ingrid fuxwall
Det var min fråga
RibesRubusVitis
Och hur skulle man beta en pallkrage...?
Iren
Hej och det var väl lite näsvist, eller.... Jag tycker också det skulle vara intressant att höra om någon hittat ett bra pris på pallkragar.

Förra året tog Blomsterlandet 400-någonting för 2! Är det bara jag som tycker det är dyrt??

Trevlig helg önskar Irene
ingrid fuxwall
Ibland glömmer jag en bokstav - ursäkta! RibesRubusVitis är en ofelbar person som aldrig gör fel/stavar fel - lycko dig!

Men till frågan, vad är ett rimligt pris för pallkragar?

Köpte för några år sedan men har glömt vad jag betalade då.

Har jag stavat fel så ber jag om ursäkt. Tycker nog att frågan är av allmänt intresse
RibesRubusVitis
Det var inte för att jäklas som jag undrade. Och även jag stavar fel emellanåt; kanske mer än de flesta, eftersom jag skriver mer än de flesta (i jobbet). Men en vanlig debatt har gällt odling i gamla järnvägsslipers, som just varit betade (med kreosot som rötskydd).
Ranunculus
Jag har köpt begagnade pallkragar hos Byggmax. de har kostat 50 kr. styck. Men det är ingen vara som de håller som standard, det finns bara ibland, men kan vara värt ett försök.
malarmaster
tror listpriset på åkerierna ligger på 120 kr.billigaste är o snickra själv,annars tror jag plantagen tog 150 i somras.vanlig furubräda 120x22 ligger på 14 kr /m,åtgår 4 m(mått 120x80cm) alltså pris 56 kr.lägg till en ca 30 kr o få tryckt virke. ulf
blomkronan
Hos ett pallföretag... en sån som har ett berg av pallar hitta jag för 60:- st dom var både nya och begagnade
Scout
Jag får gratis på jobbet. Enligt killarna på labbet så finns ett pantsystem på själva pallarna, kommer inte ihåg hur mycket, men det finns inget pantsystem på pallkragarna, därför fick jag ta om jag ville. tillgången berodde på hur mycket gods de fick skickat till sig.

Det enda lite kluriga är att få hem dem på cykeln (om man fäller ihop dem så blir de 120+80=2m långa, om man tejpar ihop dem så åker de inte isär när man har dem på pakethållaren).

Om jag inte fick gratis på labbet skulle jag nog kunna tänka mig att betala max 50kr, men då ska de vara i nyskick. Begagnade skabbiga skulle jag inte betala alls för.
ingrid fuxwall
Ingen annan som har åsikt om vad de ska kosta?
Jordgubbe
Att hitta palllkragar till överkomliga priser kan vara svårt, och hittar man någon som säljer till bra pris eller vill bli av med så gäller det ju att kunna transportera hem dem smidigt också.

Men med tanke på att vissa kastar dem i återvinningscontainrar för trä och att de har en begränsad livslängd så tycker jag inte att man ska betala mer än 50 kr för dem. Man behöver ju trots allt minst 2 för att kunna odla det mesta (och man kanske vill ha flera, eller få upp dem i en bra arbetshöjd). Är man orolig att de är behandlade kan man klä insidan med överblivna jordsäckar.
MissB
Jag köpte på Ica Maxi förra året, de tog 69kr. Det är väl rätt lagom kan jag tycka!
Iren
CITAT (MissB @ 16-01-2011, 00:18) *
Jag köpte på Ica Maxi förra året, de tog 69kr. Det är väl rätt lagom kan jag tycka!

HE
Hej igen och det tycker jag lät mycket lagom! Det får jag kolla på Ica M. Tack o hej tummenupp.gif
Najsan
Betalade tror jag 30 kr styck för dom på ngt elektronikgrossistbolag. Tydligen räknas de av på något vis i pantsystemet hos dom, typ om man lämnar igen lika många som man får levererat till sig så kostar det gratis för företaget, vem vet egentligen.. Tyckte det var lagom mycket. De var desssutom i nyskick.
Malvia
CITAT (MissB @ 16-01-2011, 00:18) *
Jag köpte på Ica Maxi förra året, de tog 69kr. Det är väl rätt lagom kan jag tycka!



Hej,
sist jag var såg var det inte dom priserna, och definitivt inte på ICA Maxi, utan Granngården,

men det kanske beror på var man kollar?

Alba
Ett tips är att fråga på någon mindre industri. De kan därför vara intresserade att sälja eller ge bort för att bli av med pallkragar.



Jag tror inte jag vill betala mer än 60-70 kronor om jag köper flera kragar . Om jag bara behöver 1 enda kanske jag kan sträcka mig högre.

Jag har egensnickrade pallkragar (dvs sambon har snickrat) i stugan som jag målat röda.






edit - skrev ju pallar men jag menade ju pallkragar wacko.gif
MissB
CITAT (Malvia @ 17-01-2011, 00:23) *
Hej,
sist jag var såg var det inte dom priserna, och definitivt inte på ICA Maxi, utan Granngården,

men det kanske beror på var man kollar?



Det är säkert jätteolika mellan olika Ica Maxibutiker. Vår butik hade begagnade pallkragar för 69kr, och jag köpte rätt många, så jag var glad för det. De hade dem ute bland jorden.
Scout
På mitt jobb berättade de att det finns ett pantsystem på själva pallarna om de är märkta med rätt symboler på klossarna och är hela.

Däremot sas det att det INTE finns något pantsystem på pallkragarna, dessa är heller inte märkta med dessa symboler. Ibland finns tryck och loggor från någon industri, men inga kontrollerbara pantsymboler. Så att de skulle vara värda någon form av pant verkar inte stämma.

Dock har väl de företag som både tar emot och skickar gods, ofta ett behov av att själva återanvända pallkragar om de ska skicka gods. En bra strategi är nog att prata med något lite mindre företag som tar emot gods men inte skickar iväg lika mycket. Då blir det en del pallkragar över.
ingrid fuxwall
Var inne i en affär som sålde billigt och i ett hörn såg jag en massa pallkragar så givetvis frågade jag vad han skulle ha för dem om jag köpte 10 - 20 stycken. Fick ett vettigt pris som han ville kolla upp och så skulle jag komma dit idag men när jag kom dit fanns det någon annan där som skulle ha 5 gånger så mycket och jag som läst instruktionsboken och lyckats fälla ner säten och allt möjligt på bilen - dålig stil så nu är jag sur.

Det märkte ställföreträdande så han försökte släta över och få mig på gott humör men de kan behålla sina pallkragar - det finns andra som vill sälja eller så klarar jag mig utan fler pallkragar
Alba
CITAT (Scout @ 17-01-2011, 15:41) *
På mitt jobb berättade de att det finns ett pantsystem på själva pallarna om de är märkta med rätt symboler på klossarna och är hela.

Däremot sas det att det INTE finns något pantsystem på pallkragarna, dessa är heller inte märkta med dessa symboler. Ibland finns tryck och loggor från någon industri, men inga kontrollerbara pantsymboler. Så att de skulle vara värda någon form av pant verkar inte stämma.

Dock har väl de företag som både tar emot och skickar gods, ofta ett behov av att själva återanvända pallkragar om de ska skicka gods. En bra strategi är nog att prata med något lite mindre företag som tar emot gods men inte skickar iväg lika mycket. Då blir det en del pallkragar över.


Det är riktigt - kragarna ingår ej i pallsystemen som transportföretagen har.
annchen
Hej!

Jag brukar betala mellan 30 och 50 SEK för stora/helpallkragar (120x80), detta i Stockholms- och Göteborgsområdet.

Nu är jag emellertid på jakt efter pallkragar även på småländska höglandet - har någon ett tips på var jag kan hitta pallkragar till liknande priser i Eksjö, Vetlanda, Nässjö eller liknande?



Bästa hälsningar


Annchen
theseraphim
CITAT (Scout @ 17-01-2011, 16:41) *
På mitt jobb berättade de att det finns ett pantsystem på själva pallarna om de är märkta med rätt symboler på klossarna och är hela.

Däremot sas det att det INTE finns något pantsystem på pallkragarna, dessa är heller inte märkta med dessa symboler. Ibland finns tryck och loggor från någon industri, men inga kontrollerbara pantsymboler. Så att de skulle vara värda någon form av pant verkar inte stämma.

Dock har väl de företag som både tar emot och skickar gods, ofta ett behov av att själva återanvända pallkragar om de ska skicka gods. En bra strategi är nog att prata med något lite mindre företag som tar emot gods men inte skickar iväg lika mycket. Då blir det en del pallkragar över.


de ingår inte i ett pantsystem men däremot så köper stora pall och logistikföretag gärna upp dem av företag samtidigt som man säljer sina EU pallar till dem.
VackraFia
Jag får mina pallkragar på mitt företag smile.gif Ganska så nöjd med det faktiskt.
VitMalva
Hej,
jag köpte mina första pallkragar idag. Det blev fyra stycken för ca 60 kr styck i nyskick, ett bra pris tycker jag. smile.gif
Jag hittade dom på blocket.
Manges
Mina synpunkter.

60 kr på blocket är lagom, finns många som säljer.
150 kr har jag hittat i affärer, kan vara OK.
Många tar 200 kr eller mer, tycker jag är för mycket.

Jag sätter dem i lite olika formationer och inte alltid bara som 80x120.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon