minnapb
Är det någon i Norrbotten som har erfarenhet av träd i kruka, som lämnas ute under vintern? Tips på krukor? Lindesbergskrukan- är den bra?
Crazy4Flowers
Hur stor kruka hade du tänkt dig?, annars går det kanske att gräva en grop på hösten och sänka ner trädet. Bara en ide..
minnapb
Har en pytteträdgård - radhus- så jag har inte plats för nergrävning. Ett träd måste väl ha en rejäl kruka för att få plats med rötterna?
ingrids
Har inte testat träd i kruka såhär långt norrut, men tumregeln brukar vara att det som står i kruka ska vara en till två zoner härdigare än zonen man har det i, så det beror på vilken zon du bor i och om det finns härdiga nog träd. Annars tror jag på Lindesbergskrukan eftersom den är färdigisolerad. Krukan kommer att frysa, det isolering skyddar mot är att den tinar och fryser så fort vädret slår om litegrann vilket inte är bra för växterna i krukan. En stor isolerad kruka är inte lika känslig för väderomslag, och det går ju att lägga till extraisolering men jag gissar att snön gör ett bra jobb hos dig.
Maria_z5
Hejsan!

Min erfarenhet är visserligen bara av Västerbotten men är den att det går bra att övervintra i rejäl kruka.
Se bara till att isolera utifrån med innerst fiberväv och sedan säckväv eller något liknande och att ha ha satt i bubbelplast i krukan för att minska risken för frostsprängning.
Om krukan ska stå kvar på sin plats så kan du plantera i korgar och fodra upp rejält från utsidan, annars så har jag grävt ner lerkrukorna i komposten och täckt ovanpå med fiberväv/säckväv/löv beroende på vad växten/trädet tål med gott resultat
Det finns jättebra isolerande utekrukor i syntetmaterial (Lindesbergskrukan t ex) de väger lite och man behöver inte fundera på annan täckning än fiberväv/säckväv med dem. Kostar en skön slant däremot... flirting.gif

Hoppas att det här gav dig lite idéer och lite hjälp på traven.

//M
minnapb
Hej
Tack för snabba svar. Det kryper i kroppen efter att få börja plantera...men man får nog ha lite tålamod med all snö kyla som är kvar, suck.
Jag har tänkt köpa en Lindesbergskruka för balkongen, den är ju dyr men förhoppningsvis håller den ett tag. Så har jag ett försök på gång nere på altanen med en stor korg som jag isolerade med frigolit, bubbelplast, fiberväv. Jag hade klockranka i korgen i somras och planterade ner en liten Katsura på hösten. Det ska bli intressant och se om den överlever. Har inte täckt med säckväv dock. Skulle jag ha gjort det? Bor i Piteå, zon 5.
När ska jag börja vattna den?
minnapb
Har ni förslag på träd?
ingrids
Värda att chansa på kan vara Carmencita rönn, bukettapel Malus toringo var. sargentii, uppstammad Aronia, eller Fjäderkaragan. Ingen blir särskilt stor och de tre första har både blommor, bär/frukt, och fina höstfärger. Fjäderkaraganen är en smaksak men jag gillar sirligheten hos den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon