Full version: Ny partiledare?
Sidor: 1, 2, 3
Huggorm
Tveksamt om det är statsministermaterial, men som ledare för ett oppositionsparti med kraftigt dalande väljarsiffror duger han väll.
Iren
Tveksamt, men vad har dom att välja på egentligen...
Alba
Varför inte - så rolig har aldrig Reinfeldt varit på alla år - tror aldrig jag sett honom le ens.
Nu får vi väl hoppas att det är andra kvaliteer som räknas.
ninnisky
Nej, absolut inte - kanske beror det på att jag inte är socialdemokrat!
Alba
CITAT (ninnisky @ 10-03-2011, 14:11) *
Nej, absolut inte - kanske beror det på att jag inte är socialdemokrat!


Det behöver man ju inte vara för att ge en opartisk bedömning av en person.

Jag gjorde det helt från filmen bara.
Eva i Skåne
Han får väl visa vad han går för först, men att våga bjuda på sig själv är ingen fel start.
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 10-03-2011, 14:17) *
Han får väl visa vad han går för först, men att våga bjuda på sig själv är ingen fel start.

Klokt talat!
Piccante
Kanske inte min favorit men vad har de att välja på egentligen? 100000 medlemmar men ett elitistiskt urvalssystem som premierar politikerbroilers och ryggdunkare.
fuchsian
Tittade lite på karln, men jag är inte för sossar, så desto blekare ledare, desto bättre till nästa val att kunna behålla moderaterna i makten. .....Fuchsian.....
malcolm
Tror andersen skulle gilla honom med tanke på cykeln. giggle.gif
Lokan
Mänsklighet och humor är aldrig fel!
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 10-03-2011, 14:17) *
Han får väl visa vad han går för först, men att våga bjuda på sig själv är ingen fel start.


Instämmer!
gnon49
Tiden får väl utvisa vad han går för. Vad jag förstått så är han ganska mycket gråsosse o tillhör vänsterfraktionen i partiet och det gynnar knappast partiet om man är ute efter regeringsmakten. Klarar han en duell med statsministern så kan det vara rätt val o man för posten. Men för mycket vänsterretorik lockar knappast tillbaka förlorade väljare. Troligen är han en kompromiss för att partiet inte skall falla sönder. Bra eller dåligt får framtiden visa. Ett hästjobb har han i alla fall för att få partiet på fötter igen.
fuchsian
Hoppas att han gör rätt nu ifrån sig och slutar snegla åt vänster för mycket för då är han ute rätt fort, men om han är en följsam persom som lyssnar aktivt sina väljare, kan man hoppas för deras skull att han inte drar sverige mot kina-hållet. ...Fuchsian.... alla har ju rätt att försöka innan man döms .....
Gossen Ruda
Han kanske växer med uppgiften, det gjorde Karlsson.
malarmaster
inte helt fel att plocka en relativt okänd som får växa in i rollen,om han blir vald är ju en annan sak.
men nog är det konstigt i ett av sveriges största partier att det inte finns några kandidater till partiledare?
sen gäller det ju att hitta politiken också,folk röstar inte vänster längre.Man måste uppdatera hela rörelsen o hänga med väljarna.30-talet är sedan länge borta.
Hörde på nyheterna att medelålders tjänstemän är den största fackliga gruppen,LO facken tappar kraftigt i takt med att industrin försvinner. Ulf
herkules
han kan bli precis hur bra som helst - ett klokt val!

sen kan ju jag tycka att han kunde vara lite mer vänstervriden än vad han är.
men det är jag det ... smile.gif
Anma
Jag gillar att han är mer vänster än Mona i alla fall. Dessutom verkar han vara ganska mänsklig och det gillar jag också. Mer kan jag inte säga, vet alldeles för lite om honom.

Den dåliga buskisen var skitrolig ju. Finns inget bättre än när folk tappar masken och garvar järnet från hjärtat. biggrin.gif
anne-li i olofstorp
Jag har haft förmånen att få träffa Håkan Juholt! Han är en varm, humoristisk människa med bägge fötterna på jorden och en ideologisyn som är sällsynt idag! OK jag är socialdemokrat, men inte okritisk till alla som säger sig (eller inte säger sig) aspirera till posten! Stoooor respekt till dem som sagt nej på grund av väl underbyggda skäl! Men ännu större respekt till en person som tar sig an detta enorma uppdrag! Välkommen Håkan!!!
Piccante
CITAT (fuchsian @ 10-03-2011, 17:13) *
Hoppas att han gör rätt nu ifrån sig och slutar snegla åt vänster för mycket för då är han ute rätt fort, men om han är en följsam persom som lyssnar aktivt sina väljare, kan man hoppas för deras skull att han inte drar sverige mot kina-hållet. ...Fuchsian.... alla har ju rätt att försöka innan man döms .....

Drar han åt vänster så har han sina kärnväljare och den upproriska vänsterfalangen med sig. drar han åt höger så vinner han kanske fler i medelklassen i Stockholm men kommer förlora många väljare till MP och V. Frågan är, vill vi verkligen ha en socialdemokrati som låter som urvattnade borgare? En effektiv opposition är en nödvändighet för att den styrande majoriteten inte ska tappa stinget utan få möta lite motstånd.
herkules
CITAT (Markus_H @ 10-03-2011, 18:19) *
Drar han åt vänster så har han sina kärnväljare och den upproriska vänsterfalangen med sig. drar han åt höger så vinner han kanske fler i medelklassen i Stockholm men kommer förlora många väljare till MP och V. Frågan är, vill vi verkligen ha en socialdemokrati som låter som urvattnade borgare? En effektiv opposition är en nödvändighet för att den styrande majoriteten inte ska tappa stinget utan få möta lite motstånd.

klok som en bok du markus! tummenupp.gif
Gunilla T
CITAT (anne-li i olofstorp @ 10-03-2011, 18:09) *
Jag har haft förmånen att få träffa Håkan Juholt! Han är en varm, humoristisk människa med bägge fötterna på jorden och en ideologisyn som är sällsynt idag! OK jag är socialdemokrat, men inte okritisk till alla som säger sig (eller inte säger sig) aspirera till posten! Stoooor respekt till dem som sagt nej på grund av väl underbyggda skäl! Men ännu större respekt till en person som tar sig an detta enorma uppdrag! Välkommen Håkan!!!


Det var trevligt att läsa dina ord Anneli. Själv visste jag inte mycket om honom men har googlat lite och fram träder en bild av en sympatisk person med, precis som du säger, en stark ideologisk förankring. Det kanske blir riktigt bra till slut. Skall bli intressant att höra hans tal och vad han vill åstadkomma i Sverige.



CITAT (Markus_H @ 10-03-2011, 18:19) *
Frågan är, vill vi verkligen ha en socialdemokrati som låter som urvattnade borgare?


tummenupp.gif
Uggi
Skall börja med att se på nyheterna kl 19.30.
anne-li i olofstorp
CITAT (Markus_H @ 10-03-2011, 18:19) *
Frågan är, vill vi verkligen ha en socialdemokrati som låter som urvattnade borgare?


Nej jag tror inte det! Vi har nog stirrat oss blinda på det som under senaste valen bringat framgång "Nya" moderaterna.... Alliansen etc.....
förnya förändra och "låna" argument och begrepp....
Jag tror nog att vi -om vi följer vår ideologi och övertygelse samt våra egna värderingar kan hitta tillbaka till den värderingsgrund som fortfarande bär!!!
Men det är min idé om en framtid det!!!
Gita
Han blir nog jättebra, för Alliansen!
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 10-03-2011, 21:29) *
Han blir nog jättebra, för Alliansen!
Gita

För alliansens del hade nog Östros varit ett bättre val. Men vi får väll se, det här kanske också blir bra.
Gossen Ruda
Oavsett vilken väg HJ själv går så är han inte partiet, bara dess ledare. Han har att följa partikongressens beslut. Skall bli intressant att se nästa väljarsympatiundersökning. smile.gif Man kan ju hoppas på ett maktskifte nästa val. Det är dags att vända strömmen av pengar från de fattiga till de rika åt det andra hållet.
Anma
CITAT (Gita @ 10-03-2011, 21:29) *
Han blir nog jättebra, för Alliansen!
Gita

Du hade sagt samma sak vem det än blivit.
gnon49
Att ha en värdegrund är inte fel, bara den förnyas o anpassas till nuet. Socialdemokratin är fortfarande ett parti med gårdagens uppbyggnad och maktkoncentration. Varför valet föll som det föll förblir nog en väl bevarad hemlighet. Maktstrider är aldrig bra propaganda. Fortfarande mullrar det ju i sosseleden. Kan han vända siffrorna är han bara att gratulera. Annars väntar silkessnöret även för honom. Eller så faller partiet på grund av sin diffusa politik.
Att tillfredsställa både höger o vänsterfalangerna kan inte vara lätt.
Anma
CITAT (gnon49 @ 10-03-2011, 22:03) *
Att ha en värdegrund är inte fel, bara den förnyas o anpassas till nuet. Socialdemokratin är fortfarande ett parti med gårdagens uppbyggnad och maktkoncentration. Varför valet föll som det föll förblir nog en väl bevarad hemlighet. Maktstrider är aldrig bra propaganda. Fortfarande mullrar det ju i sosseleden. Kan han vända siffrorna är han bara att gratulera. Annars väntar silkessnöret även för honom. Eller så faller partiet på grund av sin diffusa politik.
Att tillfredsställa både höger o vänsterfalangerna kan inte vara lätt.

På tal om maktkoncentration. Fundera på vem som har makten i alliansen. Inte är makten särskilt utspridd inte.
Huggorm
CITAT (Anma @ 10-03-2011, 22:06) *
På tal om maktkoncentration. Fundera på vem som har makten i alliansen. Inte är makten särskilt utspridd inte.
Maud Olofsson har en del makt, men tyvärr inte så mycket som hennes erfarenhet och kompetens förtjänar.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 10-03-2011, 22:24) *
Maud Olofsson har en del makt, men tyvärr inte så mycket som hennes erfarenhet och kompetens förtjänar.

Jag gillar verkligen din ironi rotfl.gif
Aqvakul
Är han inte lite lik Peter Dalle? crazy.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 10-03-2011, 22:41) *
Är han inte lite lik Peter Dalle? crazy.gif

Jag tänker på dr. Phil av någon anledning unsure.gif
Lokan
... och jag tycker han liknar Farina... giggle.gif

[attachment=58740:farina.jpg]
Anma
CITAT (Aqvakul @ 10-03-2011, 22:41) *
Är han inte lite lik Peter Dalle? crazy.gif

Han är lite lik Leif Loket Olsson också. biggrin.gif
gnon49
CITAT (Huggorm @ 10-03-2011, 22:24) *
Maud Olofsson har en del makt, men tyvärr inte så mycket som hennes erfarenhet och kompetens förtjänar.

Maud har utan tvekan sina förtjänster. Men det gäller ju att övertyga väljarna också. Men både hon, Hägglund o Ohly sitter nog löst som partiledare efter det dåliga valresultatet. Sahlin var bara den första att tvingas avgå. Det blir fler avrättningar, sanna mina ord. Bara Björklund o Reinfeldt sitter säkra i sadeln.
Överbölingen
Men hallå där!
Om ett parti väljer ny partiordförande så är det inte val av stadsminister. Och det är väl bara en rutinsak att partiordföranden blir stadsminister. Partiet kan ju utse en annan snubbe eller snubba som är lämpligare på den posten om den dagen skulle komma.
Aktuellt nu är att få en samling runt något som folk gillar. Och inte en massa reaktionärt surr. Vi lever år 2011 nu.
andersen
Karlen är en kattastrof i försvarsfrågor,tror inte att han har förmågan att dra partiet till vänster, ser honom som en nödlösning,partiet borde ha valt en ung kvinna, med vänster tänk och stöd ifrån fackföreningsvärlden.

CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2011, 17:41) *
Han kanske växer med uppgiften, det gjorde Karlsson.


Du menar Carlsson i Tyresö?
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 11-03-2011, 01:38) *
Karlen är en kattastrof i försvarsfrågor,tror inte att han har förmågan att dra partiet till vänster, ser honom som en nödlösning,partiet borde ha valt en ung kvinna, med vänster tänk och stöd ifrån fackföreningsvärlden.
Du menar Carlsson i Tyresö?

Jo, Ingvar.
Aqvakul
Ju mer jag kollar in om karln ju mer positiv blir jag - folklig, har visioner, kan entusiasmera och har humor.. Vad mer kan man begära? En stor kontrast och troligen ett rejält uppköp jämfört med Mona... Observera att Erlander av de flesta ansågs som en hopplöst val, men han satt som statsminister i 23 år... Så man vet aldrig...
theseraphim
Det enda som tyvärr kan vara lite fel är uppenbarligen att han räknas inte som en förnyare utan som en tradionalist plus på vänsterkanten(som ingen riktigt vet vad han menar) vilket förvisso kanske tilltalar en del an kärnan av de redan säkra rösterna men för att kunna bygga något nytt och som kan tilltala en bredare krets så måste nog S våga förnya sig lite för annars kan risken vara att de varken stärker sig eller tappar inför nästa val.
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 11-03-2011, 09:12) *
Ju mer jag kollar in om karln ju mer positiv blir jag - folklig, har visioner, kan entusiasmera och har humor.. Vad mer kan man begära? En stor kontrast och troligen ett rejält uppköp jämfört med Mona... Observera att Erlander av de flesta ansågs som en hopplöst val, men han satt som statsminister i 23 år... Så man vet aldrig...


tummenupp.gif samma här.....

Jag är så innerligt trött på argument som "ingen röstar vänster numera" och så dessa "förnyare"....politiken står aldrig stilla, det händer saker i Sverige och i världen som snabbt kan förändra den politiska arenan.

Och dethär kan verkligen vara just en förnyare som vågar stå för värderingar och visioner istället för att lyfta upp fingret och känna varifrån det blåser...det är trångt i mitten och vi behöver inga fler partier med snarlikt innehåll.
Anma
Ja, socialdemokraterna var trots allt det enskilt största partiet i valet även med (till och med) Mona i spetsen, så med en man som Juholt i spetsen lär siffrorna bara öka, förutsatt att han inte visar sig att vara något helt annat än vad han verkar.
Uggi
Vi får hoppas på Håkan och önska honom LYCKA TILL det kan mer än väl behövas för det är inte något lätt jobb han har framför sig nu.
Och förhoppningsvis inga "lik" i lasten.
KOM IGEN!
andersen
CITAT (Anma @ 11-03-2011, 09:57) *
Ja, socialdemokraterna var trots allt det enskilt största partiet i valet även med (till och med) Mona i spetsen, så med en man som Juholt i spetsen lär siffrorna bara öka, förutsatt att han inte visar sig att vara något helt annat än vad han verkar.


Har svårt att tro det, på landsbyggden så ligger försvarsfrågor folk varmt om hjärtat, och ha en partiledare som vill lägga ner hemvärnet gangnar inte sossarna.
Anma
CITAT (andersen @ 11-03-2011, 10:08) *
Har svårt att tro det, på landsbyggden så ligger försvarsfrågor folk varmt om hjärtat, och ha en partiledare som vill lägga ner hemvärnet gangnar inte sossarna.

Jag tror att du gör den frågan till en större angelägenhet än det är. Hemvärnet består av 32000 människor om man ska tro wikipedia.
Pirum
Spontant känns det som ett intressant valförslag, flera av de 'heta' namnen i media har känts väldigt mycket storstad med folkfrånvänd agenda. Vet inget om Juholt egentligen, har sett honom då och då i korta mediaklipp, men rimligen vore han en bättre statsminister än Reinfeldt.
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-03-2011, 10:23) *
Jag tror att du gör den frågan till en större angelägenhet än det är. Hemvärnet består av 32000 människor om man ska tro wikipedia.

Samt ett större antal sympatisörer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon