smuleborg
Vilka är era favorit-hemgjorda-maträtter (de rätter man gör från grunden i det egna köket)? Spontant väljer jag:

Kåldolmar med sky, kokt potatis och lingonsylt. Gröna tillbehör efter säsong.
Rimmat fläsklägg med rotmos. Kanske lättkokt broccoli med olivolja/citron/salt till.
Boeuf Bourguignon (i princip efter Julia Childs recept, jag har justerat efter mitt tycke). Kokt potatis.
Stekt fläsk med löksås. Kokt potatis. När det är odlingssäsong: Smakrik grönsallad med vinägrätte till.
Kalvlever (stekta i skivor) med en pytt av (nästan knaperstekt) bacon och (knaperstekt) kantarell. Kokt potatis. Skyn, reducerad med en skvätt grädde (och antingen lite portvin eller Kikkomansoja och fransk senap), och vanlig hederlig svartpeppar ur kvarn.

Jag tänkte, jag bestämmer mig för fem rätter som jag inte vill vara utan. Det slår mig, här finns ingen oxfilé! Inte heller wok, som kan vara så gott. Inte en enda "chilerätt", jag älskar chile och äter det flera gånger i veckan. Inget italienskt, jag älskar mycket av den italienska maten (t.ex. Osso bucu). Och jag älskar det franska lantköket, här kom i och för sig Boeuf Bourguignon med. Det slår mig också, det är relativt billig mat.

Raggmunk med stekt fläsk och lingon; inkokt lax med grön sås; Smuleborgs köttbullar - nä nu får jag ge mig. Bortse från sista stycket.

Christa
Rårakor är ju himla gott men det var länge sedan jag gjorde några.

Kokt höna kan jag inte vara utan men har blivit tvungen eftersom det inte finns någon att köpa sad.gif

Likadant är det med stekt torskrom.

Crepes med gräddstuvad blodriska och lite ost på är väldigt gott men också länge sedan.

Överbölingen
Husmanskosten kan jag inte vara utan någon längre tid. Men med tillgång till viltkött så finns det ju mycket läckert där men det var ju inte det frågan gällde. Däremot avstår jag så gott jag kan från allt vad kyckling och höns är. Om inte grannen fött upp dem i det fria.
ingrid fuxwall
Själv har jag aldrig varit mycket för halvfabrikat så det finns inte hos oss.
Klarar mig utan det mesta men det jag oftast gör är potatismos
Eva-Helene
Pannkakor!
Köttbullar/köttfärslimpa med rödvinbärs-gelé, potatis och stuvade grönsaker!
Porterstek med potatis och div. grönsaker
Lasagne (har pastamaskin så ja, egenhändigt gjorda lasagne"plattor")
Fläskkotletter med klyftpotatis och grönsaker

Kokt höns med ris och currysås - en av mina absoluta favoriträtter, men få tag på kokhöns har jag inte de senaste 20-nånting åren crying.gif
gnon49
jag säger bara, fläsklägg med rotmos. Då rinnen snålvattnet till.
Gåsis
Fläsk och löksås från hemgris
Köttfärsrätter från hemskjuten älg
Fisk, främst abborre men även sik och öring. Mmmm, stekt med lök och creme fraich.
Sen kommer akilleshälen, sparris köpt på ica maxi.
Svamp, svamp i sås och i gryta.
Mums
netha
Inte en endaste ... här lagas allt från grunden ... utom Jokkmokkskorven. smile.gif
Piccante
biff stragnoff med ris
köttkaka med potatis och brunsås eller svampsås
egen lasagne
min egna gorgonzola pizza
fläsk med löksås
Alexander-VG-zon3
en riktigt vällagad mozzarellapizza med massvis av egenodlad basilika strax innan servering såå gott.

hemlagad pasta med oregano och tonfisksås också såå gott.
zaaritha
Stekt fläsk+bruna bönor+ potatis
Kålpudding
Stekt strömming+ potatismos
Bacon,ägg o stekt potatis.
Makaronpudding med lingon
Platinum
Här lagas också all mat från grunden, undantaget de gånger man inte är bekväm och lyxar på med hämtmat.

Favoriter vill jag dela in i två kategorier:
1) Snabblagade rätter som tillagas på veckobasis;
Köttfärsrätter alla kategorier - som sås, bullar eller biffar
2) Långkok som tillagas mer sällan;
Kokt kött med pepparrotsås
Raggmunkar med fläsk
Porterstek med kokt potatis och rönnbärsgele
Tupp i vinsås
andersen
Man skall inte läsa sådana här trådar strax efter kl0700 på morgonen, man blir ju hungrig på allt gott som det står i tråden.
sommarhumla
Rotmos och fläsklägg.
Ugnsstekt sik (gädda går lika bra det med) med potatis.
Sjömansbiff
Morsans lergrytskyckling..ojoj.
Hannus vårkyckling
Nyfångad strömming som steks och sen bara sitta och snaska...gott
Dillkött m sås och potatis
Pepparrotskött m sås och potatis
Alla de olika grytor som man mixar ihop själv lite efter Kajsa Wargs man tager vad man haver.
Monica M zon 4
Försöker laga den mesta maten från grunden. Undantaget är väl korv. Verkar som många gillar fläsk och löksås eller bruna bönor!

1. Fläsk, potatis och löksås (ska vi ha till middag idag!)
2. Köttbullar eller pannbiff, potatis och sås
3. Isterband, potatis och spenat
4. Kålpudding, potatis och sås
5. Korv Stroganoff och ris
hattstugan

Paltbröd vitsås och stekt fläsk

Älgkött under svamptäcke och kokt potatis

Janssons Frestelse
*Stintan*
Här äts det bara hemlagat.
malcolm
Stekt strömming och hemlagat potatismos med skirat smör.
Eva-Helene
Herrejesses! Jag glömde i hastigheten det jag absolut inte kan undvara: PALT! Alla 5 sorter jag brukar göra.
merlin68
Hemlagad potatissoppa!
Christina i Taxinge~
1. Dillkött & potatis
2. Dillkött & potatis
3. Dillkött & potatis
4. Janssons frestelse
5. Makaronipudding & lingonsylt

Jag lagar all mat själv, inga färdig-rätter här!
omk
1. Alfons Sambalgryta (den kan bestå av allt möjligt som råkar finnas hemma (morot, majs, oliver), men grunden är blandfärs, lök av olika sorter, sambal oelek, vita bönor samt lite fläsk / bacon)

2. Fläskpannkaka med rårörda lingon

3. Nyfångad makrill med spenat / eller nr 4 ....

4. Potatismos (med riktigt smör och röd mjölk)

5. "Röran" (består av t ex morot, potatis, palsternacka, purjo, paprika, lite vad som finns; strimlas, i långpanna med grädde, kryddor samt ev brynt kött ovanpå (kyckling, falukorv, fläskfilé, kotletter, ja vad du vill), i ugnen 30 min 200 gr)

6. MIN spaghetti (knaperstekt fläsk, spaghetti, rå äggula samt en massa grovmalen svartpeppar)

Köper inga färdigrätter, men däremot gärna halvfabrikat ! Det är bra att ha hemma. Typ krossade tomater, majs, vita bönor, makrill-i-tomat mm.
smuleborg
Så mycket god mat smile.gif . Mat som flera inte kan vara utan, te.x. fläsk med löksås. Dillkött och strömming vilka kalasrätter (dock ej tillsammans laugh.gif ). Makaronipudding har jag inte ätit sedan jag var barn, ska pröva en kväll, har för mig att jag tyckte om det.

Markus, jag har googlat på köttkaka. Spännande.
Motti
Jag lagar all mat själv !inga halvfabrikat här inte och vi äter det mesta så det är svårt att vara utan någon maträtt,vi kör husmanskost rätt över utom helgerna då det blir lite Gourmemat skaldjur fisk älgfile oxfile ryggbiff vildsvin svamp självplockad ja lite smått och gott helt enkelt.

PS !det jag inte kan vara utan är grytorna smile.gif
Meriona
CITAT (smuleborg @ 21-02-2011, 18:47) *
Så mycket god mat smile.gif . Mat som flera inte kan vara utan, te.x. fläsk med löksås. Dillkött och strömming vilka kalasrätter (dock ej tillsammans laugh.gif ). Makaronipudding har jag inte ätit sedan jag var barn, ska pröva en kväll, har för mig att jag tyckte om det.

Markus, jag har googlat på köttkaka. Spännande.

Hoppas att du äter upp allt duktigt Smuleborg, för jag vill inte ha någonting av det där. giggle.gif

Potatismos görs enbart hemlagat, likaså fiskgratäng (med dito mos). Annars kan man fuska med mycket när man har ont om tid, inte får jag dåligt samvete för det. Det sägs att det är bra med långkok, men vilken ensamförälder hinner med det i verklighetten?

När ni säger alltid hemlagat, gör ni egen pasta själv också?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 23-02-2011, 22:03) *
När ni säger alltid hemlagat, gör ni egen pasta själv också?


Det är väl klart att jag gör det, inte tro nåt annat tummenupp.gif whistling.gif giggle.gif
niggle
Fint att läsa detta innan man ska krypa i bingen.......

Alltså, följande är godast i världen:

Gös kokt i ugn på svag värme med King Edward potatis och himmagjord hollandaise

Thüringer bratwurst med Dijonaise

Wallenbergare med löst mos och gröna ärtor

Min salig mors mjuka pepparkaka

Kall inkokt stenbit med dillmajonäs

Stekt fläsk med nypotatis och kaffegrädde

Appenzeller-ost

Hel ansjovis med löskokta ägg och hackad gul lök (andedräkten kan ta dö på en häst)


och allt annat som är gjort på riktiga råvaror och med kärlek

hälsningar
niggle
omk
CITAT (niggle @ 23-02-2011, 22:57) *
Hel ansjovis med löskokta ägg och hackad gul lök (andedräkten kan ta dö på en häst)


Wow, låter JÄTTEGOTT !! (Men vad är HEL ansjovis ? Är det inte den på burk ?)

Smaken, mmm ... = sommar !!! coolgleam.gif

Kommer att testa med "vanlig" ansjovis (mosad i lite grädde, ev creme fraiche), ägg, lök och blandad med nykokt färskpotatis, när den dyker upp !
Tror nog att det kan bli en god kombination !?
AndersKbg
Stekt fläsk med löksås. Mycket finhackad lök och grädde i såsen.
niggle
CITAT (omk @ 24-02-2011, 01:51) *
Wow, låter JÄTTEGOTT !! (Men vad är HEL ansjovis ? Är det inte den på burk ?)

Smaken, mmm ... = sommar !!! coolgleam.gif

Kommer att testa med "vanlig" ansjovis (mosad i lite grädde, ev creme fraiche), ägg, lök och blandad med nykokt färskpotatis, när den dyker upp !
Tror nog att det kan bli en god kombination !?


Nej! inte vanlig utan hela små fiskar med huvud, ben och allt. Finns i en röd och gul burk av märket
Grebbestad.
Jag brukar öppna en sådan burk och lägga över innehållet i en glasburk som står i kylskåpet.
Det tar några veckor att göra slut på den, men mot slutet är den som godast. Nästan som surströmming.
I SverigeFinland kallas denna ansjovissort för "vassbuk".
smuleborg
CITAT (Meriona @ 23-02-2011, 22:03) *
Hoppas att du äter upp allt duktigt Smuleborg, för jag vill inte ha någonting av det där. giggle.gif

Potatismos görs enbart hemlagat, likaså fiskgratäng (med dito mos). Annars kan man fuska med mycket när man har ont om tid, inte får jag dåligt samvete för det. Det sägs att det är bra med långkok, men vilken ensamförälder hinner med det i verklighetten?

När ni säger alltid hemlagat, gör ni egen pasta själv också?



Oj, så kan det va. Gör alltid mitt eget potatismos. Med åren har jag lärt mig att minska ner på smöret (och grädden). Långkok kan vara perfekt om "man inte har tid". I början är det pyssligt, men sedan reder det sig i stort sett själv. Och sedan har man mat för ett bra tag. Testa! Du kan gilla det wink.gif .

Nej, jag gör inte min egen pasta. Det har inte blitt av.
smuleborg
Så mycket gott; vill någon dela med sig av sina recept, ja jag vet den godaste maten gör man oftast spontant, men ändå?
skogstroll
Bacon & bruna bönor och stekt ägg
Sambons levergryta är sjukt god
Chili con carne måste jag ha ibland
En redig köttbit också smile.gif

sunt va?
Meriona
CITAT (smuleborg @ 24-02-2011, 19:34) *
Oj, så kan det va. Gör alltid mitt eget potatismos. Med åren har jag lärt mig att minska ner på smöret (och grädden). Långkok kan vara perfekt om "man inte har tid". I början är det pyssligt, men sedan reder det sig i stort sett själv. Och sedan har man mat för ett bra tag. Testa! Du kan gilla det wink.gif .

Nej, jag gör inte min egen pasta. Det har inte blitt av.


Hur kan långkok vara perfekt om man inte har tid? Vem långkokar åt mig då, inte lämnar jag spisen på om jag inte är hemma, det vågar jag inte... confused.gif
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 25-02-2011, 13:51) *
Hur kan långkok vara perfekt om man inte har tid? Vem långkokar åt mig då, inte lämnar jag spisen på om jag inte är hemma, det vågar jag inte... confused.gif


Men det kan väl stå och puttra medan du gör annat hemma? Det är ju jättepraktiskt att göra stora satser av grytor och annat som man sen kan frysa portionsvis och därmed bara behöva tina och värma sen. Det spar massor av tid.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2011, 13:57) *
Men det kan väl stå och puttra medan du gör annat hemma? Det är ju jättepraktiskt att göra stora satser av grytor och annat som man sen kan frysa portionsvis och därmed bara behöva tina och värma sen. Det spar massor av tid.


tummenupp.gif Tänk så skönt att slippa lägga 20-30 minuters effektiv tid varje dag på matlagning när man kan fixa supergod mat sittandes i tv-soffan för att sedan bara behöva tina och värma i flera dagar. Slå ut den effektiva tiden du lägger på koket på antalet dagar den räcker så får du ett häpnadsväckande resultat. Det gäller bara att planera lite. Tycker att argument som att inte ha tid är dåliga när problemet ligger i dålig planering.
Meriona
Ja ni är så kloka, men om man fortfarande inte är hemma, hur ska det då kunna stå och puttra? Kanske nattetid när man sover? unsure.gif Det verkar lite vårdslöst tycker jag.
Cacki
Men är du bara hemma och sover Meronia? I så fall köper jag argumentet om att inte ha tid så klart. De flesta är ju hemma minst några vakna timmar om dygnet.
Meriona
Just nu är det nästan så ja. Av anledningar som inte jag skriver om här. Annars är det något bättre, men ett långkok för mig är ett par timmars koktid plus avsvalning innan det ska in i kyl/frys och disk dessutom. Det hinner jag inte en vardagkväll, nej.
xlxl67
Plommonstoppad fläskkarre med äppelmos och potatis-, sötpotatis-, morots-, kålrotsstavar i ugnen.
smuleborg
CITAT (Meriona @ 25-02-2011, 13:51) *
Hur kan långkok vara perfekt om man inte har tid? Vem långkokar åt mig då, inte lämnar jag spisen på om jag inte är hemma, det vågar jag inte... confused.gif


Ja, det är ju det (som andra svarat), det puttrar på medan man gör annat. Gör man mycket, har man så mat att bara värma upp när man kommer hem från jobbet. Jättegod mat.
smuleborg
CITAT (Meriona @ 25-02-2011, 15:37) *
Just nu är det nästan så ja. Av anledningar som inte jag skriver om här. Annars är det något bättre, men ett långkok för mig är ett par timmars koktid plus avsvalning innan det ska in i kyl/frys och disk dessutom. Det hinner jag inte en vardagkväll, nej.


Ett par timmars "koktid", det räcker som regel inte flirting.gif . Lägg då till förberedelser och som du skriver nedkylning. Men när godsakerna väl ligger i grytan sköter det i princip av sig självt. Och man har många goda måltider (om man gör stor sats). Det kräver dock framförhållning.
Christa
Med en tryckkokare kan man göra långkok snabbt.

Jag har börjat använda min igen efter en tids glömska. Kycklingklubbor och kycklinglår smälter som smör i munnen. Tog nog 20 minuter efter att trycket gått upp sist och stängde sedan av plattan och lät trycket gå ner av sig självt. Tog nog 20 minuter till.

Här finns mer info www.tryckkokning.se

smuleborg
Vad bra att tryckkokare kommer på tapeten. Vi har en tryckkokare (sambons), men jag är inte vän med den. Jag tycker att den "kokar sönder smakerna", jag har kanske inte lärt mig att använda den.

Långkok i min värld (det jag gör) handlar om att långsamt låta sjuda på låg värme. Kan tryckkokaren klara av det på kort tid? Övertyga mig flirting.gif .
Christa
CITAT (smuleborg @ 01-03-2011, 21:33) *
Vad bra att tryckkokare kommer på tapeten. Vi har en tryckkokare (sambons), men jag är inte vän med den. Jag tycker att den "kokar sönder smakerna", jag har kanske inte lärt mig att använda den.

Långkok i min värld (det jag gör) handlar om att långsamt låta sjuda på låg värme. Kan tryckkokaren klara av det på kort tid? Övertyga mig flirting.gif .


När det gäller höna så har jag kokat i både tryckkokare och i vanlig kastrull och jag tyckte det blev mer smakrikt i tryckkokaren.

Till min tryckkokare finns två olika ventilhattar. En som är för grönsaker och har lite lägre tryck och en för kött och sådant. Kokade broccoli men den blev rätt trist. Har dock bara provat en gång så den kanske skulle ha ännu kortare tid men den är ju så snabbkokt så den passar nog inte till tryckkokare.

Hittade fin mager fläsklägg en gång. Stora fina bitar utan fett för 15 kr per kilo. Det köttet blev utmärkt i tryckkokaren.

Man behöver ju inte så mycket vatten och då får man en väldigt smakrik buljong.

Vi kokade alltid grönsakssoppa i tryckkokare när jag var liten.
smuleborg
Jag ska kolla om vi har olika ventilhattar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon