Full version: Krolliljor
Sabina87
Jag fick se en bild på en blogg på dessa vackra saker. Var får man tag i vita krolliljor? Är det som frön eller som lökar? klarar de av att stå i full sol?
Oj, många frågor...
/Sabina
Helen i Piteå Zon 5
Lökar finns att köpta på olika firmor bla. Botanicus
http://www.botanicus.nu/katalog/
Finns säkert fler 'lökföretag' som säljer just vita
Hittade även här
http://lillafiskaregatanstradgardsbutik.e-...inguest&p=H
Krolliljor trivs väl bäst i halsvkugga med fuktbevarande men väldränerad jord.
Sabina87
Tack för svaret!
Det verkar inte som att de kommer att trivas i min rabatt =( Västerläge längs med huset.
Helen i Piteå Zon 5
Har du någon plats i rabatten som är fuktig så går det säkert i sol också, pröva du yes.gif
Crazy4Flowers
Jag har Krolliljor i full sol det går utmärkt, har lerhaltig jord, dom trivs lika bra i halv skugga också.
Sabina87
CITAT (Crazy4Flowers @ 14-01-2011, 16:28) *
Jag har Krolliljor i full sol det går utmärkt, har lerhaltig jord, dom trivs lika bra i halv skugga också.


Det låter toppen, för det är vad de skulle få hos mig också!!
Jag ska nog försöka få tag i lite frön. någon som vet hur lång tid det tar från frö till blomma?
kerstin z5-6
Det tar ett par år, rek lökar eller tom lökskal dvs en bit bara då går det lite fortare
Monarda
Men nog tar det längre tid än ett par år från frön, 5 år kan det säkert ta. Själv har jag krollisar som växer och trivs i både sol och halvskugga men finast blir dom där det är lite skuggigt. Förra året satt jag lök av både svarta och vita, ska bli spännande att se om det blir något av dom i år.

[attachment=57560:P7041194.jpg]
Sabina87
Jag har en lokal handelsträdgård som jag brukar handla hos, jag får nog be att de köper hem ett parti lökar till mig. De är riktigt läckra!
Helen i Piteå Zon 5
Jag har frön från den vita krolliljan ifall du vill ha Sabina. Du får komma ihåg att fröna är inte 'fröäkta' utan det blir oftast rosa blommor. PM mig din adress smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon