Pius
Jag har blivit förtjust i att äta brysselkål, himla gott.

Men hur är de att odla, hur gör man och hur smakar hemodlat mot de frysta jag äter?

Pius i zon 1 med lerjord
EKLO
Jag provade att odla 4 plantor för ett par år sedan. Misslyckades, men vet varför: De kräver verkligt gott om utrymme (80 cm mellan plantorna) och riktigt mycket näring i jorden. Mina växte men huvudena slöt sig aldrig och det berodde på att jag planterat för tätt (förgrodde plantor under lysrör för utplantering, det funkade fint) och gödslat för dåligt. De icke-knutna huvudena var goda!

För mig blev summa summarum: En växt för den som har riktigt gott om plats, och det har inte riktigt jag än - men så småningom gör jag om försöket.
Eva i Skåne
Allt hemodlat smakar väl himmelsk jämfört med det man köper yes.gif

När vi hade koloni, för hundra år sen eller nåt, vet jag att vi hade brysselkål. Det jag mest minns är att dom inte blev så stora, men det var kanske odlarnas fel... brist på gödning eller vatten eller nåt
Brysselkål ska skördas efter den fått en frostknäpp för att inte smaka besk. Jag antar att det går att ge den knäppen i frysen, men det vet jag egentligen inget om.
Sen är det ju som med all kål ---larverna kan invandera om man har otur.
Bassam
Hej


Det är bra om man frågar om skötsel före plantera för att man ska släppa chansa och spara pengar och jobb.

Obs

Om man plantera bra ska man få bra huvud och man kan undvika larvar .



H:Bassam
niggle
Hej!
Jag hade brysselkål på min lott i somras.
Förkultiverade, och det kom långa rankor som jag betraktade misstroget.
En gammal kollega som är grönsaksproffs sa att det såg jättebra ut, så jag planterade ut dem med en dryg halvmeters mellanrum. Sedan täckte jag med fiberduk.
När plantorna så småningom blev högre och högre, fick jag tillverka ett fiberdukstält av hoptejpade bambupinnar.
Skyddar man inte plantorna, kommer det massor av kållarver.
Eftersom brysselkål enligt uppgift vill ha mycket kväve, tillverkade jag nässelvatten i stora laddningar.
Om jag får säga det själv, blev resultatet lysande. Jag skördar fortfarande, men nu är det bara några pyttesmå huvud längst upp.

Rekommenderas!

hälsningar,
Niggle
Preussen
CITAT (niggle @ 31-01-2011, 22:45) *
Hej!
Jag hade brysselkål på min lott i somras.
Förkultiverade, och det kom långa rankor som jag betraktade misstroget.
En gammal kollega som är grönsaksproffs sa att det såg jättebra ut, så jag planterade ut dem med en dryg halvmeters mellanrum. Sedan täckte jag med fiberduk.
När plantorna så småningom blev högre och högre, fick jag tillverka ett fiberdukstält av hoptejpade bambupinnar.
Skyddar man inte plantorna, kommer det massor av kållarver.
Eftersom brysselkål enligt uppgift vill ha mycket kväve, tillverkade jag nässelvatten i stora laddningar.
Om jag får säga det själv, blev resultatet lysande. Jag skördar fortfarande, men nu är det bara några pyttesmå huvud längst upp.

Rekommenderas!

hälsningar,
Niggle

va kul! Grattis!
Samma förfarande brukar jag ha med min övriga kålodling men det blir allt att plocka lite larver ändå. med tanke på att det inte är hektarvis så fungerar det ok att plocka plantorna om man inte lägger fiberduk på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon