blomkronan
Det börja med att jag ville skaffa en mattork för att torka min chili i höst, men ju mera jag googla ju mera hitta jag vad man kan torka smile.gif

Nu vill jag höra HUR ni torkar era frukter och grönsaker som ni har odlat i köksträdgården och hur ni sen förvarar det? hur länge det kan hålla? temperaturer och tider? Varmluftsugn ska oxå gå bra att använda har jag läst, men jag har ingen blush.gif

Torka hallon, jordgubbar, äpplen och även ananas, kiwi, banan (som inte ingår i våran skandinaviska köksträdgård...) har jag läst att man kan torka och sen ha till filen på morgonen eller till en god smodis.

Hitta en som tillverkat en trälåda och ställt en värmefläkt framför någon som provat? och sen den underbara ideén med en pappkartong och skotork

ps. Torka svamp finns redan massor med text om, så det struntar vi i här... flirting.gif
ingrid fuxwall
Använder flitigt min torkolla - hemmagjord och drivs med en hårfön.

Torkar det mesta men använder inte allt giggle.gif

Nu har jag en varmluftsugn och i den har jag torkat bananer, inte lika kladdigt som i ollan.
Svamp, persilja, dill, purjolök, vinbär, smultron, äpple, päron, apelsin, fläderbär, fläderblommor, rabarber och säkert fler sorter.

Det jag aldrig använde var torkad vitkål
blomkronan
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-01-2011, 13:05) *
Använder flitigt min torkolla - hemmagjord och drivs med en hårfön.

Torkar det mesta men använder inte allt giggle.gif

Nu har jag en varmluftsugn och i den har jag torkat bananer, inte lika kladdigt som i ollan.
Svamp, persilja, dill, purjolök, vinbär, smultron, äpple, päron, apelsin, fläderbär, fläderblommor, rabarber och säkert fler sorter.

Det jag aldrig använde var torkad vitkål

VA w00t.gif med hårfönen?? Jag har läst att det kan ta upp till 15 timmar att torka tex äpplen, låter du hårfönen brassa på så länge ?

AA Rabarber har jag på lotten går det att torka tummenupp.gif då slipper jag frysa in dom i lagom portioner... då kan man ju bara lägga domi en burk och ta en näve när man vill... ha en paj biggrin.gif

Jag glömmer bort grejerna jag lägger i frysen... då kan man skaffa fina glasburkar istället och ha allt i och kanske man använder det flitigare då som till filen på morgonen smile.gif Som mjölkpaketen med vinbär... dom kommer jag väll aldrig använda!! då är det bättre att torka och använda lite i taget när man är sugen smile.gif

Idag hade jag en elektriker här och han har dragit elen så vi kan köpa ny spis... Det blir en med varmluft yahoo.gif
ingrid fuxwall
Tveksamt om det går att använda torkade rabarber i paj, tänkte snarare att använda dem till kräm eller något sådant.

Inte får en hårfön gå så länge - den går inte så länge ; ))
Ålgryte
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-01-2011, 21:11) *
Inte får en hårfön gå så länge - den går inte så länge ; ))

Hur fungerar din torkolla ?

Jag har heller ingen varmluftsugn men maaassor av äpplen...
niggle
Jag blev väldigt inspirerad i somras när vi fjällvandrade i Norge. Där träffade vi ett annat svenskt par som var riktiga "vandrarproffs". Det innebär bl.a. att man inte går och köper svindyr frystorkad mat, utan ordnar sådant själv.
Eftersom jag älskar äpplen i alla former och hade ett visst överskott i somras, bestämde jag mig för att prova min vandrarkompis teknik.
Det är inte konstigare än att man sätter ugnen (vanlig svensson-ugn) på 50 grader. Skiva äpplen fint och bre ut på ett bakplåtspapper på en plåt. Sedan får det stå i ca 24 timmar. Sätt en grytlapp i luckan så det luftar lite grand. Mina äppelskivor har legat i en burk sedan i september och de är fortfarande helt ok. Jag tror att de håller i evigheter. Man kan äta dem som de är (som fruktchips), klippa ner dem i myslin eller koka kräm på dem.
Tillsätter man vatten sväller de upp till ursprungsstorlek.
Han (vandrarmannen) gjorde likadant med köttfärs. Steker den i lite fett och låter den få samma torkning i ugnen. Sedan är det bara att tillsätta vatten, eller tomatkross när man vill tillaga.
Jag gick i gång på detta och ska skatta mitt päronträd och göra likadant nästa säsong.
All smak och arom är verkligen bevarad.
Tänk på att om du köper torkad frukt, så är den ofta full med konserveringsmedel.
Just äpplen är vi ju ofta dränkta med i vårt land.

Rekommenderas!!

Hälsningar,
niggle
Peztis
Jag brukar torka äppelskivor (som sonen älskar) i ugnen. Annars funkar det att torka sådan som redan är rätt torrt (som persilja, kantareller - sorry! - ströbröd osv) på en bricka framför luftluftvärmepumpen!

Apelsiner till julpysslet! Fläderblommor....

Håller med om att det blir väldigt vackert i burkarna! Funderar också på att sätta upp en hylla i köket där de får stå.
Frysen är inge vidare, där glömmer man ju bort det i stället!

Rabarber borde väl funka i paj om man lägger det så det får svälla först men sedan kramas ur ordentligt, blanda i potatismjöl också när det ska in i ugnen.

Om man torkar stekt köttfärs så skulle jag inte steka i någon fett, tror jag. Härsknar det inte fortare då? I o f s så är det ju redan fett i köttet...

blomkronan
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-01-2011, 21:11) *
Tveksamt om det går att använda torkade rabarber i paj, tänkte snarare att använda dem till kräm eller något sådant.

Inte får en hårfön gå så länge - den går inte så länge ; ))

Tråkigt om det inte går... men jag måste prova med rabarbern smile.gif som peztis säger det kanske går om man blöter upp dom först smile.gif

Men hur länge går din hårtork då?


CITAT (niggle @ 31-01-2011, 21:49) *
Jag blev väldigt inspirerad i somras när vi fjällvandrade i Norge. Där träffade vi ett annat svenskt par som var riktiga "vandrarproffs". Det innebär bl.a. att man inte går och köper svindyr frystorkad mat, utan ordnar sådant själv.
Eftersom jag älskar äpplen i alla former och hade ett visst överskott i somras, bestämde jag mig för att prova min vandrarkompis teknik.
Det är inte konstigare än att man sätter ugnen (vanlig svensson-ugn) på 50 grader. Skiva äpplen fint och bre ut på ett bakplåtspapper på en plåt. Sedan får det stå i ca 24 timmar. Sätt en grytlapp i luckan så det luftar lite grand. Mina äppelskivor har legat i en burk sedan i september och de är fortfarande helt ok. Jag tror att de håller i evigheter. Man kan äta dem som de är (som fruktchips), klippa ner dem i myslin eller koka kräm på dem.
Tillsätter man vatten sväller de upp till ursprungsstorlek.
Han (vandrarmannen) gjorde likadant med köttfärs. Steker den i lite fett och låter den få samma torkning i ugnen. Sedan är det bara att tillsätta vatten, eller tomatkross när man vill tillaga.
Jag gick i gång på detta och ska skatta mitt päronträd och göra likadant nästa säsong.
All smak och arom är verkligen bevarad.
Tänk på att om du köper torkad frukt, så är den ofta full med konserveringsmedel.
Just äpplen är vi ju ofta dränkta med i vårt land.

Rekommenderas!!

Hälsningar,
niggle

Tack för tipset smile.gif
Jag satte in en termometer i min ugn och hitta ett läge runt 50 grader, ska köpa lite äpplen i morgon och prova tummenupp.gif
Det finuliga med varmluft är nog att man kan ha flera plåtar inne samtidigt, det blir ju inte så ekonomiskt om man ska köra 24 timmar på en plåt blush.gif

CITAT (Peztis @ 31-01-2011, 22:05) *
kantareller - sorry!

giggle.gif du är förlåten smile.gif
Apelsiner... går det att äta sen? jag vet ju hur tilltalande en gammal apelsinklyfta är dagen efter sad.gif (då man lämnat framme)
Peztis
Vet inte om de är ätbara. Eller jo, det lär de väl vara men hur smakliga de är...?
Men som sagt, de är vackra i sin burk! biggrin.gif
katah
När man har ungnen på 50 grader och vill ha luckan på glänt,
Ha en träsläve i mellan istället för en grytlapp!

Min började brinna en gång....

jag torkar kryddor i ungnen.
En luftigt fyllt tvättkorg med diversa kryddor och lökblast.
mixas till en grön massa i mixern
hela massan får plats i en ungsplåt
in i ungnen så där 50graden , luckan på glänt
över natten eller lite till
när allt är snustorrt
in i mixern igen
och
Då har man örtkrydda för hela vintern.

jag gjorde detta väl 3 gånger under sommaren och har en liter av örtkrydda.
Kommer räcka allt för länge är jag rädd giggle.gif


Vår storfavorit är torkade päron!

jag köper ibland två paket eko-päron och torkar i vår torkolla.
De försvinner fortare än blixten ... så gott!

varje år lovar vi också torka jordgubbskivor ännu mer.
och nästa år ska man göra det ÄNNU MER!
Bassam
Hej

Jag ska säga att torkade inte har konserva material på grund alla ohyra insekter svamp o andra behöver vatten för att kommer men torka frukt har inte vatten, men iallafall man kan använda hårtork som finns i hemma ofta för att torka snabb.

H:Bassam
blomkronan
CITAT (katah @ 01-02-2011, 18:14) *
Då har man örtkrydda för hela vintern.

Det var ett bra tips tummenupp.gif vad smart att mixa kryddorna först, då måste man ju få plats med mera i ugnen samtidigt biggrin.gif
CITAT (Bassam @ 02-02-2011, 01:42) *
Hej

Jag ska säga att torkade inte har konserva material på grund alla ohyra insekter svamp o andra behöver vatten för att kommer men torka frukt har inte vatten, men iallafall man kan använda hårtork som finns i hemma ofta för att torka snabb.

H:Bassam

confused.gif nu förstår jag inte riktigt vad du menar...




När ni skriver att man ska sätta en slev/eller något i luckan på ugnen, är det bara när man har vanlig "svensson" ugn. Behöver man göra det på varmluftugn oxå?
Scout
Med mina små scouter (har haft lång karriär som scoutledare) torkade vi ibland mat innan vi skulle ut och vandra. Om man är många eller har mycket att torka behöer man öka kapaciteten. Vi hade en mix av dina länkar, trälådan och papplådan.

Skaffa en papplåda av lämplig storlek, gärna smal och hög, gärna minst nån meter hög. Spika ihop ett antal träramar som ryms innuti lådan, klä dem med nät, t.ex. myggnät som man brukar ha i fönstren. På nätet lägger du de skivade bitarna av frukt, svamp och grönsaker som ska torkas. Det går även utmärkt att använda de galler som man brukar ha i ugnen eller såna man lägger bröd och kakor på när de ska svalna. Gör i nedre sidan på lådan ett hål, där ställs en kupevärmare in precis som i bilden på trälådan i din länk. ta blompinnar som är längre än lådan är bred och tryck tvåstycken av dem tvärsigenom lådan. På pinnarna ställer du en trä/nätram med skivad frukt och grönt. 5-10cm högre upp sticker du igenom ett nytt par blompinnar, på dessa ställer du en ny ram, och så vidare. Tillslut har du fyllt lådan med en hel mängd ramar ovanför varandra. Då drar du igång kupevärmaren och väntar.

När allt är torkat tar du ut ramarna och pinnarna ovanifrån, viker ihop lådan och så tar det knappt någon plats alls i förrådet. En fördel är att värmen från kupevärmaren stiger uppåt genom alla ramarna och torkar alltihop på samma gång. Vilket möjliggör torkning av stora mängder samtidigt.


Om du vill göra "frystorkade" maträtter för fjällvandringen:
Laga valfri sås/gryta, bre ut den tunnt i en långpanna ställ in på ~50grader (lägsta temp) i ugnen (varmluft eller vanlig) sätt luckan på glänt (nån cm) med en slev. Rör runt då och då. När de är torrt smula ner det i en burk eller påse. När du vill äta, tillsätt vatten och värm. Koka pasta/quinoa/coscos/ris eller liknande till. Fungerar även med köttfärssås och liknande.


Att man brukar sätta ugnsluckan på glänt beror på att det lätt blir för varmt, och då kokas/tillagas det istället för att torka. Normala ugnar (varmluft och vanlig) har rätt så kass temperaturstryrning, särskillt vid så låga temperaturer. och så vill man ventilera ut den fuktiga luften för att påskynda torkningen.
Platinum
Torkar svamp, chili, äpplen och örtkryddor.

Byggde torkramar till svamp förut och de funkar lika bra till finbladiga örtkryddor.


Storbladiga örtkryddor torkar man utmärkt genom att bunta ihop och hänga upp och ner.


Chili går strålande att torka på tråd, s.k chiliristor:


Äpplen torkar jag också på tråd:
Peztis
Jag sätter alltid en träslev så att ugnsluckan inte åker igen, så att fukten kan få rymma ut någonstans. det är det som är vitsen med sleven...
Jag inbillar mig att en varmluftsugn borde vara ett gäng gånger bätre och effektivare än en vanlig ugn när man ska torka. Jag menar, värme och blåst är ju det som torkar och har man båda i kombination... Men en slev i luckan är nog ett måste så att fukten kan ta vägen någonstans.

Scout, den där konstruktionen, den har alltså inget "tak", eller?
blomkronan
Kunde inte låta bli... jag köpte en persilja i dag.
Var tvungen att prova torka i min "svensson" ugn.
satte på 50 grader lät luckan vara stängd för det var ju inte mycket jag stoppa in där.
[attachment=57950:persilja.JPG]
efter två timmar titta jag till persiljan och det var klar... men vad lite det blev giggle.gif
I sommar blir det att odla massor...
Peztis
Vad du ska göra nu är att även ta hand om persiljestjälkarna!

Antingen så torkar du dem precis som bladen eller så fryser du in dem. Dessa kan du sedan mala och krydda med eller låta koka med i grytor (plocka upp dem sedan) och då får du jättebra och fyllig smak!
blomkronan
CITAT (Scout @ 02-02-2011, 13:25) *
Om du vill göra "frystorkade" maträtter för fjällvandringen:
Laga valfri sås/gryta, bre ut den tunnt i en långpanna ställ in på ~50grader (lägsta temp) i ugnen (varmluft eller vanlig) sätt luckan på glänt (nån cm) med en slev. Rör runt då och då. När de är torrt smula ner det i en burk eller påse. När du vill äta, tillsätt vatten och värm. Koka pasta/quinoa/coscos/ris eller liknande till. Fungerar även med köttfärssås och liknande.

Tack för alla tips biggrin.gif

Frystorkat? har det ingenting med frysen att göra? det har jag alltid trott blush.gif
Scout
CITAT (Peztis @ 04-02-2011, 18:58) *
Scout, den där konstruktionen, den har alltså inget "tak", eller?
Nej. Man vill liksom ha en skorstenseffekt, att som du skriver byta ut den fuktiga luften mot torr luft. Man vill ha en hög gradient, desto större skillnad i fuktighet på maten och omgivande luft, desto snabbare avdunstning. Om locket är stängt får du en ångbastu i lådan och då blir det både för varmt och för fuktigt.
CITAT (blomkronan @ 05-02-2011, 23:01) *
Tack för alla tips :D

Frystorkat? har det ingenting med frysen att göra? det har jag alltid trott :blush:
För att fyrstorka på riktigt krävs ju tyvärr lite mer avancerad utrustning. Man fryser maten, och sen utsätter man den för vakum. Då sublimerar vattnet, det går direkt från fast till gasform. utan att passera flytande fas. Vilket är lite mer skonsamt för maten. Tyvärr är ju riktiga frystorkade maträtter så där sjukt dyra. Det kan dock bli nästan lika bra om man torkar själv, fast sjukt mycket billigare.

Man behöver inte torka färdiga rätter, man kan ju torka ingredienserna för sig och sen laga. köttfärs, korv, skinka, ägg, potatis och kokta ärtor, i princip allt går att torka, men ju mindre fett desto mindre risk att det härsknar. Jag provade grovrivna morötter förut. Det krympte, kvar blev något som såg ut som skrumpna krulliga hårstrån. Det mesta innehåller mycket mer vatten än man tror.

Det finns mycket att läsa på nätet om torkning. Det finns många innovativa friluftsnördar med mycket fritid.
:)
blomkronan
Idag var jag och köpte mig en kupevärmare, jag gilla ideen med att man kunde använda en kartong som man sen kunde fällas ihop och inte tar någon plats Scout tummenupp.gif Sen ska jag snacka med grabbarna på jobbet, jag ska be dom spara ugnsgaller till mig (blir bra till chilin i höst). Men till och börja med tänkte jag provtorka äpplen då behöver man ju bara några låga blompinnar. Jag återkommer med resultatet sen wink.gif
ingrid fuxwall
CITAT (blomkronan @ 06-02-2011, 18:43) *
Idag var jag och köpte mig en kupevärmare, jag gilla ideen med att man kunde använda en kartong som man sen kunde fällas ihop och inte tar någon plats Scout tummenupp.gif Sen ska jag snacka med grabbarna på jobbet, jag ska be dom spara ugnsgaller till mig (blir bra till chilin i höst). Men till och börja med tänkte jag provtorka äpplen då behöver man ju bara några låga blompinnar. Jag återkommer med resultatet sen wink.gif

Precis så började jag!
Trädde fruktringar på blomsterpinnar som jag förankrade i pappkartonger och så använde jag mig av en kupevärmare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon