Full version: Levande stenar
Christoffer
Vilka typer av kaktussläktet "Levande stenar" finns det.

Lithops vet jag, men vilka mer finns det?
Gossen Ruda
Det är väl mest släktet Lithops som kallas för levande stenar. Sen finns även sl. Conophytum och Ophthalmophyllum som är liknande. Alla tillhör fam. Mesembryanthemaceae - Middagsblomväxter. Med reservation för att namnen kan ha ändrats sen "min" bok kom ut.
Christoffer
Jag hittade detta på nätet och jag har aldrig upplevt de
som "levande stenar". Varför är det så? Lithops finns inte ens
med, fastän den borde.


"This list is intended to be a discussion forum about the "living rocks" of the Cactaceae family: Ariocarpus, Astrophytum, Aztekium, Epithelantha, Geohintonia, Lophophora, Obregonia, Turbinicarpus, Strombocactus, and other dwarf, cryptic cactus genera."
Ingrid på Västkusten
Levande stenar på svenska = oftast Lithops som inte är en kaktus utan en SUCKULENT! Grr.....


På engelska kallas ofta vissa arter kaktusar som är mkt mkt långsamväxande och med mkt fascinerande utseende för 'living rocks' men detta ahr alltså inget att göra med Lithops alls. Fel världsdel.....

Jag ahr även sett Pleisopilos kallas för levande stenar. Antar de flesta 'mimicry' mesembryanter kallas för 'levande stenar' på svenska. Å deär ifrån Sydafrika så de är alltså suckulenter.


Ingrid
Christoffer
Olika värdsdelar var det ja...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon