Full version: Margiths busfrö 2011
Sidor: 1, 2
Margith
Nu ligger kuverten i brevlådan.
Tyvärr hamnade de i en brevlåda som inte töms förrän i morgon, men några av er borde få kuvertet på fredag.
Anledningen till valet av brevlåda är att vi har under 30 grader här, så jag skickade med kuverten i en bil som bara vände här på garage-uppfarten. Min egen bil, som står ute, får jag väl inte igång igen förrän framåt midsommar -cry-.gif

Jag skrev att fröerna skulle sås den 1/3, men får du kuvertet på fredag, så mina busfröer den 20/2, tillsammans med Anki V:s och Peztis.

Mina bonusfröer är namnade, de flesta av er har fått olika och några av er har fått såanvisning. Har du inte fått såanvisning och behöver hjälp, skicka ett PM så försöker jag att hjälpa till smile.gif
Peztis
ÅH VA SKOJ!
Hoppas de kommer på fredag-hoppas de kommer på fredag-hoppas de kommer på fredag-hoppas....

Nu har jag lagt in länken till denna i statistik-tråden också.
Maggan H
Vad kul, nu börjar det bli lite fart här! yes.gif Har varit lite segt ett tag, men kanske inte så konstigt med den arktiska kyla som har oss i sitt isgrepp.... devil.gif
Hoppas också på 'vinst' på fredag!
Maggan H
Yes, jag har fått fröpost! 000.gif Tackar, även för bonusfröet Vårälväxing, som jag aldrig har sått förut, vad spännande!

Men Margith, är du riktigt säker på att en mus inte har varit i påsen och bytt ut innehållet?? Tycker dom liknar muslort mer än fröer.... fear.gif


Nä skämt åsido, liknar l-l men också 1000tals andra fröer.... bl a Pestiz bonus....
Anki V
Japp, Margiths busar har hittat till Sundsvall också. thanks.gif

Ska bli spännande och se vad hon hittat på den här gången….ettåringar är jag chanslös på.

Bonusfröna till mig blev en fuchsia som varken jag eller farbror Googel har någon riktig bra koll på.

Är den ettårig........ kan man övervintra den?

/Anki
Margith
Vad roligt att några av er hann få kuvertet idag.

Maggan H: Bonusfröerna jag skickade till dig ska heta Svartäxälving på svenska. Har jag skrivit nåt annat ber jag om ursäkt. Det är ett gräs, räkna med att den blir 50x50 cm med svarta ax uppe på toppen. Jag tycker att den är urläcker!
Om du tycker att mina busfröer ser ut som muslortar.... välkommen hem till mig. Jag har både skogsmöss och näbbmöss (i källaren) och jag lovar dig: deras lortar är betydligt större än fröerna jag skickade w00t.gif

Anki V: nu ska inte du vara besvärlig med mig. Fuchsia magellanica har jag frösått flera år i rad. Någonstans i södra Sverige anses den vara vinterhärdig, jag nöjer mig med att så nya varje år. Nu hittade jag fröer till nån fuchsia som jag aldrig hört talas om förr hos Gardens North. Alltså köper jag den och sår... du vet... så där lagom många. Resten av påsen fick du smile.gif

Anki V
CITAT (Margith @ 18-02-2011, 15:50) *
Anki V: nu ska inte du vara besvärlig med mig. Fuchsia magellanica har jag frösått flera år i rad. Någonstans i södra Sverige anses den vara vinterhärdig, jag nöjer mig med att så nya varje år. Nu hittade jag fröer till nån fuchsia som jag aldrig hört talas om förr hos Gardens North. Alltså köper jag den och sår... du vet... så där lagom många. Resten av påsen fick du smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det ska bli spännande..... laugh.gif

Det är väl dags att så den ganska snart ...?

/Aki





Maggan H
CITAT (Margith @ 18-02-2011, 15:50) *
Maggan H: Bonusfröerna jag skickade till dig ska heta Svartäxälving på svenska. Har jag skrivit nåt annat ber jag om ursäkt. Det är ett gräs, räkna med att den blir 50x50 cm med svarta ax uppe på toppen. Jag tycker att den är urläcker!


Farbror Google säger så här:

Sesleria heuffleriana

Poaceae
Vårälväxing
Tuvbildande gräs som blommar med svarta rundade blomax med gula ståndare, tidigt på våren.
Höjd: Höjd 30/50 cm.
Härdighet: Troligen härdig i stora delar av Sverige.
Växtplats: Utvecklas bäst i fuktighetshållande jord och sol.

Övrigt stämmer ju utom det svenska namnet och det kan ju också kvitta, den verkar som du säger urläcker!
Margith
Maggan H: min planta har jag fått från mamma.
Hon köpte den i en handelsträdgård med namnet Sesleria Heuffleriana Svartälväxing.
När min lilla tuva hade vuxit till sig och jag sett att den klarade sig utmärkt hos mig, kollade jag namnet en gång till. Efter mycket om och men hittade jag till slut både Svartälväxing och Vårälväxing. Jag har för mig att det var SKUD, men jag är inte säker att jag minns rätt och nu går det ju inte att dubbelkolla mot SKUD. Jag förstod det iaf som att det är 2 olika växter....

Anki V: du fick ju överskottet i påsen, jag har alltså redan sått den, rätt eller fel tid? Inte vet jag flirting.gif
Platinum
Tack för ballongblomman och vad det nu kan tänkas vara för bus dunno.gif
maramara
thanks.gif yahoo.gif Helgen är räddad. Fick dina fröpåsar idag,
Peztis
ÅH NÄ! Jag som inte orkade gå ned till brevlådan idag, helt slut efter maginfluensan sonen passerade vidare till mig!
Kommer rusa ned imorgon bitti - nu ere ju bäcksvart ute! Och KALLT!
Peztis
Igår rusade jag ned till brevlådan och satt i bilen och öppnade kuverten, bad min man köra försiktigt! Han tyckte jag kunde hålla mig men det tyckte inte jag.

Margith, är du säker på att det inte varit möss framme och ätit upp fröna du skulle skickat oss och du nu har skickat oss något annat som blev kvar istället... giggle.gif
Vet inte vad det är...

Tack så mycket för alla pelargonfrön! De ligger nu i blöt medan lortarna ligger i jorden.
blomkronan
Med internetstopp ranting.gif har jag äntligen kommit ut på odla.
Fröna har hittat till mig oxå yahoo.gif och tack så jätte mycket för bonusfröna, jag har samlat på mig en massa olika gräsfrön under året, så dessa var roligt att få biggrin.gif När tror du? det kan vara lagom att sätta gräsfröna?
Margith
Jag tror att det kan vara alldeles lagom att så gräset nu. Inne under lysrör.
Anki V
Busfröna.....som blev lila när jag vattnade har spruckit upp och skickat ut en liten grodd yahoo.gif .

Undra om dessa frön är de snabbaste hittills g.gif .......två dagar! Snudd på att de slår hirsen.

Blir det en planta av varje frö så har jag det jag gör ett tag yes.gif

/Anki
Peztis
Oj, det gick fort! Syns ingenting i min kruka.
Har du undervärme till dina sådder, Anki?
Anki V
CITAT (Peztis @ 22-02-2011, 21:07) *
Oj, det gick fort! Syns ingenting i min kruka.
Har du undervärme till dina sådder, Anki?


Nä.....men jag har övervärme laugh.gif . Krukorna står faktiskt redan under lysrören (platsbrist) och lysrören värmer ju lite även om de inte blir "heta".

/Anki
Maggan H
Margith, idag hittade jag en liten påse överskottsfrö märkt 'Margiths busfrö Nr 1', från ett annat år. Jag har inte kunnat hitta vad det är via trådarna i forumet och inte heller i mina egna anteckningar, kan du eller någon annan minnas?? De är bruna små 'pinnar' liknande någon kragblomma, ca2 mm långa.
Margith
Var det inte första busfrö-året som jag märkte påsarna så? Då hade jag några olika fröer som dottern plockat i sin trädgård i Australien. Var inte 1:an en Eucalyptus g.gif

Jag ska leta lite, kanske jag kan hitta nån gammal info smile.gif
Maggan H
Ja jag hittade att det var Eucalyptus och ett annat träd men inte har dom sådana små frön väl? Kan vara ett bonusfrö också jag har ett svagt minne av att någon påse var felmärkt men det är inte säkert att det var från dig. Du har skrivit siffran men jag har själv skrivit ditt namn på så kanske har det blivit fel någonstans på vägen....
Margith
De här påsarna har jag kvar (eucalyptusfröer håller ju i flera hundra år biggrin.gif )

[attachment=58375:110225_003.jpg]

Jag har för mig att jag skickade 3 olika, men nån fröpåse som jag märkt med 3 har jag inte kvar.
Utifrån din beskrivning av fröerna låter det som om det är Eucalyptus Rudis som du har i din påse.

Edit:

Åh, vad korttänkt jag är slap.gif
Varför sökte jag inte här på Odla först...

Här är en länk till det årets fröer:
Busfröer

Maggan H
Japp, ser ut vara den! Tack, nu ska den märkas ordentligt!
Peztis
Ibland kollar man inte och sedan får man en liten chock när man sedan hittar krukan:
[attachment=58448:IMG_4002_1.JPG]

Så där ser mina ut idag, alltså 8 dagar efter sådd!
Rosmarin
Tack för fröerna Margith!

De kom fram för en vecka sedan ungefär och jag blev färdig att så i fredags. Jag har sått fröerna på ytan av fuktig såjord i en kruka i fredags. De har svällt upp till små geléliknande klumpar, och nu syns det ju tydligt vad det är: SNIGELÄGG! yes.gif help.gif Är det mördarsniglar? fear.gif

Förra året fick du oss att frivilligt så Maskrosor och nu detta! Vad kommer härnäst? giggle.gif

Peztis
giggle.gif
Margith
Första året med busfröer hade jag dotter att plocka eucalyptusfröer i sin trädgård i Australien shy.gif .
Förra året skickade jag fröer till en rosa maskros och blev utnämnd till årets busfröskickare w00t.gif .

I år bestämde jag mig för att tona ner lite grann... det jag har skickat i år har ni nog sått många gånger...

Att det skulle vara snigelägg? Kom ihåg att jag bor i Norrbotten. Visst har jag en och annan liten trädgårdssnigel, men mördarsniglar har inte en chans hos mig!
Det är den enda trösten jag kan se när termometern fastnar på -30 grader, vecka efter vecka...
Rosmarin
CITAT (Margith @ 28-02-2011, 10:41) *
Första året med busfröer hade jag dotter att plocka eucalyptusfröer i sin trädgård i Australien shy.gif .
Förra året skickade jag fröer till en rosa maskros och blev utnämnd till årets busfröskickare w00t.gif .

....

Att det skulle vara snigelägg? Kom ihåg att jag bor i Norrbotten. Visst har jag en och annan liten trädgårdssnigel, men mördarsniglar har inte en chans hos mig!
Det är den enda trösten jag kan se när termometern fastnar på -30 grader, vecka efter vecka...


Ja men om din dotter plockade fröer utomlands för två år sedan så kan hon väl ha gjort det igen? Hon eller någon annan. giggle.gif
Margith
Även om jag egentligen inte vill, måste jag nu berätta att jag fått in 1 gissning på vad mina busfröer är.
Den gissningen var rätt.
Vem som PM:t den? Jamen Anki V naturligtvis, vem annars??

Kan vi inte utesluta Anki V nästa år? Hon är ju bara omöjlig rotfl.gif

Rosmarin: dotter i Australien är helt oskyldig till de här fröerna, jag lovar!
Peztis
CITAT (Margith @ 28-02-2011, 13:08) *
Kan vi inte utesluta Anki V nästa år? Hon är ju bara omöjlig rotfl.gif

Ja du! Vad ska man säga...? Hon har i alla fall inte kommit med någon gissning på mitt bonusfrö! biggrin.gif
Det här sätter väl sprätt på henne så det kommer väl en snart!

smiley_small_hug.gif till Anki!
Maggan H
Är det bara jag som håller mig till reglerna?? devil.gif rtfm.gif Margith sa att vi skulle så idag 1 mars så det har JAG gjort i alla fall! crazy.gif whistling.gif

Och på Pestiz bild kan man tro att det är ANKIs busfrön.... Är det samma familj månne?
Peztis
Maggan H:

CITAT (Margith @ 16-02-2011, 15:25) *
Jag skrev att fröerna skulle sås den 1/3, men får du kuvertet på fredag, så mina busfröer den 20/2, tillsammans med Anki V:s och Peztis.


SÅ DET SÅ! flirting.gif
Maggan H
Ha, jag kallar det tjuvstart i af! devil.gif SÅ DET SÅ! giggle.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 01-03-2011, 19:10) *
Är det bara jag som håller mig till reglerna?? devil.gif rtfm.gif Margith sa att vi skulle så idag 1 mars så det har JAG gjort i alla fall! crazy.gif whistling.gif

Och på Pestiz bild kan man tro att det är ANKIs busfrön.... Är det samma familj månne?


Tack Peztis….. en suck av lättnad sweatingbullets.gif .

Som vanligt sådde jag först och läste sedan…..eller kanske inte läste alls whistling.gif . Har funderar en bra stund hur jag ska klara mig ur tjuvstarten.

Margiths bus och mina har en enda likhet och det är att de är gröna a0a.gif .

/Anki
Margith
CITAT (Maggan H @ 01-03-2011, 19:54) *
Ha, jag kallar det tjuvstart i af! devil.gif SÅ DET SÅ! giggle.gif


Tjuvstart eller inte,
du hade iaf rätt på din gissning om vad det är smiley_small_hug.gif
Maggan H
CITAT (Margith @ 01-03-2011, 20:04) *
Tjuvstart eller inte,
du hade iaf rätt på din gissning om vad det är smiley_small_hug.gif

Ja toppen och har nog inte sett en perenn sådan här..... så Anki har nog rätt där! giggle.gif
Maggan H
I går såg jag att det grodde i krukan! 3 dagar! yahoo.gif
Crazy4Flowers
Sådde 5/3 och igår började dom första titta upp. Men jag har ingen aning ännu, vad det kan vara. confused.gif
Peztis
Åh... hoppas Margith loggar in snart för jag har skickat en gissning!
Margith
Jag är här!
Din gissning var alldeles rätt Peztis blomma.gif
Peztis
yahoo.gif
Rosmarin
Gror för fullt! smile.gif
Och jag håller på att bli galen eftersom jag inte kommer på vad det är trots att jag är nästan helt säker på att jag borde veta! Det ser ju så välbekant ut! ranting.gif
Margith
Vet du vad Rosmarin, jag tror att det här är lättare än du tror tongue.gif
Peztis
CITAT (Margith @ 11-03-2011, 23:04) *
Vet du vad Rosmarin, jag tror att det här är lättare än du tror tongue.gif

yes.gif giggle.gif
Margith
Nu kom Rosmarin på vad det är.
Grattis!
Peztis
Grattis Rosmarin!

Margith, jag har precis omskolat dina Busfröer, satte två-tre stycken i varje litet fack och sedan så satte jag ned det i källaren under extrabelysningen.

Men nu undrar jag om det var så smart gjort då det i källaren är 15-16 grader.
Vad tror du och ni andra som vet?
Maggan H
CITAT (Peztis @ 12-03-2011, 20:07) *
Grattis Rosmarin!

Margith, jag har precis omskolat dina Busfröer, satte två-tre stycken i varje litet fack och sedan så satte jag ned det i källaren under extrabelysningen.

Men nu undrar jag om det var så smart gjort då det i källaren är 15-16 grader.
Vad tror du och ni andra som vet?

Tror tempen blir hur bra som helst! Man ska alltså sätta flera plantor tillsammans?
Peztis
Upps... råkade visst ge en ledtråd! blush.gif

Men ja, man brukar oftast sätta några tillsammans. vet att det finns de som sätter 10 st tillsammans men även de som sätter en och en... Så man kanske gör som man vill!
Margith
Oh, den här tråden har jag visst inte kollat av riktigt blush.gif

Jag sätter flera i samma kruka, iaf 3-4 st och håller dem runt 20 grader tills jag kan sätta ut dem. De här gillar värme.

Jag letade upp tråden för att det jag skulle skriva var att Maramara kommit på vad det är blomma.gif
Peztis
Har hon också gjort en Anki - precis som jag? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon