Vignir
har läst att om man förkultiverar stockrosor och startar redan nu i februari så blommar de redan i år,
Någon som har erfarenhet av detta?
eller blir det blommor först nästa år?
Bohusläning
Hej!
Jag sådde stockrosor i februari förra året i hopp om att de skulle blomma samma år, eftersom det stod att de kunde göra det vid tidig sådd på fröpåsen. Det blev dock inga blommor, bara fina blad... Hoppas på fina blommor i sommar istället!
Aqvakul
Har man tur så kan de blomma redan första året, men det är ingen garanti... Jag har haft likvärdiga plantor bredvid varandra, varav några blommat medan andra inte gjort det..
kerstin z5-6
de blir blad , bara sorten carnival kan blomma år ett , så i mars april, plantera ut o vänta..
de blir fina år två
Lina och Olav
Jag sådde i början av februari förra året. Dom första började blomma i slutet av augusti ungefär. Det var inte alla som hann blomma.
blomkronan
Jag satte oxå i februari ett år i förhoppningen att det skulle blomma, men det kom en liten liten blomma på en.
Man tjänar inget på att förodla tyvärr tycker jag. Jag sätter mina frön nu, och ställer ut dom på skyddad plats och dom får komma när dom kommer i vår, då slipper jag allt jobb med dom inomhus, det finns så mycket annat jag vill ha plats för... ettåringar är bättre att lämna plats åt.

Det finns det ju ettåriga stockroser oxå... vilka har du?
malarmaster
har köpt fröer från Göteb. botan som de lovar skall blomma första sommaren vid tidig sådd.
Vi får se om de håller detta. Ulf
kerstin z5-6
Intressant om du lyckas med det -själv har jag aldrig gjort det annat än med de anuella
Vignir
HOLLYHOCK ARABIAN NIGHTS (Alcea rosea nigra)
HOLLYHOCK DOUBLE APRICOT (Alcea rosea)
HOLLYHOCK DOUBLE APPLEBLOSSOM (Alcea rosea)
HOLLYHOCK EAST COAST HYBRIDS (Alcea rosea)
HOLLYHOCK DOUBLE MOONLIGHT (Alcea rosea
HOLLYHOCK DOUBLE ICEBERG (Alcea rosea)

Detta är sorterna jag tänkte försöka med i år. Tror jag skall försöka förkultivera några frön av varje och sen så ute också. Någon som har erfarenhet av dessa sorter?
¨Några bra tips jag skall tänka på?
All hjälp emottages tacksamt då detta är första gången med stockrosor för mej.....

Blomkronan
i vad sår du i och ställer ut nu?
Har du något över?
vattnar?
Blir lite nyfiken på att pröva.....
Heda
Sådde stockros "Black currant wirl" för två år sedan. Sådde i februari och satte ut i växthuset i början av april. Planterade i rabatten i början av juni och de blommade i mitten av juli. De plantor som kom ut i rabatten först blommade jättefint och blev över 2m höga!! Skolade om dem två gånger före utplantering, har jag för mig. De var i 9cm krukor när jag planterade ut dem. Fick mycket extra näring i krukorna.

Några knipsade jag blomstängeln på i mitten av augusti och de övervintrade och blommade om året därpå. Bor utanför Norrköping i zon2.

//Heda
gnon49
Dom stockrosorna jag har i rabatten frösådde jag för 5-6 år sedan. Eftersom dom frösår sig generöst i rabatterna så är jag inte säker långlivade dom är. Äldre plantor dör, nya kommer till. En färgvariant dominerar så dom är kanske inte fröäkta. hade en syndigt svart variant som tyvärr inte klarade sig. Den ljusgula varianten verkar klara vintrarna bra. Sparar frön som jag sår ute i maj. En säkerhet för blomning nästa sommar om "gamlingarna" ger upp.
kerstin z5-6
CITAT (Vignir @ 06-02-2011, 21:26) *
HOLLYHOCK ARABIAN NIGHTS (Alcea rosea nigra)
HOLLYHOCK DOUBLE APRICOT (Alcea rosea)
HOLLYHOCK DOUBLE APPLEBLOSSOM (Alcea rosea)
HOLLYHOCK EAST COAST HYBRIDS (Alcea rosea)
HOLLYHOCK DOUBLE MOONLIGHT (Alcea rosea
HOLLYHOCK DOUBLE ICEBERG (Alcea rosea)

Detta är sorterna jag tänkte försöka med i år. Tror jag skall försöka förkultivera några frön av varje och sen så ute också. Någon som har erfarenhet av dessa sorter?
¨Några bra tips jag skall tänka på?
All hjälp emottages tacksamt då detta är första gången med stockrosor för mej.....

Blomkronan
i vad sår du i och ställer ut nu?
Har du något över?
vattnar?
Blir lite nyfiken på att pröva.....

ala dessa sås med fördel i april-de växer fort -- och plantera ut i juni, de blommar nästa år
Anki V
CITAT (malarmaster @ 05-02-2011, 18:17) *
har köpt fröer från Göteb. botan som de lovar skall blomma första sommaren vid tidig sådd.
Vi får se om de håller detta. Ulf


Jag har också köpt de här fröna från "botan".....Det ska bli spännande att se om det blir några blommor att tala om.
Jag så stockrosor varje år och sätter dom i olika lägen i trädgården men än har ingen överlevt vinern.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon