BigDaddy
1. Är det dags att plocka ner det nu? Klarar växterna säg själv nu med den ljus som finns?
De ser fina ut allihop iaf.

2. Sedan undrar jag när man kan börja plantera om växterna?
Ska man avvakta till slutet av feb el kanske remtutav början på mars, el är det kanske dags redan nu?
Jag pratar om de jag har inne.

3. När börja så paprika & chili när jag ej kör med extraljus?

4. När tomater, gyllenbär?

5a. När beskära citrusar, oliv?

5b. Beskära först el plantera om först?

6. När sätta rotade sticklingar av fikon, ananas (står i vatten) i jord?
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 04-02-2011, 22:04) *
1. Är det dags att plocka ner det nu? Klarar växterna säg själv nu med den ljus som finns?
De ser fina ut allihop iaf.

2. Sedan undrar jag när man kan börja plantera om växterna?
Ska man avvakta till slutet av feb el kanske remtutav början på mars, el är det kanske dags redan nu?
Jag pratar om de jag har inne.

5a. När beskära citrusar, oliv?

5b. Beskära först el plantera om först?

6. När sätta rotade sticklingar av fikon, ananas (står i vatten) i jord?


jag tar ner extraljuset i början-mitten av mars. från mars tills dom tar ut brukar dom klarar sig.

det beror ju på vilka växter det gäller. men vanliga krukväxter brukar jag plantera om i feb-mars. oliv brukar jag plantera om när den börjat växa på nytt efter att den tagits ut. samma för citrusar och fikon.

citrus och oliv kan man beskära när man vill. annars efter att dom blommat. kvittar om du klipper eller planterar om först. själv gör jag det ibland samtidigt.

har sticklingarna klarat sig hittills så hade jag väntat till mars-maj med att sätta dom i jord. då ljuset är bättre och dom får en säkrare/bättre rotning.
kerstin z5-6
nej
de behöver ljus till dess du kan ta ut dem i växthus eller utomhus
Alexander-VG-zon3
jag har alltid tagit ner extraljuset i mars, och jag ser ingen skillnad bland mina citrusar, oliver och andra växter som jag har under extraljus. dom växer på som vanligt i takt med att det blir mer sol ute och sedan tas dom ut efter att frostrisken är förbi.

dock i fönsterlösa rum eller andra mörka utrymmen ifrån fönstret är det bra att fortsätta ge extraljus. och till frösådder är det också bra att ha extraljus fram tills dom tas ut. dock beror det på, citrus, oliv, fikon-frösådder behöver inte extraljus i mars och framåt.
abbbe
När det gäller frösådder är den magiska gränsen vårdagjämningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon