JessicaM
Jag vill gärna ha tips på stora buskar som växer ganska fort, tex som Pil träd.
Busken får inte vara giftig då jag ska ha den i häst hagen..

Tacksam för svar thanks.gif
Huggorm
Fläder? Men oavsett vad du planterar så kommer ju hästen äta upp det
ingrids
Håller med Huggorm - hästen lär äta på busken så den inte har en chans att bli 2 m hög. Om du vill ge hästen skugga/skydd med en buske eller träd bör busken i början vara inhägnad så de har en chans att etablera sig. Det tåligaste är nog en buske som med eller utan hästens hjälp blir uppstammad och tål "hamling", typ just pil eller en storväxt videsort (där jag inte har en aning hur lämplig salix är som hästkosttillskott).
Eva i Skåne
Stor och snabbväxande tycker jag schersmin är. Våra blev monster (på för liten yta) på några år.
Bassam
Hej

Jag rekommendera måbär eller häggmispel .


H:Bassam
Peztis
Syren, schersmin, paradisbuske... de växer ju fort, är tåliga och klarar stark nedklippning.

Men som sagt, de måste ju få etablera sig först och det kan ju ta ett tag om hästar mumsar på dem.

Vill du att buskarna ska få vara ifred kan du ju plantera amerikansk hagtorn med sina 5cm-taggar! devil.gif
malarmaster
slånbär är det ingen som mumsar på.nackdel,kan skjuta mycket rotskott.
Annars är väl hassel den typiska hagväxten. Ulf
JessicaM
CITAT (malarmaster @ 26-01-2011, 09:53) *
slånbär är det ingen som mumsar på.nackdel,kan skjuta mycket rotskott.
Annars är väl hassel den typiska hagväxten. Ulf


Kanske passar där det är blött?? Slånbär alltså smile.gif
jollybee
Hej!
Kanske skulle du kunna sätta någon rosbuske. De kan ju dra iväg rätt snabbt och hästarn kanske inte gillar taggar i munnen!

Mvh/jollybee flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon