Full version: Äntligen tomatdags!
sofia75
Igår var det äntligen dags att så första omgången tomater. Sorterna i år blev:

Sungold
Mei Wei
Black Sweet Cherry
Stupice
Green Zebra
Bloody Butcher

Dessa skall stå i växthuset med värmefläkt om en månad. Om några veckor skall jag så busktomaterna som får stå i stora krukor på altanen:

Ola Polka
Maskotka
Taxi
Gold Nugget

Är det någon som har erfarenheter av dessa sorter? Vilka sorter kommer ni att odla i år?
bellaobert
Jag har inte provat nåon av de sorter du nämner men jag kör med en röd körsbärstomat somjag inte vet namnet på och
Ildi
Idyll
Oxheart
fuchsian
Jag går också i "tomattankar" , både hängsort och nån vanlig och tålig sort, men har inte hittat ännu de rätta för mig och vet inte ens mamnen på dem jag skulle vilja ha.

En fråga; är det bättre att fröså eller köpa färdiga plantor? Har tänkt lite hit och dit. Köpte en tomatplanta förra våren och den blev både sjuk och annat så den åkte ut rätt snart. Jag gjorde som jag blev tillsagt att göra och det skulle tjyvas, men vill inte ha sådana, utan att de ska få växa fritt med stöd.

Har ni andra några förslag? help.gif tacksam för svar, kommer endast att ha 2-3 olika plantor...Fuchsian ....
plucker
CITAT (sofia75 @ 02-03-2011, 08:48) *
Bloody Butcher

Är det någon som har erfarenheter av dessa sorter? Vilka sorter kommer ni att odla i år?

Hade några Bloody Butcher tomatplantor i varsin 10L-hink vid en södervägg (zon1) förra året vilka gav både tidig och bra skörd (första mogna tomaterna i mitten av juni och gav sedan skörd fram till oktober). Då hade jag sått dem i början av februari.

Övervintrade en stickling från den finaste plantan och för drygt en månad sedan så klippte jag ner den och plantera nya sticklingar under lysrör. Har nu 7 plantor i varierande storlek; den största är drygt 20 cm hög och har redan tomatkart. Samtliga blommar. Ett litet experiment för att se hur bra det kan fungera.

Kommer så Outdoor Girl (även den gav bra och tidig skörd förra året), Nyagous och Roma nästa vecka. Samtliga kommer odlas i behållare på friland.

/Micke
Malin_MeL
Maskotka hade jag för 2 år sen och ska ha iår igen, det var den godaste tomat jag någonsin smakat!!!
fuchsian
Hej Malin,

Till vilken grupp tillhör din tomat? Var den svårskött? köpte du den som planta? .... Fuchsian.....
Malin_MeL
jag köpte frö, nelson tror jag

det är en busktomat så man behöver inte tjyva. hade dem i kruka
jag behövde binda upp mina dock, för de blev så tunga av tomaterna så grenarna kändes som de skulle gå av
fuchsian
Ok, Malin, det liknar ju det jag vill ha, ha i kruka och inte ha massa beskymmer med tjyvningen. Kanske för sent att köpa frön, men har skrivit upp denna, så får jag se vad som hamnar hos mig. ..Fuchsian....
Jordgubbe
Vilka tomatsorter det blir i år återstår att se då jag har en del sparade fröer + bytt till mig en del förra året.

Det blev en sen beställning från Tomatklubben, men årets fröer därifrån kommer nog lagom till sådd. Cherny Mavr, Cherokee Purple och Sungold F1.

En annan nyhet är att jag faktiskt tänkte prova Eldorado:s såjord som ju faktiskt fick så bra kritik i Allt om trädgårds test (även om jag känner mig lite skeptisk).
mattias__o
Har ingen tidigare erfarenhet av de sorter du nämner men jag ska så Mei Wei i år. Jag kommer dock att så dem senare så det ska bli intressant att följa dina.
Anja Danmark
CITAT (sofia75 @ 02-03-2011, 08:48) *
Igår var det äntligen dags att så första omgången tomater. Sorterna i år blev:

Sungold
Mei Wei
Black Sweet Cherry
Stupice
Green Zebra
Bloody Butcher

Dessa skall stå i växthuset med värmefläkt om en månad. Om några veckor skall jag så busktomaterna som får stå i stora krukor på altanen:

Ola Polka
Maskotka
Taxi
Gold Nugget

Är det någon som har erfarenheter av dessa sorter? Vilka sorter kommer ni att odla i år?


Hej!

Du skal lige være opmærksom på, at Stupice, Mei Wei og Bloody Butcher alle er busktomater, som er tidlige og gode på friland - så de fylder lidt meget i drivhuset...

Mvh
Anja
sofia75
Bloody Butcher och Mei Wei kanske får bli förvisade från växthuset när det är varmt nog ute då... Stupice däremot säljs ju som växthustomat som skall tjuvas?

Kul att det var någon som hade testat Maskotka och gillade sorten. Är väldigt nyfiken på den. Har tidigare år haft Sweet olive och Garderners Delight och Sungold som jag varit nöjd med. Dansk export köper jag inte mer. Den var trist i smaken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon