andra industrier.


Jo jag kommer ihåg det, trodde bilen hade gått sönder för den började hoppa på motorvägen när jag var på väg till jobbet :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon