Aqvakul
Grilla inomhus ;-)
Cacki
Men herregu´, vad ska man säga...... wacko.gif
Chamomille
Vadå???
*Stintan*
Smart ohmy.gif slap.gif
fuchsian
Hemma hos mig brukade man säga att;

---- Man äter inne ...[/size[size="3"]]-----Och skiter utomhus.

Detta pga. av gammal vana hade många utetoa och sen hade folket inte tid med att fixa mat utomhus.
( Min svärmors besvikelse när hon inte fick ens ta fikat ut, utan morssan satte en mjölkhink i händerna på henne och körde ut i laggårrn för att mjölka. ....... rotfl.gif ) Det var enda gången hon tiggde för att få följa med när vi åkte hemåt. ...... giggle.gif

Vi har inte ens själva vanan att grilla eller att äta ute, men fika kan vi göra i växthuset när det passar. .... Fuchsian ......
Ralf
Bara mitten på januari, men vinnaren av årets Darwinismpris verkar redan utsedd.
Chamomille
CITAT (Ralf @ 16-01-2011, 10:31) *
Bara mitten på januari, men vinnaren av årets Darwinismpris verkar redan utsedd.

[attachment=57572:gapflabb.gif]
Huggorm
Ibland blir man förundrad. Av alla dessa tio, fanns det inte en enda med såpass mycket allmänbildning eller förnuft att dom visste vad som händer när man grillar inne?
Christa
Man kan tycka att det är stolligt men när det gäller information till medborgarna finns stora brister. För mig är det lika självklart att man inte eldar skräp utomhus eller i värmepannan men hur många känner till att det är den största källan till dioxinutsläpp?

Det finns en rad exempel på saker som människor gör i okunskap och som kan ge stora hälsoproblem. Informationen till medborgarna borde bli bättre.
fuchsian
Jaha, då fattade jag fel. ....Fuchsian.....
Alba
Helt otroligt - grilla inomhus - jag saknar ord.
Christa
CITAT (Alba @ 16-01-2011, 11:01) *
Helt otroligt - grilla inomhus - jag saknar ord.


Ja som jag skrev så är det för mig lika självklart att man inte eldar skräp som sprider dioxin som är ett av världens giftigaste ämnen.
Ralf
[attachment=57573:vi_grillar_olika.jpg]
xlxl67
Ok en fruktanvsärt dum fråga kanske men jag bjuder på den.

Elgrill - är det lika farligt? Det är väl ändå eldens rök som är giftig?
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 16-01-2011, 12:43) *
[attachment=57573:vi_grillar_olika.jpg]

giggle.gif
xlxl67
CITAT (Aqvakul @ 16-01-2011, 13:05) *
giggle.gif


Hehe jag läste "vi gillar olika" men det var också lite kul tyckte jag fast det kanske skulle vara med i felläsningstråden istället biggrin.gif
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 16-01-2011, 13:03) *
Ok en fruktanvsärt dum fråga kanske men jag bjuder på den.

Elgrill - är det lika farligt? Det är väl ändå eldens rök som är giftig?

Precis, det är röken som är farlig, så elgrillen kan du använda inomhus
Wilmer
Xl, så måste det ju vara, förbränningen som förbrukar syre sker ju inte vid elgrillen.

Jag är livrädd för att stänga spjället för tidigt ifall det ligger och pyr i brasan...
skogstroll
när jag bodde inne i city så hade jag en golvslipare hemma. Han sa han hade varit i en förort där de odlade potatis (!) i vardagsrummet och hade anlagt en liten trädgård där inne med jord istället för golv
Ralf
CITAT (skogstroll @ 16-01-2011, 13:21) *
när jag bodde inne i city så hade jag en golvslipare hemma. Han sa han hade varit i en förort där de odlade potatis (!) i vardagsrummet och hade anlagt en liten trädgård där inne med jord istället för golv

Men för helvete, den skrönan fyller ju snart 50 år!
Alba
CITAT (Ralf @ 16-01-2011, 12:43) *
[attachment=57573:vi_grillar_olika.jpg]


rotfl.gif Jag såg inte skillnaden förrän xlxl67 nämnde det
malcolm
CITAT (Wilmer @ 16-01-2011, 13:07) *
Xl, så måste det ju vara, förbränningen som förbrukar syre sker ju inte vid elgrillen.

Jag är livrädd för att stänga spjället för tidigt ifall det ligger och pyr i brasan...

Det är inte förbrukningen av syre som är farlig utan kolmonoxiden som bildas vid förbränningen.
Peztis
CITAT (Alba @ 16-01-2011, 13:33) *
rotfl.gif Jag såg inte skillnaden förrän xlxl67 nämnde det


Inte jag heller! blush.gif

CITAT (Ralf @ 16-01-2011, 13:26) *
Men för helvete, den skrönan fyller ju snart 50 år!

De hade kanske hört talas om den där skrönan och tyckte idén var jättebra! biggrin.gif
Huggorm
CITAT (Ralf @ 16-01-2011, 12:43) *
[attachment=57573:vi_grillar_olika.jpg]

Det roligaste med den där är att den från början var en symbol mot rasism, och nu kommit till nytta igen när en somalisk familj grillar inomhus biggrin.gif
malcolm
CITAT (skogstroll @ 16-01-2011, 13:21) *
när jag bodde inne i city så hade jag en golvslipare hemma. Han sa han hade varit i en förort där de odlade potatis (!) i vardagsrummet och hade anlagt en liten trädgård där inne med jord istället för golv

... och...? rotfl.gif
xlxl67
Alltså jag ser detta framför mig. Hur rökigt måste det inte ha varit i lägenheten?
Säger inte självbevarelsedriften att det går inte att vara här inne i den här röken?
Är det verkligen bra för sängkläder, väggar med den här rökluften? :/
Ralf
Ja det var folk från 08 som grillade inomhus.
Samma sak ksedde dock för ganska exakt ett år sedan i sydligare Sverige.

Christa
CITAT (Huggorm @ 16-01-2011, 16:11) *
Det roligaste med den där är att den från början var en symbol mot rasism, och nu kommit till nytta igen när en somalisk familj grillar inomhus biggrin.gif


Jag spekulerade i om det kunde vara en utländsk familj som grillat inomhus eftersom man i t ex afrika på landsbygden har öppen eld inomhus och lagar sin mat där. Nu fick jag det bekräftat.

Jag läste nyligen "Den vita masajen" och författaren skrev att det var besvärligt i början att stå ut med röken. Lite konstigt tyckte jag det var att de inte blev koloxidförgiftade men husen är väl inte så täta även om de var tätade med koskit.
herkules
CITAT (skogstroll @ 16-01-2011, 13:21) *
när jag bodde inne i city så hade jag en golvslipare hemma. Han sa han hade varit i en förort där de odlade potatis (!) i vardagsrummet och hade anlagt en liten trädgård där inne med jord istället för golv


http://sv.wikipedia.org/wiki/Potatis_i_parketten
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 16-01-2011, 16:20) *
Alltså jag ser detta framför mig. Hur rökigt måste det inte ha varit i lägenheten?
Säger inte självbevarelsedriften att det går inte att vara här inne i den här röken?
Är det verkligen bra för sängkläder, väggar med den här rökluften? :/

Det behöver inte bli speciellt rökigt. Förmodligen grillade dom ute, och tog sedan in grillen när det brunnit ut och bara glöden återstod. En del fet rök från maten man grillar blir det förståss ändå.
Ralf
CITAT (xlxl67 @ 16-01-2011, 16:20) *
Alltså jag ser detta framför mig. Hur rökigt måste det inte ha varit i lägenheten?
Säger inte självbevarelsedriften att det går inte att vara här inne i den här röken?
Är det verkligen bra för sängkläder, väggar med den här rökluften? :/

Jag tror nog att dom tänt grillen ute, låtit lågorna o röken lägga sig och sedan burit in den glödande kolen och trott att faran var över. Men den glödande grillkolen använder syre som bland annat omvandlas till just kolmonoxid...



Vill minnas att det fanns sådana små minikolkaminer som man bar in till åldringar i hus utan eldstäder och kakelugnar, förr i tiden.

Huggorm
Jag har aldrig riktigt förstått det där med att bryta upp golvet och odla potatis. 99% av dagens lägenheter har golv av betong, det finns liksom ingenstans att sätta någon potatis där? River man bort mattan eller parketten så är det betong därunder. Möjligtvis i äldre hus eller villor där det är bjälklag av träreglar, men då borde det bli fuktskador i taket på våningen under ganska omedelbart.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 16-01-2011, 16:11) *
Det roligaste med den där är att den från början var en symbol mot rasism, och nu kommit till nytta igen när en somalisk familj grillar inomhus biggrin.gif

Och hur vet du att det var en somalisk familj????
Bara för att det står en sak på nätet är det inte per automatik sant! Speciellt inte om det står på sidan politiskt inkorrekt! sleep.gif
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 16-01-2011, 16:35) *
Och hur vet du att det var en somalisk familj????
Bara för att det står en sak på nätet är det inte per automatik sant! Speciellt inte om det står på sidan politiskt inkorrekt! sleep.gif

Ingenting är hemligt på nätet. Bilder i tidningarna visade klart och tydligt vilken adress det handlade om, och sedan är det bara att kolla vem som bor där. Jag vet inte om saken har varit uppe på politisk inkorrekt, det verkar inte så?

Jag ville bara göra folk medvetna om vad som verkligen är anledningen till att den där handen finns överallt på nätet idag. För vissa blir det dubbelt så kul, för andra försvinner allt det roliga
xlxl67
CITAT (Ralf @ 16-01-2011, 16:26) *
Jag tror nog att dom tänt grillen ute, låtit lågorna o röken lägga sig och sedan burit in den glödande kolen och trott att faran var över. Men den glödande grillkolen använder syre som bland annat omvandlas till just kolmonoxid...
Vill minnas att det fanns sådana små minikolkaminer som man bar in till åldringar i hus utan eldstäder och kakelugnar, förr i tiden.


Men då borde det vara farligt att stå bredvid en grill också?
Om man har grillen inne säg i vardagsrummet med öppen balkongdörr borde det då inte gå att jämföra med att grilla utomhus. Alltså inte rök och eld i grillen utan bara glödand kol?
Ralf
Som jag skrev nyss Huggorm, samma sak hände för en Skånsk familj.

Bara för att det är en man som har ett namn av utländsk härkomst som är mantalsskriven där så behöver det inte betyda att familjen som bor där är det. Huset var till salu i december. Den ny familjen (Svenska?) har kanske precis flyttat in i dagarna.
Christa
CITAT (xlxl67 @ 16-01-2011, 16:56) *
Men då borde det vara farligt att stå bredvid en grill också?
Om man har grillen inne säg i vardagsrummet med öppen balkongdörr borde det då inte gå att jämföra med att grilla utomhus. Alltså inte rök och eld i grillen utan bara glödand kol?


Koloxid bildas när det är för lite syre. Normalt blir det koldioxid vid förbränning alltså CO2. När inte syret räcker blir bara CO. Det som händer är att CO i kroppen binder syret och blir CO2.
Huggorm
CITAT (Ralf @ 16-01-2011, 16:59) *
Som jag skrev nyss Huggorm, samma sak hände för en Skånsk familj.

Bara för att det är en man som har ett namn av utländsk härkomst som är mantalsskriven där så behöver det inte betyda att familjen som bor där är det. Huset var till salu i december. Den ny familjen (Svenska?) har kanske precis flyttat in i dagarna.

Så kan det vara, det kanske var inflyttningsfest med grillning? Men poängen är att själva baktanken med den där handen är vad jag skrev tidigare
xlxl67
CITAT (Christa @ 16-01-2011, 17:14) *
Koloxid bildas när det är för lite syre. Normalt blir det koldioxid vid förbränning alltså CO2. När inte syret räcker blir bara CO. Det som händer är att CO i kroppen binder syret och blir CO2.


Okok riktigt läskigt det där ivf.
Vippan
Otroligt korkat gjort med tanke på att det fanns småbarn med....men som sagt vi grillar olika
KRT
CITAT (Christa @ 16-01-2011, 17:14) *
Koloxid bildas när det är för lite syre. Normalt blir det koldioxid vid förbränning alltså CO2. När inte syret räcker blir bara CO. Det som händer är att CO i kroppen binder syret och blir CO2.

Har för mig att CO binder hemoglobinet starkare än CO2, evt irreversibelt och blockerar inbindningsstället för O2.... Men det spelar mindre roll, det som hänt är djupt tragiskt oavsett etniciteten på de drabbade. Däremot begriper jag inte varför man tar in en grill som är avsedd för utomhusbruk....
Meriona
Tur att det inte gick riktigt illa, iallafall! ohmy.gif

OM det nu var invandrare så har det nog sin förklaring i det, inte är det ovanligt att man har eldhärdar i husen i andra länder (eller i samernas tält heller), men där finns så klart nån ventilationslucka.

Christa
CITAT (KRT @ 16-01-2011, 18:23) *
Har för mig att CO binder hemoglobinet starkare än CO2, evt irreversibelt och blockerar inbindningsstället för O2.... Men det spelar mindre roll, det som hänt är djupt tragiskt oavsett etniciteten på de drabbade. Däremot begriper jag inte varför man tar in en grill som är avsedd för utomhusbruk....


Det var ju det jag skrev.

CITAT (Vippan @ 16-01-2011, 18:15) *
Otroligt korkat gjort med tanke på att det fanns småbarn med....men som sagt vi grillar olika


Man behöver inte vara korkad för att man saknar kunskap om en sak.
Anders zon 1
CITAT (Christa @ 16-01-2011, 17:14) *
Koloxid bildas när det är för lite syre. Normalt blir det koldioxid vid förbränning alltså CO2. När inte syret räcker blir bara CO. Det som händer är att CO i kroppen binder syret och blir CO2.

Nej CO binder inte syret i kroppen genom att bilda CO2. Däremot så binder CO lätt och mycket hårt till hemoglobinet i de röda blodkropparna (flera hundra gånger hårdare än syre binder till hemoglobin) och blockerar därigenom syreupptaget i blodet. Det sitter alltså CO och blockerar där syre borde sitta. Koloxidförgiftning innebär i princip att man kvävs inifrån. Har tillräckligt mycket av hemoglobinet blockerats av CO så hjälper det inte att man får andas frisk luft efteråt utan man kan dö ändå. Då gäller det att snabbt få läkarvård vilket bland annat går ut på att man får andas rent syre för att rensa ut koloxiden, men det tar tid och även om man överlever kan man få bestående skador på bland annat hjärna och hjärta. Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolmonoxid (koloxid och kolmonoxid är samma sak).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon