Peztis
Alla har ju olika inställning till det här med förkultivering och sådder och det är ju precis som det ska vara! För somliga är det ett tidsfördriv och för andra har det blivit (nästan?) en mani.

OK, jag får väl erkänna att jag tillhör den senare gruppen... biggrin.gif

I alla fall...
Jag är lite nyfiken på hur odningsam just DU är, om du har stora kartotek, noga skriver upp allt som sker och sedan avslutar med ett resultat om hur det gick.

Min mani är nog i att får tag i alla fröer jag kommer över blush.gif och dessa skriver jag snyggt och prydligt upp i ett Excel-ark (eller OK: Calc, är det egentligen) med svenskt och vetenskapligt namn, när de ska sås och varifrån jag fått dem. Skriver även (oftast) in när jag sått dem och om de är slut.
De fröer jag har köpt ligger i en kartong sorterade på blommor och grönsaker och sedan när på året de ska sås, helst även i bokstavsordning inom varje grupp.
De fröer jag har "kommit över" ligger i en pärm med fotofickor för varje fröpåse. Där är de sorterade grönsaker och blommor och sedan även där helst när på året de ska sås.
EDIT: Kom på att jag hade bilder på detta i en gammal tråd, här är den.

Vid frösådd skriver jag en liten pinne med namn och när jag sådde.

Sedan fallerar mitt informationssamlande...

Jag började så en del fröer igår och då såg jag att det var några som jag hade sått förra säsongen. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg hur det gick med dem! Hände det något i krukan, har jag planertat ut dem, ligger de i komposten...?

Inser att jag borde nog göra någon typ av notering. Ska man skriva en notering Excel-arket, ska man skapa ett blad och skriva in för varje blomma eller grupp?
Ska man göra det riktigt avancerat och göra en databas? vet att en del använder internet till detta, och framför allt då sina bloggar.

Det var då jag kom att tänka på er... Hur har ni löst det? Hur håller ni reda på era sådder?
rosita
Jag odlar mest grönsaker. Under vintern brukar jag gå igenom mina frön som är kvar sedan förra säsongen och även de som jag samlat själv. Sedan gör jag en lista över alla sorter som ska sås nästa säsong och markerar vilka sorter som ska köpas. I januari brukar jag skicka efter frön. Jag sorterar alla fröpåsar i en låda efter månad som de ska sås. I januari börjar jag så smått med t.ex paprika, chili, kronärtskocka och sedan rullar det på.

Förkultiveringen ökar för varje vecka och redan i mitten av februari måste jag bygga om bubbeltältet i växthuset, för att alla nya sådder ska få plats tillsammans med övervintrade växter och lökar och knölar som också måste drivas inför våren.

De sorter som inte har blivit bra, antecknar jag i ett trädgårdsdukument (excelblad).

Numera skriver jag upp allt som händer i min blogg, så det är lätt att kolla när en sort såddes, grodde och omskolades.

Crazy4Flowers
Hihi och jag som trodde att det var illa ställt för mig, jag har också ett dokument i Excel som jag skriver upp sort när jag köpt och av vem men det är mina växt inköp, håller även reda på vart växten hamnar. Fröerna har jag på papper, skriver ner när jag sår och så skriver jag datum varje gång ett frö tittar upp, är noga att skriva på etiketterna när jag har sått och när jag har planterat om.

Men själva resultatet har jag inte koll på, skriver dagbok på hemsidan så man har lite koll på olika saker som sker.

Fröer köper jag hejvillt dom sorter jag känner för har eg. ingen direkt plan sedan heller utan planterar ner dom där jag tror att det blir bra. Väntar tills trädgården pratar med mig då kan man få en bild över vart allt ska vara eller så gör man något som passar till dom stackarna som vill ha en boplats.
fuchsian
Då har jag hamnat i god sällskap, tjejer!!! rotfl.gif

Denna vinter har jag köpt fröer så det räcker att så även på åkrarna hos närliggande bönder!!!!!! Vissa hinner jag inte ens använda, utan de får vänta.
Dock har jag varit noga med blompinnarna att skriva rätt + datum. Men jag har sparat en del av fröer jag försått, kanske till att om det inget blir så har jag några fröer att peta ner.
Det är nog en ide att skriva upp alla köpta fröer (eller egna) på en lista och planera det hela mer systematiskt.
Sen kan man ju ha listan som utgångspunkt att skriva ner datum, om det bev nåt, eller inte bra/ mkt bra och ha till nästa säsong.

Jag har ingen hemsida, men skulle kanske börja behöva det, men hur gör man det? Har just klarat av att få lite bilder till forums album, även att den är stängt än så länge. Har inte ork just nu att sitta vid längre stunder, vi är båda förskylda, och jag har nu på ons. min sista omgång hos hypnoterapeuten, sen ska nog det börja funka igen.

Sådde mina pelargoner igår och ska så några andra mörkgroende som får plats i det fatet med samma betingelser som pelargonerna.
Sen väntar jag med fler sådder tills jag kan ta hand om dom bättre och det blir ljusare dagar. .... Fuchsian .....
kerstin z5-6
Litar på minnet än så länge, har jag sått dem själv minns jag namnet+ hur ,Aots sådd o förökningslista var bra som minnes stöd .Tyvärr är den nu inte så funktionell
fuchsian
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2011, 14:31) *
Litar på minnet än så länge, har jag sått dem själv minns jag namnet+ hur ,Aots sådd o förökningslista var bra som minnes stöd .Tyvärr är den nu inte så funktionell



Men man kan ju gardera sig, eller? Oftast märker man efteråt att minnet sviker, sen är det inte en fråga om ålder utan hur man är. Rätt kul inlägg av dig Kerstin. ... tummenupp.gif ...Fuchsian ....
Maggan H
Kör också med Excelsystem, men skriver numera inte in sorter som jag har sått andra år. Det jag håller koll på är

Namn / Färg
Datum för sådd
Datum för groning
Antal sådda
Antal grodda
Undervärme
Direktsådd
Vintersådd (Strat)

Så slipper man stå där och fundera om de skulle stratifieras eller inte....
Platinum
Osådda fröer har jag samlade i en plåtlåda och där uppsorterade efter ettåriga blommor, fleråriga blommor och grönsaker.

Vad gäller sådda fröer håller jag reda på dem såtillvida att jag märker krukan med handelsnamn och datum för sådd, märkningslappen följer sedan med ut i rabatten när/om fröerna överlever fosterstadiet.

Vad gäller noteringar om grotid och förlopp så håller jag till viss det koll på det genom bloggen, innan bloggens tid var det motsvarande typ av noteringar i worddokument som gällde.
Eva i Skåne
Varje år startar jag ambitiöst en excellista där jag skriver in diverse uppgifter, sådatum, första grodd, hur många som gror, omskolningsdatum mm mm. Allt detta funkar ganska bra så länge jag har sådderna framför ögonen, men när jag väl planterar ut blir sommarens resultat aldrig noterat.
En del av tanken är att kunna se tillbaka på de sorter jag haft tidigare - om jag sådde vid rätt tidpunkt osv, men det blir sällan av att jag går tillbaka och kollar...

Namnmärker sådderna gör jag alltid. Jag bredsår oftast och när jag skolar om försöker jag skilja sorterna på olika brickor så jag inte behöver skriva en namnpinne till varje kruka.

Vilka fröer jag har har jag ingen förteckning över. Har ett par lådor med gamla fröpåsar och egenplockade och givetvis köps det in nya varje år och vissa påsar sår jag bara en liten del av. Samlingen utökas således varje år, vissa sorter är säkert inte grobara längre, men andra håller i evigheter.
Crazy4Flowers
Ja gamla fröer har man gott om, tror jag ska ta och kasta ut lite på en plätt o se vad som gror, eg. ingen större mening att ha kvar fröer som gått ut under 90 talet whistling.gif
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2011, 14:31) *
Litar på minnet än så länge, har jag sått dem själv minns jag namnet

fear.gif Inte jag....inte efter några månader i alla fall....
Peztis
Om gamla fröer kan jag ju berätta som resultat efter Skåprensning 2010 att det är måååånga fröer som gror flera år efter sista försäljningsåret på påsen.

Och palsternacka ska ju ha kort hållbarhet på fröna. Provade att gro den påse jag hade från förr året och där grodde varenda en av de 10 jag la mellan fuktat hushållspapper.
Knäpp som jag är så betällde jag i alla fall en påse till. Fattar inte var jag har skallen i bland...
Fröken Knuff
Jag har en vanlig almanacka som jag skriver upp hur många frön jag har sått när av vilken sort, ofta också i vilken jord för att utvärdera olika jordar till olika frön/växter. Sedan skriver jag upp hur många och när de gror och sedan omskolning om det får plats i den lilla boken, och så skörd...

...men excelark låter ju iofs inte så dumt.. enklare att få en mer övergripande översikt inför nästa års planering... tål att funderas på! *ånej manin tar ett hårdare grepp... sjukdomstillstånd* crazy.gif sos.gif

(no offense till er andra... flirting.gif )
gnon49
När jag köper frön tejpar jag fast fröpåsen vid sådden. Egna frön förvaras i plastlådor så dom känner jag igen på utseendet. I övrogt gör jag ingenting. Va flitiga o duktiga ni är.
Kan tillägga att jag alltid tar bilder på trädgården i olika faser av vår o sommar. Det ger mig lite information om vad o var jag har mina blomster.
Gåsis
Men så ordningsamma ni är! Jag gör först ett excelblad där jag skriver in vilka sorter jag har. Sen sår jag, glömmer skriva när och hur. Sen gror det, samma sak. När det blir dax för utplantering brukar jag göra lappar av persienner som skatorna glatt jamsar runt med. Men det är ungefär som med Kerstin, lite koll ändå. Fast visst blir det en och annan växt utan sortnamn. Och visst blandar jag ibland ihop nejlika och kattfot... I slutändan ger det sig ändå!

/Åsa
Anki V
Jag startar varje såsäsong med en Excellista…..så långt fungerar det och jag skriver upp nästan allt jag sått. Fast varje år så brukar jag hitta en och annan kruka med något som grott och som inte finns i förteckningen. blush.gif

Excellarket brukar innehålla olika färgmarkeringar och ofta kommer jag inte ihåg varför jag markerat en frösort med en viss färg……rött är dock alltid att det inte grott.
[attachment=58029:fr_lista__Large_.jpg]
Det brukar ändå gå ganska bra att hålla reda på sådderna ända tills det är utskolat….då börjar det genast bli lite rörigt eftersom jag är för lat att skriva etiketter till alla krukor.
Jag tror alltid att jag ska komma ihåg vad som är var…… fast det gör jag aldrig.

När sedan plantorna är utplanterade i rabatter blir som hos Gåsis…..De få märkpinnar som finns knycker fåglarna

Med andra ord har jag sällan en aning om vad jag har i mina rabatter. Ofta, för att identifiera en planta får jag använda mig av Excellistan och uteslutningsmetoden. Trickigt blir det när det är en så´n där sådd som jag missat att skriva in.

/Slarvmajan Anki V
Lady Hamilton
Å jag då?.... jag är lite gameldags Skriver i ett kollegieblock som ligger i odlingsrummet. Alla sådder (= alla krukor)märker jag upp med färgade markeringspinnar. Sedan när jag planterat ut kommer jag i håg vad de heter........den dagen giggle.gif . Sedan när jag har Anki V på besök brukar jag passa på att fråga henne vad det är för plantor jag har i rabatterna (jag brukar säga att jag vet.... har bara glömt namnet just då angel_not.gif )
Peztis
Ni med pippiproblem, ni får fästa märkpinnen i en klick betong!

Tack ni som skrivit, det är så skoj att se hur andra löser saker - eller inte... biggrin.gif

Finns det inga fler som journalför?
Olle A
Ordning och reda? Vad är det? confused.gif Jag märker alltid varje kruka med vilken sort det är, men saker som vilka sorter jag har haft tidigare, datum för sådd och omskolning osv har jag ingen större koll på. En låda med massor av gamla frön finns i källaren, där måste man ju varje år testa några sorter och se om de gror (vilket de ofta gör). Nya sorter brukar jag byta till mig på trädgårdsmöten och liknande, men hör inte till dem som ständigt är på jakt efter nyheter. Snart blir det ändå mycket mer plantor än jag har plats för. Det är inte så mycket jag behåller själv, utan det mesta försöker jag sälja på olika växtmarknader. Än så länge har jag bara sått lite vildpelargoner (P. iocastum), resten får vänta till början av mars. Att jag inte vill börja alltför tidigt beror bl a på att jag alltid får hyran höjd under de månader då lysrören ska lysa hela dagarna över mina sådder i källaren.

Olle
Peztis
Väcker denna tråd till liv igen, sitter här med mina egna listor igen och informationen i denna tråd fick mig att förbättra min lista en del.

Det är ju många nya medlemmar nu, hur gör ni?
Och ni som redan skrivit i tråden, funkar era system fortfarande, har ni gett upp helt på att bokföra eller kommit på något annat sätt?
merlin68

CITAT (Lady Hamilton @ 09-02-2011, 20:13) *
Å jag då?.... jag är lite gameldags Skriver i ett kollegieblock som ligger i odlingsrummet. Alla sådder (= alla krukor)märker jag upp med färgade markeringspinnar. Sedan när jag planterat ut kommer jag i håg vad de heter........den dagen giggle.gif . Sedan när jag har Anki V på besök brukar jag passa på att fråga henne vad det är för plantor jag har i rabatterna (jag brukar säga att jag vet.... har bara glömt namnet just då angel_not.gif )



Så där gör jag med whistling.gif Odlar mest grönsaker men även lite perenner och buskar/trädfröer bruka sås varje år.
Antecknar nya sorter i en särskilt bok samt går igenom grönsaksfröerna på vintern för att se vad som behöver kompletteras.
Jag har odlat grönsaker i så många år att jag inte längre skriver upp såtider och sånt, allt finns "lagrad" i mitt huvud så grönsaksodlandet går liksom av sig självt smile.gif
Peztis
Grönsaksfröerna tycker jag är enklare, en del ska förkultiveras men det mesta kan man ju så kring 1 maj beroende på väder och vind - och plats så klart.
Rihane
Jag skriver om när/hur jag sår, när det gror, när jag planterar ut och när det blommar i vår tids dagbok, som då är en blogg. Ibland är jag extra ordentlig och skriver upp det på separata sidor i bloggen där jag tänker mig att fylla på med alla uppgifter allteftersom, men jag lyckas lite si och så med det.


Sådder märker jag upp med namn på något vis. Eftersom jag har bloggen och oftast även där skriver upp namnet mer ordentligt, kan jag hålla reda på dom.
ingrid fuxwall
Önskar att jag fullföljde det jag startar varje vår. Skriver noga upp vad jag sår och om det gror osv, sedan glömmer jag fortsättningen
akbk
I somras undrade jag varför jag sått dill i fina rader... confused.gif
Dill trivs ju bäst om dom får växa där dom kommer av sig självt.

det visade sig att det var fänkål...jätte fin sådan och god. giggle.gif

Inför kommande sommar ska jag göra små fina ritningar... då är det lättare även med växt följden.

akbk
HelenN
Jag har i flera år satt in fröer i plastfickor i en pärm. Och så sent som i helgen köpte jag register: A-Ö, så nu sitter alla fröer i bokstavsordning efter svenska namn.

Jag har även en uppdaterad frölista på min blogg ifall nån vill byta. Den uppdaterar jag så fort jag får några nya fröer eller om nåt tar slut.

Har även en sålista på bloggen som jag uppdaterar efter hand då jag sår, där antecknar jag namn, datum, antal sådda fröer, om jag sår inne, eller ute mm.

Ta er gärna en titt. Enkelt men sååå bra eftersom minnet inte är som man önskar:)
kerstinh
Vad trevligt att höra att det är så många som håller på med excelark. Jag markerar krukorna och skriver en liten notis i min odlingsbok, men har funderat på att börja ett excelark för att det verkar lite enklare i längden. Jag har bara dratt mig lite för det verkade lite väl ambitiöst med excel, men nu ska här organiseras! Så länge man inte har något annat för sig nu på vintern... ;-) Framåt sommaren brukar jag som så många andra ha alldeles för lite tid, så jag har nog aldrig riktigt noterat var saker hamnar. ;-)
kerstinh
Nu har också jag ett excelblad med mina sådder. :-) Lite läskigt när man får svart på vitt hur många olika saker det är man sår varje år, när man skrollar ner och tittar hur många rader man har fyllt... ;-)
Peztis
Det är väl inte läskigt heller! Det är ju skoj och spännande!

Kerstin, skriver du endast in det du har sått eller skriver du in alla de fröer du har? Eller du kanske är sådan som sår av alla fröer du har?
Det är tyvärr inte jag, har en hel del fröer som jag aldrig har hunnit/kommit mig för/haft plats att få ned i jorden.
RB9310
Även jag använder excel. Skriver in det jag sått... Namn, latinskt namn, när jag köpte fröerna, bäst före datum, märke, vart jag köpte dom, sådatum, när dom kommer upp, omplanteringar, vilka krukor och jord jag använder, när det kommer frukt, vilka fröer jag har.... Pust, mkt jag skriver upp ser jag nu.
kerstinh
CITAT (Peztis @ 30-01-2012, 21:14) *
Det är väl inte läskigt heller! Det är ju skoj och spännande!

Kerstin, skriver du endast in det du har sått eller skriver du in alla de fröer du har? Eller du kanske är sådan som sår av alla fröer du har?
Det är tyvärr inte jag, har en hel del fröer som jag aldrig har hunnit/kommit mig för/haft plats att få ned i jorden.


Nej, det är klart att det mest är kul att så och plantera. Men det är ju så svårt att begränsa sig, så lite läskigt tycker jag allt det är att få svart på vitt i vilket köprush man hamnar när det gäller frön och plantor. Men jag försöker ta så många frön själv i trädgården, så så illa är det nog inte trots allt. :-) Men trädgård för mig handlar mest om att njuta i trädgården och gräva och skapa och inte att handla så många växter som möjligt och sätta ner.

Jag brukar aldrig så allt jag har. Jag vill ha kvar lite ifall det misslyckas. Då har jag ju en chans till året efter. :-) Nu har jag bara skrivit in det jag ska så i år (och har sått redan). Jag vill mest ha koll på när jag sår saker och när de kommer upp, så det verkar lite meningslöst att skriva in gamla saker där det inte finns kvar några frön.

Du får väl göra en överraskningsrabatt eller -kruka där du slänger i allt gammalt som finns kvar. Skulle ju bli spännande att se vad som dyker upp. :-)
Peztis
CITAT (kerstinh @ 31-01-2012, 15:02) *
...
Du får väl göra en överraskningsrabatt eller -kruka där du slänger i allt gammalt som finns kvar. Skulle ju bli spännande att se vad som dyker upp. :-)

Våren 2010 var vi några som hade SKÅPRENSNING. Vi tog alla våra gamla fröer, hällde i en påse och skakade om! Sedan skickade vi en tesked till de som var med. Det var riktigt skoj att se, mycket grodde och jag har ännu kvar av de växter som kom upp och som var fleråriga!

Då pratar vi alltså om fröer som är gaaaaamla!
djur7
Hejsan!
Detta var en intressant tråd.
Jag har försöker skriva i excel vad jag sår, datum , när gror och vilken jord. Men sedan har jag funderat lite på när det kommer upp groddar i olika ordning på en växt skriver ni upp första eller alla som kommer upp på samma växt och hur får ni det snyggt i t ex excel?
katah
Jag funderade mycket om detta några år sedan och försökte med exelblad, men gav upp rätt omgående.
Förklarar senare varför.

Jag odlar mest grönsaker , några sommarblommor och perenner vid behov.
Så sorteringen är grönsakslåda och en blommlåda.

Jag kollar läget och sorterar innan jul och gör nya beställningar någon gång efter jul.

Min arbetsgång ser ur så här:

Jag använder vanlig kolligie-block-blad och har på ett par år delat sidor
" tidig mat" ," växthusväxter" , " grönsaker" " annuel" , " perenner"
varje sida börjar med sin egen hundratal
" tidig mat" 100
" växthusväxter" 200 osv.

När jag skriver etikett skriver jag bara sortnamn och en siffra.
Så varje sort/såddtillfälle får en engen siffra.
under " växthuseväxter" kan det se ut så här:

nummer namn datum för sådd, antar, grodd, antal, omplanteringsdatum , andra noteringar

100 chili xxx 12.1 4 st
101 chili yyy
102 paprika bbb
103 paprika kkk

Så jag slipper skriva så mycket på märkpinnen.

Och varför jag använder inte exell här?
Ju fingara är ju blöta, jordiga, fröiga när man sår och skolar om,!
Kollege-häftet följer smidigt med till växthuset, förrådet, överallt
och man slipper den långa vägen att starta upp datorn om man vill bara göra en liten notering eller
kolla något.

När jag har sått fröer , får påsen samma nummer som etiketten.
dessa påsar stoppar jag sedan i ordningen på små fotoalbum.
Så om jag vill kolla påsens information mer senare eller hämta mer fröer till en ny omgång,
hittar jag dom lätt när de finns sorterade där i nummerordning.
jag skriver även på påsar hur mycket fröer det finns kvar eller om det är slut, så att man slipper senare
kika in i alla 300 påsar när man börjar beställa....


Dessa blad sparar jag sedan på min trädgårdspärm där allt intressant finns under egna flikar.
( odlingsritningar år efter år, inköpslistor, fakturor, intressanta sorter och en viktig avdelning under
perioden mars-juli, mest vad ska man komma ihåg att göra i morgon , nästa vecka.
ungefär en sida för varje månad att bara kladda in snabb information.


Det absolut viktigaste jag kan komma på är att märka varenda kruka med egen etikett.
( Jag försökte ibland att markera bara 1-2 av flera av samma sort som var placerade ihop, men så snart man behövde flytta på någon , blev det rörigt.)

Jag skulle behöva blir bättre att även göra noteringar lite senare under sesongen, vilka sorter var riktig bra, vilka tomater var de godaste, var någon felplaserad... mm.

oj, vad långt det blev ....
Wilmer
Har fröerna i pärmar i plastfickor, en för ätligt, en för perenner och en för ettåringar (flera pärmar av varje ska jag erkänna..). Grupperar böner, sallader etc. så gott jag "hinner med". Register är en bra ide..

Har frölistor i datorn, där jag uppdaterar då och då. Har även växtlistor där, med vad jag har var. (hemma eller på kolonin). Jag har aldrig skrivit ner när jag sår, vad som kommer upp etc. Då hade jag aldrig kommit mig för att odla igen.. Brukar komma ihåg det jag gillar, kommer något inte upp provar jag ändå igen. Etiketterar när jag sår, men vind/fåglar/fukt mm gör sitt för att sabotera! Ibland tror jag också att jag ska komma håg! Vilken tilltro till mitt minne. Men det brukar lösa sig när det kommer upp, annars får man göra en identifieringstråd här, haha..
Peztis
CITAT (djur7 @ 01-02-2012, 11:33) *
Hejsan!
Detta var en intressant tråd.
...

Ja, det här blev faktiskt väldigt intressant att läsa om!
Jättekul att så många delger sina varianter och tankar.
Kerstin L
Alla fröer finns uppdelade i blomster respektive grönsaker. de står i en plastlåda som det varit nån sorts receptkort i.
Jag skriver i ett kollegieblock (fast efter att ha läst ovan ska jag fundera på excel). Datum, sort, antal, hur (i kruka/breddsått). Sen brukar jag oftast skriva hur mycket som grott, när de åker ut i förrådet med extrabelysning. Vidare kan det hända att jag noterar när jag krukar om och planterar ut. Etiketter - ja, alltid, skulle aldrig falla mig in att lita på minnet confused.gif
Praktiskt är att jag nästa år bara behöver kolla lite datum och sorter, för det är ungefär lika från år till år.
Men jag brukar vara usel på att notera skördeutfall, tyvärr.
Det jag är mest glad över att jag gör, det är att nånstans notera om något ska sås tidigare/senare och en del andra såna tips till nästa år.
Sen brukar jag försöka skriva typ "mer morötter nästa år". Fast just dom förodlar jag förstås inte!
Men i år ska allt bli perfekt. Haha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon