Full version: Hutlösa fröpriser
merlin68
Tycker inte ni också att fröpriserna har stigit nåt så enormt de senaste åren? Helt galet, vissa sorter kostar dubbelt så mycket som för bara ett par år sedan ranting.gif . Vissa grönsaker lönar det sig knappt att odla längre thumbdown.gif . Trist för jag odlar lika mycket för att det är kul som för att spara pengar...Det är bara att ta egna fröer i den utsträckning det går....
Peztis
Visst är det så!

Det är därför det är helt underbart med frökedjorna! där kan vi dela med oss av vårt överflöd, allt till ksotnaden av ett par frimärken.
Red Top
Det beror också på det nya EU-direktivet att ovanliga sorter har försvunnit eller blivit dyrare. Du kan läsa mer i den här tråden från oktober 2010.

Alla roliga sorter riskerar att försvinna från fröfirmorna
merlin68
CITAT (Peztis @ 06-03-2011, 15:08) *
Visst är det så!

Det är därför det är helt underbart med frökedjorna! där kan vi dela med oss av vårt överflöd, allt till ksotnaden av ett par frimärken.



Hur fungerar frökedjorna? Har sett dem men inte förstått confused.gif Har många ryska tomatfröer men beöver slanggurka, vintersquash och sockermajs...
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vad man köper för fröer visst köper man moderna hybrider som någon har patent på så kostar de ju jättemycket men köper man lite äldre sorter som kanske inte är hybrider eller någon har patent på så kan ju de vara ganska billiga såna hittar man ju typ på Lidl och ofta tycker inte jag de är sämre än moderna hybrider + man brukar ju få mer frön i påsen.

Även såna som Runåbergs har ju ofta ganska välfyllda påsar så jämför man vad man får blir ju ofta priset per frö lägre där. ex. Hos Runåbergs får man runt 30frön när man köper malabarspenat hos Impecta ca 10frön och påsarna kostar ungefär lika mycket.
Peztis
CITAT (merlin68 @ 06-03-2011, 15:45) *
Hur fungerar frökedjorna? Har sett dem men inte förstått confused.gif Har många ryska tomatfröer men beöver slanggurka, vintersquash och sockermajs...


Här kan du läsa lite: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=105661
Vad som finns i de olika kedjorna vet man ju inte förrän man har kuvertet i sin hand!
theseraphim
CITAT (merlin68 @ 06-03-2011, 14:52) *
Tycker inte ni också att fröpriserna har stigit nåt så enormt de senaste åren? Helt galet, vissa sorter kostar dubbelt så mycket som för bara ett par år sedan ranting.gif . Vissa grönsaker lönar det sig knappt att odla längre thumbdown.gif . Trist för jag odlar lika mycket för att det är kul som för att spara pengar...Det är bara att ta egna fröer i den utsträckning det går....


Kan bara tala för de jag säljer men De vi säljer har knappt ökat de senaste fem åren, givetvis en del an nyheterna som är dyra men de tillhör oftast de lite mer dyrare sorterna överlag.
merlin68
CITAT (theseraphim @ 06-03-2011, 19:52) *
Kan bara tala för de jag säljer men De vi säljer har knappt ökat de senaste fem åren, givetvis en del an nyheterna som är dyra men de tillhör oftast de lite mer dyrare sorterna överlag.


Vilka är vi confused.gif Säljer du/ni?
theseraphim
CITAT (merlin68 @ 07-03-2011, 17:18) *
Vilka är vi confused.gif Säljer du/ni?


Säljer Nelsons fröer och tittar jag tillbaks de senaste åren så är det knappt någon ökning alls.

PS
Som kund har man ett visst påverkan på prissättningen genom att de tex grönsaksfröer som säljs mindre av kan gå upp eftersom det då kommer framställas mindre av de fröerna i framtiden eller så försvinner de helt från sortimentet.
Åsa, mälardalen zon 2
Köpte lite fröpåsar idag och de billigaste kostade 2.90kr st (Lidl), det är ju inget fel på de sorterna de är ju bara inte moderna hybrider eller nyheter. Så visst kan man ju få tag på billiga fröer.
theseraphim
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-03-2011, 22:31) *
Köpte lite fröpåsar idag och de billigaste kostade 2.90kr st (Lidl), det är ju inget fel på de sorterna de är ju bara inte moderna hybrider eller nyheter. Så visst kan man ju få tag på billiga fröer.


OCh sen burkar väl alltid nya saker som är annorlunda kosta mer än det gamla vanliga oavsett om det är fröer eller bilar?
smuleborg
Ja, och ibland är man beredd att betala "dyrt" (vilket är ett relativt begrepp). Men som Åsa skriver, det finns billiga fröer för (ett slags grundsortiment), och de är i sig självt inte sämre om man vill vill ha ett "grundsortiment". Och är kanske rentav avsevärt bättre (grobarhet i förhållande till pris), om man inte vill odla speciella sorter.

Köp inte "grundsortimentet" på Impecta eller på handelsträdgården kanske är budskapet.
gammelnalle
och det GÅR ju faktiskt att ta egna fröer..... GRATIS!!!!!
Tomater, gurka , palsternacka etc och potatis och buskar (ympa)
Inte i all evighet, men visst kan man ta så man har några år.
Och BYTA med kompisar (om man nu har några kompisar... crying.gif )

Jag har en äldre trädgårdsbok (originalet är engelsk) so är perfekt för snåla smålänningar som jag.
Hur man tar fröer, hur man odlar, tar skott, gör sitt eget ympvax, hur man lägger kompost.
Det MÅSTE inte kosta en massa.... (men det brukar bli en hel del iallafall... för det är sååååå roligt med något nytt)

b
merlin68
CITAT (gammelnalle @ 08-03-2011, 13:20) *
och det GÅR ju faktiskt att ta egna fröer..... GRATIS!!!!!
Tomater, gurka , palsternacka etc och potatis och buskar (ympa)
Inte i all evighet, men visst kan man ta så man har några år.
Och BYTA med kompisar (om man nu har några kompisar... crying.gif )

Jag har en äldre trädgårdsbok (originalet är engelsk) so är perfekt för snåla smålänningar som jag.
Hur man tar fröer, hur man odlar, tar skott, gör sitt eget ympvax, hur man lägger kompost.
Det MÅSTE inte kosta en massa.... (men det brukar bli en hel del iallafall... för det är sååååå roligt med något nytt)

b


Gammelnalle vad heter boken Kanske går den att köpa på ett antikvariat smile.gif ? Har läst John Seymours mastodontverk är det den boken du menar?Byta gör jag ju helvilt hehe tur att min bästa trädgårdskompis är lika galen som jag och vi byter många fröer vilket är kul för hon gillar lite mer exotiska växter och jag är mer åt det "bondska" hållet, gärna ätbart men även gammaldags perenner och rosor. Köper även fröer från estland, lite traderafynd och från odlas köp och sälj:) Väntar just nu på att Lidl-fröerna ska dyka upp i butiken, mkt bra kvalitet tycker jag. Egna fröer tar jag också om det inte är F-hybrider men vill ändå odla lite sockermajs t ex och där verkar det bara finnas hybrider att köpa...samma om man vill ha enbart feminina gurkor och då går det ju inte att få samma sort om man frösår fröer av dem. Och så kostar de så mycket att man tappar lusten så det får bli beska gurkor i år!
smuleborg
Vi har ännu inte tagit frön från egna grönsaker (däremot "fröäkta" perenner och ettåriga blomster). Tanken lockar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon