Full version: Typ av Spirea?
annaanna
Hej, har två stycken spireabuskar i trädgården som stod där när vi flyttade in. Jag skulle vilja ha hjälp med vilken typ av spirea det är. Bifogar två bilder, en under blommning tagen i maj och en efter blomning tagen i juni. De är ca 80 cm höga.

Buskarna verkar inte trivas särskilt bra där de står. De är lite risiga och skymmer dessutom en del vackra blommor bakom. Jag planerar därför att flytta dem men är osäker på var de trivs bättre och hur jag ska gå till väga. De har ganska grova stammar som som delvis verkar vara döda. Kan jag klippa/såga ned dem ordentligt i samband med flytt? När är det lämpligt att flytta dem, tidig vår/ höst?

Tar också gärna emot tips om vad de skulle passa tillsammans med. Har tänkt sätta dem i en busk/perennrabatt.

MVH, Anna

[attachment=58254:246.JPG]
Under blommning.

[attachment=58255:IMG_2648.JPG]
Buskarna är i nedre högra hörnet av bilden.
Platinum
På den första bilden verkar det vara en brudspirea.
Åsa, mälardalen zon 2
De kan säkert trivas bra där de står nu ifall man tar bort allt gräs som växer under busken, jordförbättrar med kompost, beskär under vårvintern (får bäst nytillväxt då men blomningen uteblir en säsong), (klipp bort de mest förvedade grenarna långt nere i busken), samt vattnar från tidig vår för att få fart på busken.

Vill man flytta gör man det direkt då det går att gräva i backen, spireor brukar dock ha ganska segt rotsystem så det är ganska jobbigt att gräva upp dem.
annaanna
Tack för svar. Jag ska nog försöka flytta dem iaf eftersom de döljer de fina blommorna bakom (som jag tror är jätterams och iris). Beskär dem först och sätter spaden i jorden så fort det går att gräva. smile.gif

/Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon