merlin68
Nästa vecka börjar Älvsjömässan och nu undrar jag vad ni tänker inhandla? Jag åker (som varje år) med min lika trädgårdstokiga väninna och vi handlar allt för mycket och för oplanerad varje år. Vi har goda föresatser att (nästan) bara titta, att absolut inte handla fler stora träd som sedan ska baxas hem på något nästan omöjligt sätt ninja.gif , att inte, absolut inte inte inte inhandla fler hoyor, eller 100 fröpåsar av perenner, inga ,absolut inga fler pelargoner men men .....Förra året lyckades jag dessutom köpa ett gäng kojkarpar, gissa om jag var rädd hela vägen hem att plastpåsen de fraktades i skulle gå sönder! Vad i hela fridens nämn tänkte jag på??? slap.gif
Så nu undrar jag: vilka inköpsplaner har ni?

Själv ska jag ju nästan inte handla någonting alls i år...jag ska vara stark och gå förbi Blomqvists plantskola utan att ens titta på alla spännande nya fruktträd de har och absolut absolut inte inte inte köpa deras ymris ....tror jag crazy.gif
hattstugan
Inköpsplaner????????????

Här köps det som råkar komma springande och yla köp köp köp!!
Anki V
Jag har hittills köpt julrosor vid varje trädgårdsmässa….i år ska jag inte köpa en enda eftersom de inte gillar z 5.

Jag kommer att njuta av helgen och jag kommer att ha jättetrevligt med mina odla-vänner (ser jag verkligen fram emot).
Jag kommer att köpa ” Allers” trevliga väska + en massa sticklingar. Garden Girl kommer att få ett besök och kanske blir det ett par stövlar. Sen brukar det bli en massa impulsinköp såsom grillgaller av teflon, halkfria tofflor mm. mm.

I övrigt kommer jag bland annat att provsitta åkgräsklippare, känna på komposter, smaka på ost och bläddra i böcker.....en och annan föreläsning kommer också att avlyssnas.

Redovisning av ”fynd” kommer i tråd efter mässan!!

/Anki


Motti
VÄXTHUS rolleyes.gif och lite udda fröer och växter tex lökar buskar,ja och lite annat kul annorlunda grejer.
Överbölingen
Vad jag köper och om jag köper beror på "dåliga vänner" och knasiga impulser. Jag besöker mässan av några huvudanledningar. Ett fåtal fröer är ett grundmål. Aldrig mer sättperan från mässan. Men lite liljeknölsgambling.

1 Träffa forumvänner och trädgårdsvänner från när och fjärran
2 Äta middag med ett AoT-forumgäng på fredagskvällen
3 Äta middag med odlagänget på lördagskvällen
4 Få inspiration till fortsatt skrivande
5 Lyssna på udda föreläsningar.
6 Lyssna på speciella föreläsare
7 Gå och strosa i ett trädgårdssammelsurium

Jag är aldrig kritisk mot den här sortens mässor. Storleken kräver lite tingel tangel. Skall mässanrrangören kunna leva på det så gäller det att dra utställare. Vissa tittar jag inte åt. Men har haft givande samtal med många "öde" utställare.

Det enda som hotar mässan är en varskodd mekanikerstrejk på flyget. SJ kan ju varken hålla spår, kontaktledningar eller tåg i trim. Vi fick en gång köra bil till Oslo 900 km i stället för Vaernäs 240km, pga markpersonalstrejk. Sedan buss till Göteborg dit vi kunnat flyga men se det fick vi inte. Det kåseriet skulle tagit minst två A4.
Motti
Mycket mat på önskelistan Överbölingen giggle.gif ja vi åker buss upp på lördag morgon och åker hem lördag kväll med buss så här blr det inget mys med Odliater eller bankketter .Gott att få vakna i sin egen säng ute på landet söndag morgon rolleyes.gif och få sitta vid bardisken och titta på alla nya fröer lökar och det nya växthuset på bild:)
Rihane
Blev förtjust över kohleria och minisinnigia förra så jag ska gå förbi gesneriasterna och spana lite där. Hittade en urna på Kistamässan som jag ångrar att jag inte köpte en till av. Kanske hittar den i Älvsjö. Ska titta lite efter pioner. Ska även titta efter om det finns något för rening av kranvattnet. Har sett en variant ute i handeln som jag överväger att köpa men tänkte titta på mässan först(förra året fanns det)
Gunilla T
Hoppas att Jurgen Peters finns på plats även i år - då skall jag handla massor yahoo.gif

http://www.alpine-peters.de/

..de jag aldrig handlar av är holländarna med sina lökar....
merlin68
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2011, 19:33) *
Hoppas att Jurgen Peters finns på plats även i år - då skall jag handla massor yahoo.gif

http://www.alpine-peters.de/

..de jag aldrig handlar av är holländarna med sina lökar....



Holländarna har sålt fel plantor till mig flera år i rad så de får behålla sina bulbs för sig själv i år mad.gif Dessutom avskyr jag den påträngande försäljningstekniken de har.
Jurgen Peters uppfattar jag som superseriösa, brukar köpa ett och annat där och har bara fått bra varor och rätt färg på plantorna. Inte de billigaste med bra kvalite tummenupp.gif

Gubben som sålde trollpil är jag fortfarande sur på. Jag ville så himla gärna köpa en liten gren av trollpil men han vägrade sälja om jag inte köpte ett 10-pack. Jag förklarade att jag omöjligt kunde transportera hem en sådan hög med grenar kommunalt och erbjöd honom en hel 50-lapp för en liten liten gren men nix -cry-.gif


Odlarglädjen ska jag till, de brukar sälja trevliga små bebisträd och buskplantor.
Gunilla T
CITAT (merlin68 @ 18-03-2011, 19:59) *
Odlarglädjen ska jag till, de brukar sälja trevliga små bebisträd och buskplantor.


Odlarglädjen är ett bra val tummenupp.gif

Jag har handlat ganska mycket där men då bor jag i närheten och kan åka dit direkt och köpa. Bra kvalitet på växterna och ett intressant sortiment.

http://odlargladjen.se/webshop/
merlin68
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2011, 20:22) *
Odlarglädjen är ett bra val tummenupp.gif

Jag har handlat ganska mycket där men då bor jag i närheten och kan åka dit direkt och köpa. Bra kvalitet på växterna och ett intressant sortiment.

http://odlargladjen.se/webshop/



Jag köpte en liten amerikanskt strimmlönn där för ett par år sedan för endast 60kr tummenupp.gif På mässan alltså har ej handlat hos de på nätet.
Gossen Ruda
CITAT (Överbölingen @ 18-03-2011, 01:05) *
Det enda som hotar mässan är en varskodd mekanikerstrejk på flyget. SJ kan ju varken hålla spår, kontaktledningar eller tåg i trim. Vi fick en gång köra bil till Oslo 900 km i stället för Vaernäs 240km, pga markpersonalstrejk. Sedan buss till Göteborg dit vi kunnat flyga men se det fick vi inte. Det kåseriet skulle tagit minst två A4.

Bara ett litet påpekande. Vill du klaga på spår och kontaktledningar får du göra det till Trafikverket, SJ har bara hand om tågen, dvs sina tåg. Sen finns det något dussin andra operatörer också.
merlin68
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2011, 20:28) *
Bara ett litet påpekande. Vill du klaga på spår och kontaktledningar får du göra det till Trafikverket, SJ har bara hand om tågen, dvs sina tåg. Sen finns det något dussin andra operatörer också.



Minns att det började brinna under tåget när vi befann oss på väg till mässan för några år (4 ?) sedan. Tåget stannade mitt på älvsjöbron och det var en massa rök. En tjej i min vagn blev helt hysteriskt och försökte klättra ut genom fönstret! Konduktören sprang runt med en brandsläckare utanför vagnarna. Vilken upplevelse, är lite småskraj varje gång jag ska till mässan sedan dess -fear-.gif . Klagat har jag dock inte gjort var bara glad när tåget till sist kunde rulla in på Älvsjö station!
Motti
Jo vi hade tänkt köpa sättpotatis Blå Mandel och Blå Kongo också hoppas bara de har det.Vi tänkte också kolla på en Bastustuga ,vad jag hört så ska det finnas massor att titta på när det gäller Växthus Bastuhus Lusthus ja även hönshus !
Lady Hamilton
Jag köper ALLTID rootriot kuber av wexthuset.com ( http://www.wexthuset.com/default.asp?sp_pi...sp_product=8210 ) Rotningskuber som funkar till att rota i princip allting. Jag brukar även passa på att köpa medel mot spinn av samma företag I övrigt så impuls köper jag en hel del grejjer Mitt resesällskap brukar ofta inspirerar mig till köp som jag själv aldrig hade kommit på giggle.gif
malcolm
Hittar jag finlands vita ros till bra pris handlar jag, de tog 89 kr/st på Coop Forum i somras, För dyrt tycker jag som vill ha flera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon