Full version: Uppstammad pärlrönn
svanqvistj
Hej!

För 5 år sedan på våren köpte jag en uppstammad pärlrönn med fin krona, rönnen är ympad på en stam (oklart vilken sort). Grenarna var ca 50 cm vid köp. Första året dog grenspetsarna ca 10 cm, 2 året torkade grenarna in och dog ännu mer ca 20 cm. Kvar är bara ca 20 cm långa grenar av kronan. Trädet ser ut som en smal pinne med en liten kvast upptill.

Tänkte då att trädet inte trivdes så jag planerade om det på en mer skyddad plats i sol till halvskugga och med bra jord. Detta år växte inte grenarna till något, men jag hade ju planerat om trädet så det var inte så konstigt. Men i fjol fanns inte heller tillstymmelse till tillväxt på kronan. Båda dessa efterföljande år har det varit rejäla vintrar men trädet skall vara härdigt hos mig i zon 3. Vad tror ni, finns det hopp eller är det dags för komposten?

Kom gärna med tips om vad jag kan göra. Vill gärna rädda min stackars pärlrönn.

Jeanette
Huggorm
Har du vattnat tillräckligt mycket? För lite vattning är ett vanligt misstag, och skadorna blir ofta de som du beskriver
svanqvistj
Hej!

Det var det första jag misstänkte och jag har vattnat och vattnat och vattnat.

Så jag tror tyvärr inte det är det som är problemet.

Tack för tipset ändå!
Bassam
Hej

Om du inte ser på den ohyra eller Svampen så de står på fel plats jag menar solig plats så grenspetsarna torkat även om du ger dem mycket vatten ..


H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon