Full version: Renovering av kök
Margith
Så här ser det ut idag

[attachment=57479:110111_002.jpg]

Att det ser ut så här beror på att jag äntligen fått min nya kyl och frys (tack snälla Blomkronan för moraliskt stöd kompiskram.gif )

Kylen och frysen ska inte vara där de är nu. De hamnade på samma ställe där den gamla kylen/frysen var, bara därför att jag måste ha hit en elektriker innan jag kan flytta dem till "rätt" vägg.

Mitt bekymmer är:
Titta på bilden,
jag har försökt att få med båda fönstrena, så att du ska se att det här är kökets absolut mörkaste hörn.

Vi kommer att sätt dit bänkskåp och en bänkskiva istället för kyl/frys.

Men vad ska jag ha ovanför bänken?

Min första spontana idé var 2 vitrinskåp med innerbelysning och spotlights.

Men hela ombyggnaden ska göras för att jag ska få mer plats i köket. 2 vitrinskåp, ja men hur mycket sväljer det -cry-.gif De snygga kristallglasen har jag i matsalen idag.

Jag försökte att lite försiktigt föreslå mannen att vi kanske bara skulle sätta dit 2 öppna hyllor för vardagsporslinet, men det föll definitivt inte i god jord.

Får du en idé när du ser bilden? Hur skulle du ha gjort?
Berätta för mig!

Om det har nån betydelse så är väggen ca 150 cm och jag vill inte ha bänken i vinkel mot fönstret till höger (fönstret med den vita gardinen)

Alla idéer mottages tacksamt smile.gif
Anma
I vitrinskåp kan man ha vardagsporslin också, sen behöver man inte hålla jätteordning heller i skåpet om man har frostat glas. Håller med mannen om öppna hyllor.
Malin_MeL
vad har du tänkt att du ska utnyttja bänken till? ska du ställa saker eller ska du stå och jobba på den?
när du skriver att du vill ha mer plats i köket, är det DU som ska få mer plast eller vill du få plats med mer i köket?

jag personligen är inte så förtjust i överskåp, de tar av storleken på rummet. trots det har jag ändå valt att ha det i ett liknande hörn som ditt för för att få extra skåpsplats, Jag ha valt två liggande skåp ovanpå varandra och så har jag satt spots under och på bänken har jag kaffe och the "maskiner".

Alba
Ett alt. är att göra en smalare vitrin som bara tar upp halva nuvarande kyl/frysens bredd.
Då går det sätta 2 hyllor till vänster om vitrinen.
Om du har fristående Micro kan du ta chansen att bygga in den i stället för vitrinskåp.
Då får du en mindre skåp ovanför micron.

I stället för underskåp där nu kyl/frysen står kan du ha lådor - höga lådor som tex rymmer tallrikar.
Det är väldigt praktiskt med lådor....tycker jag.


[attachment=57483:vitrin.jpg] - en lite sned och vind bild rolleyes.gif
Lokan
Jag skulle nog sätta in ett hörnskåp där det ryms mer än man tror... smile.gif
Klint
Fast även vanliga väggskåp är ju smalare än kylskåpet vilket jag tror gör att det blir ljusare!
Monarda
Hörnskåp slukar jättemycket. Vi byggde den här varianten med plats för mikron under så slapp den stå på bänken och ta plats.

[attachment=57510:P3310985a.jpg]
Margith
Tack för att ni engagerar er, det värmer rose.gif

En variant av Monardas kök har vi på andra sidan diskbänken, det är därför jag inte vill ha en vinkel på den här väggen också.

Micron ska in ovanför den inbyggda ugnen, då tappar jag skafferiet. Så underskåpen ska bli lådor där jag kan förvara mjöl och socker och sånt. Den ändringen gjorde jag i köket i förra huset och det var kanon!

Bänkskivan ska dit för att jag ska få arbetsyta i köket. Det är det primära. Så ljuset är väldigt viktigt. Men lite mer skåp som sväljer diverse är ju aldrig fel i ett kök, eller hur? På nåt mysko vis är det alltid för lite skåp i mitt kök.
Ja, ja, jag vet att det mesta i skåpen aldrig används. Röda Korset skulle förmodligen ha mer nytta av grejerna än jag har shy.gif

Ett nytt bekymmer har dykt upp.
Ni som har inbyggnadsugn, var har ni plåtarna?
Nu har jag dem i ett smalt skåp som nog egentligen är tänkt för handdukar.
Jag tror att jag ska köpa nya skåpdörrar från IKEA igen, men den smala skåpdörren finns inte. I förra huset tog vi bort dörren, spacklade och satte in 2 hyllor och använde skåpet som vinförvaring. Men där hade jag en fristående spis, så plåtarna förvarade jag i värmeskåpet.
Vad gör jag av dem nu? Att ha dem i ugnen och behöva ta ut dem varje gång jag ska använda ugnen skulle nog driva mig till vansinne laugh.gif

Carl

Vad har du micron till? Går inte att laga mat i värdelös. Använd ugnen istället
Chamomille
Vi har inga luckor utan lådor i underskåpen. Vi förvarar plåtarna i den översta smala lådan smile.gif
Margith
CITAT (Carl @ 13-01-2011, 10:53) *
Vad har du micron till? Går inte att laga mat i värdelös. Använd ugnen istället


Jag tinar mat i den när jag har glömt att ta fram middagsmaten från frysen.
Och jag värmer mjölken till caffe latten i den
Nåt annat används den inte till, men det är väl så viktigt flirting.gif


CITAT (Chamomille @ 13-01-2011, 10:57) *
Vi har inga luckor utan lådor i underskåpen. Vi förvarar plåtarna i den översta smala lådan smile.gif


Den idén köper jag rakt av. thanks.gif Ett bekymmer mindre.
Chamomille
Ja, lådor istället för luckor ångrar jag inte en sekund. Man behöver inte gräva sig fram till det man ska ha utan ser ju allt ovanifrån tummenupp.gif
Alba
CITAT (Chamomille @ 13-01-2011, 11:15) *
Ja, lådor istället för luckor ångrar jag inte en sekund. Man behöver inte gräva sig fram till det man ska ha utan ser ju allt ovanifrån tummenupp.gif


Instämemr till 100 % och så nyttjar man ju hela lådan. I skåp står ofta alla torra varor längst fram och längre bak är det nästan tomt.
Anma
CITAT (Margith @ 13-01-2011, 10:47) *
Ett nytt bekymmer har dykt upp.
Ni som har inbyggnadsugn, var har ni plåtarna?
Nu har jag dem i ett smalt skåp som nog egentligen är tänkt för handdukar.


Jag har inbyggnadsugn. I skåpet ovanför ugnen har jag satt ett hyllplan långt ner och i det hålet som bildas har jag ugnsplåtarna. På så sätt tar de inte mer än 5-10 cm av utrymmet i skåpet. Har ingen micro ovan, men det spelar inte så stor roll, tror jag, det blir väl ett skåp ovanför Micron också?
En låda skulle jag hellre använda till annat.
Margith
CITAT (Anma @ 13-01-2011, 11:36) *
Jag har inbyggnadsugn. I skåpet ovanför ugnen har jag satt ett hyllplan långt ner och i det hålet som bildas har jag ugnsplåtarna. På så sätt tar de inte mer än 5-10 cm av utrymmet i skåpet. Har ingen micro ovan, men det spelar inte så stor roll, tror jag, det blir väl ett skåp ovanför Micron också?
En låda skulle jag hellre använda till annat.


Ja, det var ju ingen dum idé heller. Tål att tänkas på tummenupp.gif
mojan
Din hemliga tomte följer tråden med intresse. Har stort behov av nytt kök men ingen aning om var/hur jag ska börja. Intressant att ta del av andras ideér och lösningar. kompiskram.gif
Uttaget
CITAT (Alba @ 11-01-2011, 19:25) *
Ett alt. är att göra en smalare vitrin som bara tar upp halva nuvarande kyl/frysens bredd.
Då går det sätta 2 hyllor till vänster om vitrinen.
Om du har fristående Micro kan du ta chansen att bygga in den i stället för vitrinskåp.
Då får du en mindre skåp ovanför micron.

I stället för underskåp där nu kyl/frysen står kan du ha lådor - höga lådor som tex rymmer tallrikar.
Det är väldigt praktiskt med lådor....tycker jag.
[attachment=57483:vitrin.jpg] - en lite sned och vind bild rolleyes.gif


Snyggt! En LED strip under vitrinskåpet skulle dessutom ge en ruskigt snygg punktbelysning!

Lycka till!

// Magnus på Uttaget.se
Red Top
CITAT (Uttaget @ 06-03-2011, 16:05) *
Snyggt! En LED strip under vitrinskåpet skulle dessutom ge en ruskigt snygg punktbelysning!

Lycka till!

// Magnus på Uttaget.se

[attachment=58640:spamani.gif] giggle.gif
malarmaster
jag hade satt två högskåp med utdragbar inredning(följer med luckan ut)sväljer hur mycket som helst o man ser allt som är på hyllorna.Bänkskåp med fasta hyllor är helt ute idag,nu gäller utdragbar förvaring.
Går att modernisera en gammal inredning om man ändå byter luckor t.ex.
Har du dessutom plats till en köksö på hjul med en rejäl skiva så är lyckan fullständig.Går att dra runt i köket o laga mat på,baka som avställningsyta m.m Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon