Full version: Släktforskning
Trampendal
Jag har börjat lite smått med släktforskning och det är riktigt roligt. Inte för att jag hittat några sensationer, hittills (bara arbetare och bönder), men det är detektivarbetet som är kul.
Finns andra här som ägnar sig åt detta?
gnon49
Har hållit på ett tag och jädrans vad kul det är. Särskilt när man kommer allt längre tillbaka i tiden och finner tidgare generationers namn i längderna. Har gjort ett släktträd som jag byggt upp så sakteliga, generation för generation. Som sagt, ett intressant tidsfördriv.
Trampendal
CITAT (gnon49 @ 11-02-2011, 23:51) *
Har hållit på ett tag och jädrans vad kul det är. Särskilt när man kommer allt längre tillbaka i tiden och finner tidgare generationers namn i längderna. Har gjort ett släktträd som jag byggt upp så sakteliga, generation för generation. Som sagt, ett intressant tidsfördriv.


Men ibland stöter man ju på problem, t ex att en persons föräldrar anges vara födda där och då, men de finns inte i nämnda församlings födslobok för samma år. Hur går man då vidare? Jag har insett att födelsedata ibland är fel, men är även angiven församling fel ibland?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min sambo släktforskade för 2 år sedan, men körde fast på Öland......

Vilka program har ni till hjälp?

Elisabeth
Anma
Jag skulle vilja släktforska, men inbillar mig att det är väldigt svårt då min släkt är i Fnland. Vet inte hur jag ska börja i så fall.
Huggorm
Även för mig blir det jobbigt, bara farfar var svensk, de övriga i den generationen var från danmark och norge. Den danska släkthalvan är också den mest intressanta
gnon49
Jag använder programmen med folkräkningar o dödsfall i sverige. Även sajten släktdata (som är gratis) kan innehålla en del godis. Det bästa är ju ett abonnemang när man forskar om släkten, men det är ganska dyrt så jag har unvikit det än så länge. Beror nog på hur långt tillbaka man vill gå. Är själv i slutet av 1700-talet och vill jag gå ännu längre tillbaka i tiden så får jag nog lösa ett abonnemang. Att årtal kan bli fel liksom stavningen av namn och därmed ställa till det, händer titt som tätt. Men det är tjusningen med att söka sina rötter.
Anma
http://www.slaktdata.org/
Spännande!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min sambo hade ett Abo på ett program. Men det är inte billigt precis, men jag tyckte det kunde vara värt det.

Han blev ju nyfiken när hans son frågade honom om han aldrig googlar på sitt namn. Då gjorde han det och då kom ju så mycket upp.

Alla som utvandrade till amerika men även en by i förra Östtyskland som har samma namn som hans efternamn. Och byn var svensk i många år....

Då blev han ju så nyfiken. Vit tog en liten tur med husbilen dit ner. Besökte även byn. Men oj så dött det var där och entypiskt östtysk by. Men långt om länge såg jag en levande människa och pratade med honom.

Jag berättade varför vi var där osv. Han tyckte det var så roligt, så några veckor efteråt fick min sambo ett stort brev med t-shirt från fotbollsklubben som bär hans namn och så en del andra roliga grejor.

Då började han att släktforska. Men som jag sade innan, han sitter fast på Öland. Antigen någon har skrivit alledeles fel eller någon har bytt namn.

Fick kontakt med en tjej in Värmland och hon körde fast där också.

Nog är det spännande

Jag anmälde ju min sqambo till en kurs om släktforskning hos seniornet. Han är ingen PC människa men han har lärt sig att gå genom dessa program.

Anma hur är det med folkbokföring i Finland? Hur långt tillblaka är din släkt finskt? Du får väl börja här och sedan kanske köpa ett finskt program

Elisabeth
Alba
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2011, 13:35) *
Min sambo hade ett Abo på ett program. Men det är inte billigt precis, men jag tyckte det kunde vara värt det.

Han blev ju nyfiken när hans son frågade honom om han aldrig googlar på sitt namn. Då gjorde han det och då kom ju så mycket upp.

Alla som utvandrade till amerika men även en by i förra Östtyskland som har samma namn som hans efternamn. Och byn var svensk i många år....

Då blev han ju så nyfiken. Vit tog en liten tur med husbilen dit ner. Besökte även byn. Men oj så dött det var där och entypiskt östtysk by. Men långt om länge såg jag en levande människa och pratade med honom.

Jag berättade varför vi var där osv. Han tyckte det var så roligt, så några veckor efteråt fick min sambo ett stort brev med t-shirt från fotbollsklubben som bär hans namn och så en del andra roliga grejor.

Då började han att släktforska. Men som jag sade innan, han sitter fast på Öland. Antigen någon har skrivit alledeles fel eller någon har bytt namn.

Fick kontakt med en tjej in Värmland och hon körde fast där också.

Nog är det spännande

Jag anmälde ju min sqambo till en kurs om släktforskning hos seniornet. Han är ingen PC människa men han har lärt sig att gå genom dessa program.

Anma hur är det med folkbokföring i Finland? Hur långt tillblaka är din släkt finskt? Du får väl börja här och sedan kanske köpa ett finskt program

Elisabeth



Vad menas med ett Abo confused.gif
Huggorm
http://www.geni.com/ är det många som använder

CITAT (Alba @ 12-02-2011, 13:40) *
Vad menas med ett Abo confused.gif

Abonemang
aanderss
mIn bror har forskat en hel del i släkten och han har kommit ner till tidigt 1600 tal. skall man hitta längre ner så bör man vara släkt med adliga eller präster.

När nu skriver abo kanske ni Menar åbo och Åbo är ett gammalt namn för lantbrukare.

Kan nämna att vi har en tjuv i släkten wink.gif han stal en rostig cykel i landskrona och sedan cyklade han till helsingborg där tog polisen han och han fick sitta 3 år i fängelse i göteborg. detta var på 1880 talet
Alba
CITAT (Huggorm @ 12-02-2011, 10:27) *
Även för mig blir det jobbigt, bara farfar var svensk, de övriga i den generationen var från danmark och norge. Den danska släkthalvan är också den mest intressanta



Forska i Danmark
Elisabeth-Västkustkolonisten
Abo = abonemang

aanders ich varje slät hittar man något som kanske inte var bra. Men vad å? Min svärmor var ju emot att min sambo börjar att rota i det gamla, som min svärmor säger.

Men det är så intressant......
Min sambo gillar inte PC, förutom patience och idrottssidor. Men där blev han sittande.

Anma börja med det...

Elisabeth


Huggorm
CITAT (Alba @ 12-02-2011, 13:52) *

Tack smile.gif
Alba
CITAT (Huggorm @ 12-02-2011, 13:41) *
http://www.geni.com/ är det många som använder


Abonemang



Aha thanks.gif

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2011, 13:57) *
Abo = abonemang

aanders ich varje slät hittar man något som kanske inte var bra. Men vad å? Min svärmor var ju emot att min sambo börjar att rota i det gamla, som min svärmor säger.

Men det är så intressant......
Min sambo gillar inte PC, förutom patience och idrottssidor. Men där blev han sittande.

Anma börja med det...

Elisabeth



thanks.gif

Jag har sett att man kan ta abonnemang bara i timmar och sen utöka som det passar.
Det kanske är olika i olika databaser - jag vet inte.
gnon49
Man benämde ju personer ganska brutalt förr i tiden. Svagsint, idiot mm förekommer titt som tätt. Fast orden hade väl inte samma innebörd då kanske. Även barnadödligheten visar sitt grymma ansikte när man släktforskar.
Min farmor o farfar talade mycket om svunna tider. Tänk om man hade haft det nertecknat. Alltid lätt att vara efterklok.
Anma
Vilka bra grejer ni tipsar om! Just nu är det alldeles tillräckligt som det är, förhoppningsvis har jag mer tid och ork nästa vinter. Någon gång ska jag ta reda på mer. Blev väldigt nyfiken på farmors släkt då jag fick två kassar med foton och minnessaker av pappa som är efter henne. Väldigt mycket släkt gick åt i kriget, både i Finland och i Tyskland, vad dom nu gjorde där mitt i kriget. Bara en sådan sak är intressant. Farmors syster dog i Berlin 1945. Ingen vet vad hon gjorde där. Var hon lotta som farmor eller var det något annat? Hon hade sin lilla dotter med sig som också dog. De som var tillräckligt gamla för att veta är döda allihopa.
Fast det där är ju egentligen nutidshistoria.
malarmaster
kul tråd.släktforskning är väl något av en folkrörelse? känner massor av folk som gör det.Har själv försökt ta vid efter min far som kartla det mesta men körde fast vid min farfars farfar som troligen var dansk(bornholm)
men inte finns registrerad varken i danmark eller sverige då han troligen var baptist.min farfars farmor är det lättare att följa(hon var svensk) men ströks ur kyrkböckerna då hon blev baptist.Står skrivet i böckerna
"drabbats av den baptistiska villfarelsen" o följaktligen ströks, hon flyttade till bornholm efter hon träffat sin man o fick 2 barn.Efter att min farfars farfar troligen drunknat i en båtolycka flyttade hon tillbaks till sverige
o fick gå "kyrkgång" för att bli upptagen i sv. kyrkan igen.Hon gjorde det för sina barns skull då de inte ansågs vara döpta samt då föräldrarna troligtvis gift sig genom baptistkyrkan o äktenskapet i kyrkans ögon ej var giltigt.De var alltså oäktingar.
religionsfrihet fanns ej vid denna tid o följaktligen utvandrade många frikyrkliga bl.a till Amerikat.
Har också rötter i finland men där är det svårare att forska,skulle behövt kunna finska.engelska är inte heller gångbart vid kontakter då de flesta inte kan det heller.
Har förresten en förfader som var båtsman o dog i det viborgska gatloppet.
Man hittar mycket intressant i arkiven o det är lätt att bli biten.
Ulf
aanderss
jag har en släkting som var med i pommerska kriget i början på 1800 talet. En igt min farfars bror så skall han ha tagit med sig hem en kanonkula (vi har den hemma nu) så så småning om min pappa fick men jag tror inte på det för i böckerna står att han blev halt och hur skall en halt soldat orka bära hem en kanonkula
Platinum
Jag släktforskar inte men har en bror som har gjort och till viss del kanske håller på fortfarande, i någon gren har han kommit till 1600-talet iallafall.

Själv är jag lite mer sugen att forska baklänges men det finns bara i tanke än, dvs gå låt säga tre generationer bakåt och sedan vända mot nutid åt alla hundra håll det sprider sig för att se vad man har för släktingar som lever som man inte känner till. Det borde vara en del...

Till er som söker bakåt kan jag tipsa om flyttningsböckerna som hör till kyrkoarkiven också, finns en hel del att läsa i dem har jag sett på kopior som finns på jobbet .
Trampendal
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2011, 08:56) *
Min sambo släktforskade för 2 år sedan, men körde fast på Öland......

Vilka program har ni till hjälp?

Elisabeth


Jag har precis skaffat abonnemang hos Riksarkivet, där finns födelse-död-böcker, husförhörslängder osv. för hela landet.
Alba
För er som bor i Norrbotten, Västerbotten,Jämtland, Västernorrland och Värmland finns folkräkningen 1890 gratis på nätet.

Folkräkningen 1890
Bengalow
Vi vär en släkt med ett eget soldatnamn på min fars sida, så det var relativt lätt att komma fram till ca 1850. Sedan hade jag tur, när jag ringde min fars kusin, för han hade anfäderna antecknade i en gammal bibel som tillhört hans morfars farmor. Där stod en anfader, Olov Hansson i Hällefors, född runt 1680.
Så långt kom jag då, för väl 20 år sedan, meddelst telefon och kontakt med gamla släktingar, men inlägget här gjorde, att jag började granska listorna igen, och nu lagt in uppgifterna på datan. Kanske det blir några fler namn med datans hjälp...Det är kul att leta i gamla längder, och så har man sysselsättning som pensjis också!
Monarda
CITAT (aanderss @ 12-02-2011, 13:46) *
mIn bror har forskat en hel del i släkten och han har kommit ner till tidigt 1600 tal. skall man hitta längre ner så bör man vara släkt med adliga eller präster.

Inte nödvändigtvis, en del yrken kan man också spåra långt tillbaka. Maken härstammar från en släkt gjutare som tillverkade bl a kyrkklockor och kanoner och vi har kommit ända ner till 1500-talet. Den mannen visade sig bära exakt samma för- och efternamn som maken!
aanderss
jag råkar vara sysling (nästkussin) mer christer nerfont. en känd musikal artisk i sverige. jag har aldrig träffat honnom
Trampendal
Nu har jag hittat en släkting som är född i "Lifland" 1822. Jag vet att Estland förut hette/kallades Livland, men var det så sent som 1822?
Trodde att det var på Kalle dussins dagar.

Nån som vet hur detta hänger ihop och om/hur man kan söka vidare på detta spår?
Motti
Har sysslat med det men kom av mig när vi flyttade tyvär,man får vara bra koncentrerad och fockuserad om man ska hålla i.Men jag hittade tre syskon till min mormor som dog i tidig ålder mormor hade sju syskon som jag träffade som barn,inte ens min mormor visste om dom extra förstog jag för hon nämde aldrig dom.Jag kom till 1891 sen tog det stopp tyvär,tillgången till kyrkböcker gör att man inte kommer framåt även domböcker måste man ha tillgång ,har man inte det då måste man åka till Vadstena eller Stockholm för att få insikt i dom,fick också erfara att många kyrkböcker brunnit inne och därmed har mycket info försvunnit.
Kan tala om att släktforskningen gör det inte lättare av att min mormors släkt höll på med namnbyten hit och dit,Wharling blev Vallin tex en gren är Winbladh som inte går att spåra osv.man blir trött på gammla släkten ,hade varit enklare att forska om de hade behållt sina efternamn och inte strulat så mycket.
Huggorm
CITAT (Trampendal @ 02-03-2011, 23:14) *
Nu har jag hittat en släkting som är född i "Lifland" 1822. Jag vet att Estland förut hette/kallades Livland, men var det så sent som 1822?
Trodde att det var på Kalle dussins dagar.

Nån som vet hur detta hänger ihop och om/hur man kan söka vidare på detta spår?

I folkmun kallades det nog Livland väldigt lång tid efter att Sverige förlorade området. I början av 1800-talet var det väll ett ryskt område om jag inte minns fel? Det var nog helt enkelt en person som flydde eller flyttade därifrån till Sverige. Sedan har jag också för mig att Livland inte var helt det samma som dagens Estland. Bestod det inte snarare av delar av både dagens Estland och Lettland, men inte hela något av länderna?
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 03-03-2011, 09:50) *
I folkmun kallades det nog Livland väldigt lång tid efter att Sverige förlorade området. I början av 1800-talet var det väll ett ryskt område om jag inte minns fel? Det var nog helt enkelt en person som flydde eller flyttade därifrån till Sverige. Sedan har jag också för mig att Livland inte var helt det samma som dagens Estland. Bestod det inte snarare av delar av både dagens Estland och Lettland, men inte hela något av länderna?


Jo, du har rätt det var södra Estland och norra Lettland, men det hette tydligen Livland fram till 1918, då det delades mellan Estland och Lettland.
Jag har googlat lite (i min otålighet efter svar) som du förstår. rolleyes.gif
Det blev ryskt 1721.

Men min släkting hette Johan Matson Westerman och var skeppare, så jag tänkte att hans far kanske var född i Sverige,
flyttade till Livland och sen hem igen, då med sonen som var född i Livland. Å andra sidan kanske namnen var vanliga i Livland.
Det är ändå lite konstigt att kyrkoarkiven skriver att han föddes där 1822, då fanns ju inte Livland sen fyra år och så mycket koll borde de väl haft.

Överhuvudtaget uppstår många frågor vid släktforskning, tyvärr inte lika många svar men en del ändå.

Jag har t ex fått klart för mig att en inte helt ovanlig dödsorsak i början av 1900-talet var hjärntuberkulos, hade ingen aning om att det kunde
sprida sig till hjärnan men så var det och då dog man ganska kvickt. Min morfars syster dog av det när hon var elva år och jag har alltid trott
att hon dog av en olyckshändelse, som det berättats för mig.

Många "livslögner" uppdagas vid släktforskning.
Trampendal
CITAT (Trampendal @ 03-03-2011, 23:51) *
Jo, du har rätt det var södra Estland och norra Lettland, men det hette tydligen Livland fram till 1918, då det delades mellan Estland och Lettland.

Det är ändå lite konstigt att kyrkoarkiven skriver att han föddes där 1822, då fanns ju inte Livland sen fyra år och så mycket koll borde de väl haft.


Jaha, där ser man. Nu var det ju jag som inte hade koll. slap.gif
Man blir lite vilse i århundradena när man grottar ner sig i kyrkoböcker.
Pirum
Jag har släktingar som forskat, och kanske är det dags att få allt överfört i digital form. Några tips på bra program som tillåter export till andra format, dvs, om programmet slutar funka i exv Windows 8 eller Mac OS XI så vill man ju ändå kunna komma åt det. Antar att alla kan exportera i diverse tabellformat?

Verkar vara en djungel på släktforskningssiter, det blandas gratis- och abonnemang/betalmaterial hejvilt. Finns det ingen släktforska.nu som man kan få tips från? smile.gif
Ålgryte
Jag har haft STOR nytta av Finlands släkthistoriska förening när jag sökt efter mina rötter i Finland. Det finns fler äldre finska kyrkoböcker på nätet än vad jag hittat i Sverige. De jag har hittat har dessutom varit gratis tummenupp.gif

För att hitta de svenska rötterna har jag använt mig av genline som man kan abonnera på (om man har gott om tid giggle.gif ) Jag har suttit i mååånga timmar på biblioteket där man får gratis uppkoppling mot genline. Fördelen är att biblioteket inte är öppet dygnet runt, så jag hinner göra annat än kolla kyrkböcker.... Det är mycket lätt att fastna i släktforskning. Det är ju så spännande!

Mina resultat har jag sedan matat in i ett program som heter Min släkt Med det programmet kan jag bl.a ladda upp resultatet på webben el skriva ut det på papper. Det finns flera olika sidor på nätet där man kan bygga upp sitt familjeträd, t.ex www.geni.se eller www.familjeband.se.

När jag började hade jag stor nytta av tipsen och länkarna på Rötter
Det finns många släktforskare som villigt delar med sig av sina tips på nätet! Googla på släktforskning så får du maaassor av träffar!

rtfm.gif Nu fastnade jag igen i kyrkböckerna och söktjänsterna sick.gif slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon