Full version: Melodifestivalen
Överbölingen
Melodifestivalen ur mina öron och ögons vinkling

Resultatet är för mig föga intressant men väl tycker jag om att titta och klassa mitt mottagande.
Årets utgåva blev så här med mintolkning.

Mel nr1 Himla fula kläder. Koreografin var otränad och töntig. Låten hade en skön rytm. För mig kändes den som ett långt och lugnt rävdrev.
Poäng 3

Mel nr 2 Harr alltid gillat rapp. Tänk på gamle Ewert T! Låten kändes som ett sommarväder medväxlande vind och sol i lagom värme.
Poäng 6

Mel nr 3 Kameleontkänsla. Hon var bäst och vackrast på Lokets tid om det nu var den Jernny Ö. Koreografin bra och låten hade tempo- och ljudväxlingar. Jössös vilket stövarupptag jag känner.
Poäng 8

Mel nr 4 Oj! Taxen fick upp ett rådjur. Buktar snällt och fint. Alltid lika överraskande och plötsligt. Koreografin lite passiv. Men det gäller att stå still så man inte röjer sig med vittringen.
Poäng 8

Mel nr 5 Ett ”coloristiskt dödsskri” som jag brukar kalla slikt. Lite kissemiss som jagar möss. Typ ”Tom & Jerry”.
Poäng 3

Mel nr 6 Där kom uppmaning att ta ner sista björken. Lugnt och sansat men planerat sedan länge. Ljuset blir bättre när den är borta.
Poäng 6

Mel nr 7 Blå lagunen kände jag. Alltså vår blå d:o. Enligt min musikaliska känsla så gav den frid och avslappning.
Poäng7

Mel nr 8 ett trädgårdstramp dä rallt är sött och gulligt= färdigt. Giftiga blommor tycktes ha företräde. För gulligt.
Poäng 3

Jag saknar ”minnesfunktioner” och ”crechendon” hur man nu stavar till det.

Det är en gammal gubbes upplevelse av del 1. Tacka vet jag Lars- Eric Larssons pastoralsvit.
Christina i Taxinge~
Du skriver verkligen från ditt perspektiv - kul! biggrin.gif

Men Danny var bäst iaf tycker jag!
Piccante
inget bidrag borde gå vidare i kväll tongue.gif
theseraphim
SwingFly kan jag förstå för det var verkligen swingig hip-pop men Dannys låt var...ganska usel då föredrog jag nog tex Jenny eller Pernilla.
xlxl67
CITAT (Överbölingen @ 05-02-2011, 21:24) *
Melodifestivalen ur mina öron och ögons vinkling...


Underbart med rescensioner och analyser!! smile.gif

Får kolla igenom bidragen och återkomma...
Tikka
Danny nja men showigt framträdande och så tyckte jag tyckte om Dilbas framträdande. Men inte tyckte jag nån va sådär wow att gå vidare....

gnon49
Har nog inte sett festivalen sen Carolas eller Herreys tid. Uttagningen alltså. Själva festivalen har jag nog slötiittat på nån gång i brist på annat. En bra ljudanläggning eller hemmabio är nog inte fel vid musikevangemang. Tyvärr är min Tv begåvad med allt annat än bra högtalare. Och jag är för snål för att köpa en hemmabio. crying.gif
sommarhumla
Danny....njaee, i mina öron rätt tjatig låt...men en låt som säkert kommer att snurra i alla radiokanaler.
Dilba...tvärnej, satt faktiskt och ett tag och funderade på om hon mimade.
Pernillas och Jennys låtar var helt ok. Kul att Pernilla gick vidare.
Någon av låtarna fick mig direkt att tänka på Alexander Rybak.
Godispopparna Le Kids hade också en sån där låt som jag inte vet om jag ska gilla eller inte.
Det ska bli spännande att se vad de hittar på nästa helg.
renate
Bra resonemang överbölingen,jag är ingen fan av melodifestivalen men titta ändå.Jag hoppas inte det blir en lika trist vinnarlåt som förra året den kom inte ens till finalen i Oslo.Danys låt var sådär,men bra show likaså Swing Fly.Pernillas låt gillade jag inget vidare,den var tråkigt.Ja ja samma circus varje år,är det rätt låt som vinner???Det där utfrågarparet var hur trist som helst.
Överbölingen
Uschäkta!
Hallå där! Artisten har väl inget med låtens kvalitet att göra? En bra låt som framförs bra skall gå vidare. Ingen här var fullpoängare enligt mitt tycke som fler har uttryckt.
Jag har Röstat två gånger. På Waterloo (minns inte om man fickrösta då men det var ju enhöjdare). och La vois. Den senare hade vunnit året före men stillen förändras. Varför skrivs låtar avtyp "fjolårsfinalister" iställetförvad är på G NU?
Bee
Överbölingen! Jag gillar din recension! Mitt i prick för de flesta skulle jag tro.

Producenterna för albumen "Hits for Kids" har massor att välja bland... smile.gif
Bee
Nu kom jag på det. Tack var en annan tråd - den om dammsugarpåsar - kom jag ihåg vad maken och jag pratade om under Melodifestivalen.
Borde inte företaget InkClub köpa in låt nr 8 att ha i sin tv-reklam? "In the Club". Smaka på den. Sjung den. Säg den fort. - Visst passar den för InkClub?

Den här fina iden vill jag har royalty på, InkClub! Bara så ni vet flirting.gif
Lady Hamilton
Överbölingen du har räddat min kväll smiley_small_hug.gif fantastiskt underhållande analys. Du kan jag somna gott efter alla dessa skratt
Lokan
" Tacka vet jag Lars- Eric Larssons pastoralsvit." giggle.gif tummenupp.gif
Gossen Ruda
Jaha, då var det dags för surgubben då. För mig fick Jenny ett ok, Le kid och Pernilla ett nja och resten ett kryss. Tävlingsresultatet blev tydligen tvärtom men det är ok, jag är inte 15 längre. Det var en lättnad att få stänga av tjatgubben på slutet redan innan han slutat. Möjligen skulle Le kid få lite bättre betyg för det var ett kul inslag i allt det andra rappandet, hippandet och hoppandet.

För progammet innan dess så blev jag snabbt less på allt som bara fyllde upp och programledarna som flamsade omkring. Beträffande dessa, har ingen talat om för Marie att hon har fula ben och ännu fulare knän? Långklänning eller byxor vore bättre. rolleyes.gif Var har jag sett Richard Olsson förut? Nån som kan dra hans tidigare liv?
Berith
Tjaaa.... g.gif

Dilba såg ut som om hon hade jättetråkigt. Gick inte vidare hos mej heller.

Danny gick väl vidare för att han är populär annars också, inte bara i Melodifestivalen. Helt ok hos mej också att han gick vidare. Men herrejösses vilket stuk han hade på brallorna!! slap.gif

Pernillas låt gick ju att sjunga med texten från hennes andra låt, "Dansa med dig". Kände väl igen "Johnny Cash och Nina P" också.... Kul att den gick vidare, enda svenska texten också.

Sethson/G-son (Skaraborg! kiss.gif ) kunde väl gett sin låt till nån annan än Jenny Silver. Gillar inte henne...

Sen gillade jag Christoffers sång i raplåten, kände igen honom från Idol för några år sen.

Resten av låtarna har jag redan glömt... unsure.gif

Antar att mellansnacket - det så kallade förhöret av deltagarna - skulle vara roligt. Det gick iaf inte hem hos mej, har väl annan sorts humor antar jag. Och att plocka in Stormare var väl heller inte så lyckat...? wink.gif
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2011, 17:34) *
...............Var har jag sett Richard Olsson förut? Nån som kan dra hans tidigare liv?

Är det inte han som har frågesporten Vem vet mest på SVT2??
Piccante
CITAT (Anki på Öland @ 06-02-2011, 19:49) *
Är det inte han som har frågesporten Vem vet mest på SVT2??

och Bullen i SVT, Bingolotto i TV4 och säkert massa annat... började han inte med söndagsöppet?
Christa
CITAT (Överbölingen @ 05-02-2011, 21:24) *
Melodifestivalen ur mina öron och ögons vinkling

Resultatet är för mig föga intressant men väl tycker jag om att titta och klassa mitt mottagande.
Årets utgåva blev så här med mintolkning.

Mel nr1 Himla fula kläder. Koreografin var otränad och töntig. Låten hade en skön rytm. För mig kändes den som ett långt och lugnt rävdrev.
Poäng 3

Mel nr 2 Harr alltid gillat rapp. Tänk på gamle Ewert T! Låten kändes som ett sommarväder medväxlande vind och sol i lagom värme.
Poäng 6

Mel nr 3 Kameleontkänsla. Hon var bäst och vackrast på Lokets tid om det nu var den Jernny Ö. Koreografin bra och låten hade tempo- och ljudväxlingar. Jössös vilket stövarupptag jag känner.
Poäng 8

Mel nr 4 Oj! Taxen fick upp ett rådjur. Buktar snällt och fint. Alltid lika överraskande och plötsligt. Koreografin lite passiv. Men det gäller att stå still så man inte röjer sig med vittringen.
Poäng 8

Mel nr 5 Ett ”coloristiskt dödsskri” som jag brukar kalla slikt. Lite kissemiss som jagar möss. Typ ”Tom & Jerry”.
Poäng 3

Mel nr 6 Där kom uppmaning att ta ner sista björken. Lugnt och sansat men planerat sedan länge. Ljuset blir bättre när den är borta.
Poäng 6

Mel nr 7 Blå lagunen kände jag. Alltså vår blå d:o. Enligt min musikaliska känsla så gav den frid och avslappning.
Poäng7

Mel nr 8 ett trädgårdstramp dä rallt är sött och gulligt= färdigt. Giftiga blommor tycktes ha företräde. För gulligt.
Poäng 3

Jag saknar ”minnesfunktioner” och ”crechendon” hur man nu stavar till det.

Det är en gammal gubbes upplevelse av del 1. Tacka vet jag Lars- Eric Larssons pastoralsvit.



Ha ha du är ju en riktig poet du! Jag är imponerad blomma.gif
Piccante
CITAT (Berith @ 06-02-2011, 17:39) *
Danny gick väl vidare för att han är populär annars också, inte bara i Melodifestivalen. Helt ok hos mej också att han gick vidare. Men herrejösses vilket stuk han hade på brallorna!! slap.gif

Vad var det med Dannys byxor??? De missade jag helt.
Gossen Ruda
CITAT (Anki på Öland @ 06-02-2011, 19:49) *
Är det inte han som har frågesporten Vem vet mest på SVT2??

Jo, så är det. Tack

CITAT (Berith @ 06-02-2011, 17:39) *
Danny gick väl vidare för att han är populär annars också, inte bara i Melodifestivalen. Helt ok hos mej också att han gick vidare. Men herrejösses vilket stuk han hade på brallorna!! slap.gif

Jag såg det också. biggrin.gif Mjukisbyxor med Gällivarehäng. laugh.gif
Berith
CITAT (Markus_H @ 06-02-2011, 21:07) *
Vad var det med Dannys byxor??? De missade jag helt.

Tänk dej att du tar en stickad tröja, vänder den uppochner, trär i ett ben i var ärm och drar upp nederkanten på tröjan till midjan. Ungefär så såg dom ut. Inte vackert. wink.gif Mjukisbyxor med Gällivarehäng, som Rudan skriver...

Brallorna i full fart!
Gossen Ruda
Jag tar upp stafettpinnen och skriver om Göteborgskalaset.

1. Brolle. Sådär. Lite överreklamerad.
2. Loreen. Nix, inte min stil.
3. Babsan. Skaplig låt, botten artist. Tycker jag har hört låten förut. Flera gånger.
4. Elisabeth. Inte dålig men tråkig.
5. Sanna. Får ett nja.
6. The Moniker. Den gillade jag. Ordentlig fart och lite galen.
7. Anniela. Nja. Inte dålig men kunde varit bättre.
8. Christian Walz. Samma som ovan.

Faktiskt ett ganska skapligt startfält, inga direkta bottennapp.

Edit stavfel
Piccante
Lät inte Elisabeths låt lite som Stad i ljus? Känns som en gammal schlager i repris.
Meriona
16 låtar hittills och inget har varit bra. Så känner jag. sad.gif Måtte det blir bättre!
Det värsta med programmet är allt trams runtikring. Jösses vilken låg standard.
ninnisky
CITAT (Meriona @ 12-02-2011, 21:36) *
16 låtar hittills och inget har varit bra. Så känner jag. sad.gif Måtte det blir bättre!
Det värsta med programmet är allt trams runtikring. Jösses vilken låg standard.


ja jösses... och så Christer Sjögren på det, neeeeeeeeeeee thumbdown.gif
Gossen Ruda
Flamstramset ville jag inte ens kommentera men ok då, bläääääääh.
Aqvakul
Varför denna hysteri kring Melodifestivalen, när de flesta ändå verkar vara mer eller mindre missnöjda med arrangemanget?
malcolm
Jag vägrade se spektaklet, missade inget verkar det som
Anma
CITAT (malcolm @ 12-02-2011, 23:02) *
Jag vägrade se spektaklet, missade inget verkar det som

Samma.


Gillar ju Brolles röst så jag gjorde misstaget att leta fram den låten på nätet. Ok, jag fattar att den är skriven till just melodifestivalen, men hallå... "seven days an.... seven days and..." med en höjning?!?!?! HUR dåligt får det bli innan det är skamligt?
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 12-02-2011, 22:50) *
Varför denna hysteri kring Melodifestivalen, när de flesta ändå verkar vara mer eller mindre missnöjda med arrangemanget?

Ja me ndå har vi något gemensamt att enas bakom, att vara missnöjda i grupp flirting.gif
Överbölingen
Kunde inte låta bli i kväll heller. Skrev efter första visningen och vet fortfarande inte vilka som gick vidare.
Melodifestival, del 2

I kväll spinner jag på temat ”Den stora trädgården”.

Mel nr 1 Brolle. Gryning i storskogen. Det kom lite moln i vägen för den perfekta gryningen. Blev lite disigt.
7p

Mel nr 2 Lorén. Sträcker ut mig på mossan under storgranarna. En plats att älska på. Känner en inre frid men ingen fullbordan.
3 p

Mel n 3 Aj, aj aj. Nu irrade jag in mig i contortaodlingen. Helt omöjligt att ta sig fram. Glimten i ögat, eller är det kåda?
5p

Mel nr 4 Elisabeth. Uppe på Storfloberget. Njuter av den enorma utsikten. Milsvitt synfält.
Fridfullt.
5 p

Mel nr 5 Sanna. Tallheden väster om byn. Oförutsägbar med sina kullar och glesa tallar. Marken är täckt av lavar och mossa. Mjukt, skönt och bekant.
8 p

Mel nr 6 Daniel. En vandring över hjortronmyrar. Massor med mygg och knott, Men något hägrar hela tiden. Men irrandet var bekant.
7 p

Mel nr 7 Angela. Hoops! Slumrade vist till på älgpasset. Men bara lugnt. Hundskall i fjärran. På älgradion bara surr.
5 p

Mel nr 8 Christian. Äntligen bär- och svamptider. Slutet på augusti. Blåbär och karljohansvamp.
Härligt. Glädje och skönt. Familjeaktivitet.
7 p

Roligt programintro. Sveriges Bing C i egen hög person. Fniss. Secretservicegrejen var mer störande än givande. Trots små briljanta explosioner.

Berith
Det är jättemånga massor som tittar på Melodifestivalen just för att dom gillar det. Sen att det inte innehåller så många bra låtar som det borde, eller att "pausinslagen" är helkass är det väl helt ok att ha åsikter om.

Jag tittar på alla uttagningarna och har en hel del åsikter under vägen. yes.gif Christer Björkman borde bytas ut, om det är han som bestämmer mest. Den som bestämmer ska inte vara nån som vet allt bäst fast h*n inte gör det, oavsett vad det gäller. Vi har väl inte haft nån framgång att tala om under dom åren han suttit i toppen? Idén med deltävlingar är väl bra, men det gäller ju att få fram åtta bra bidrag i alla fyra delarna. Igår fanns väl inte en enda vinnarlåt med? Joo, kanske att Brolle blir en radiohit. Liksom Daniel Karlsson? g.gif

Det är synd att det i nån deltävling finns fem bra låtar, men bara fyra går vidare och att det i en annan deltävling finns två bra låtar men ändå ska fyra vidare. Den femte i ena tävlingen mister ju sin givna plast på bekostnad av en dålig i den andra deltävlingen...

Gårdagens:

Tur att Brolle med sina fans fanns med, vem sjutton skulle gått vidare i hans ställe annars...?

Sanna Nielsen är bara så smörklicksförmycket, gillar absolut inte henne. (Lägg gärna märke till den spygröna färgen...)

Daniel Karlsson påminde om en snabbare DiLeva. Bra att han gick vidare, men bara för att han tog platsen för nån av dom andra.

Dom andra fem var bara botten.

Berith
Deltävling tre:

Det var nog den omgången jag blev mest besviken på. Hur sjutton kunde den där tjejen med misshandelslåten gå vidare...??? Är det nåt vi vill visa upp i Europa? Neeej tvärbort med henne. Förstår heller inte hur Sebastian blev förbigången.

Resten har jag glömt bort... Fick kolla på nätet vilka som gick vidare mer, hade förträngt händelsen efter en vecka. Playtones och Erik Saade direkt till finalen, och till andra var det kanske Shirleys änglar?

Usch vilken tråkig deltävling.... thumbdown.gif

Bäst på hela kvällen var nog Lena Ph och Dansa i neon i rockiga versionen... g.gif
Berith
Deltävling fyra:

Inte så väldigt mycket roligare den egentligen... Häftigt att Linda B gick vidare, bara så där. Hon gör inte mycket väsen av sej mellan deltagandet i festivalen, men tydligen vill folk ha henne där.

Om man inte tittade på Nicke Borg när han sjöng så funkade väl hans låt ganska ok. Brukar testa så om låten ev kan bli en radiohit, och kanske blir den det.

Linda P och Love Generation till andra chansen.... Tja, inte värre än dom andra som hamnat där kanske....

Resten inte så mycket att säga nåt om. Ganska intetsägande.

Men en sak är väl säkert, att det inte bland dom som gått vidare till finalen eller andra chansen finns en vinnarlåt. Ska det bli som ifjol, att vi inte kommer med till stor finalen? Eller finns det nån som kan växa och verkligen visa sej ha hamnat på rätt plats?

g.gif
theseraphim
Problemet med bidragen är just det flera inom själva organisationen säger, musikbolagen är inte sirekt intresserade av att vinna hela Eurovision eftersom oddsen för det är så pass dåliga så de satsar enbart på att göra musik som platsar på svensktoppen. Så länge det pågår och vi skickar klassisk svensk schlager så kommer vi aldrig vinna den stora finalen.
Sen är det väl nästan bara i Sverige som vi ser det som en så dan stor tävling som det är, i många andra länder får de ju knappt rösta fram bidragen plus att Eurovision inte visas på de största kanalerna eftersom intresset är så svalt.
Undrar varför vi i Sverige är så tokiga i denna tävling och sätter sådan prestige i det hela för även de som vinner allt faller ju i glömska(minus ABBA) inom några månader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon