Full version: Hur sår jag bäst?
Garden bliss
Har några vanliga miniväxthus som jag tänkte så div. grönsaker och blommor i och ha i fönstret tills det är dags att plantera ut. Kan ställa dem i söder-, väster- eller österfönster. Vilket är bäst? Är det för tidigt att så nu?

Har kollat runt här på Odla och i en del bloggar och ser att många försår under lampor. Vad krävs det för armaturer och lampor? Vilken watt? Funkar det med vilka lysrör som helst som har rätt mängd watt?

Ska bl.a. så tomater, stockrosor, broccoli och purjolök.
octachoron
Jag har sått tomater under lysrör med gott resultat.
Helst kallvita lysrör fast det viktigaste här är att lysrören ska vara nära plantorna, kanske 10-15 cm över plantan.



Redigerat: stavfel
Garden bliss
Så det funkar med vilka ljusrör som helst? Hur många watt?
Peztis
Tomater hade jag nog väntat med till slutet av februari - minst!
Chili är väl det man bör börja odla nu i januari.
octachoron
CITAT (Garden bliss @ 28-01-2011, 17:26) *
Så det funkar med vilka ljusrör som helst? Hur många watt?


Wattalet på lysröret beror på dess längd.
Jag använder gammal kontorsarmatur som är ca 1,2 m lång. Till den sätts det i lysrör på 36 W. Osram tycker jag har OK kvalité på lysrören och är billiga att köpa på t ex byggvaruhus.
EKLO
Purjolöken tar lång tid, den kan du börja med snart, den ska du också klippa ned några gånger medan den växer till sig, så blir den stadigare och tjockare. Men lysrör krävs för att det ska funka. Kanske har du lysrör över bänkarna i köket som du kan ställa dem under? Det brukar jag göra om det bara är några få plantor det handlar om. Palla upp så att växterna hamnar 10 cm under lysröret. 12 timmar ljus om dagen brukar jag ha.

De andra ska du vänta med till kanske 6 veckor innan du tänker plantera ut.
kerstin z5-6
Fönsterljus är inte effektivt inte ens i mars.. kallvita lysrör 10 cm över sådden -(går bra i fönsterlöst rum) ger så mkt bättre resultat.
14-16 tim ljus/dygn
Garden bliss
Nu har jag en sådd på g, hoppas det blir bra! Kom på att vi har ett gammalt akvarium med ramp, så däri har jag nu satt purjolöks- och stockrosfrö. Bara ett lysrör men ljuset är blåvitt och för säkerhets skull satte jag det i fönstret också. Kul att vara igång!
Garden bliss
... och nu har det även blivit sått lavendel och smultron. Var tvungen att trösta mig efter att ha gått en tur runt på tomten tidigare idag och noterat att Amorosan har haft påhälsning av rådjur. Hm ...

Kom nu våren, kom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon