Magnea
Jag har tagit sticklingar av svarta vinbär som i sommar kommer vara 3 år, alltså andra sommaren med rötter. "buskarna" består av en gren som kommer upp ur jorden, och som förgrenar sig högre upp.

Jag vill ju att detta skall bli till buskar, och förra året blev det inte av att beskära då jag var lite för sent ute. Hur skall jag göra för att stimulera busken till att skjuta rotskott?
ingrid fuxwall
CITAT (Magnea @ 06-01-2011, 19:30) *
Jag har tagit sticklingar av svarta vinbär som i sommar kommer vara 3 år, alltså andra sommaren med rötter. "buskarna" består av en gren som kommer upp ur jorden, och som förgrenar sig högre upp.

Jag vill ju att detta skall bli till buskar, och förra året blev det inte av att beskära då jag var lite för sent ute. Hur skall jag göra för att stimulera busken till att skjuta rotskott?

Hoppas du får många bra svar så att jag kan göra samma sak med minga sticklingar.

Själv brukar jag bara knipsa av grenarna men vet ännu inte om det är rätt sätt ; ))
malcolm
Viker man ner kvistar i jorden och gräver ner dem slår de snart rot.
Jan Lindgren
Hej!
Klipp ner buskarna så grenar de sig. Man kan misshandla svarta vinbär och de växer ändå utmärkt. Det går också att beskära dem under växtperioden. Blir det för få grenar efter att du skurit ner busken så toppar du bara de unga skotten.
MVH
Jan Lindgren
Magnea
CITAT (Jan Lindgren @ 06-01-2011, 22:31) *
Hej!
Klipp ner buskarna så grenar de sig. Man kan misshandla svarta vinbär och de växer ändå utmärkt. Det går också att beskära dem under växtperioden. Blir det för få grenar efter att du skurit ner busken så toppar du bara de unga skotten.
MVH
Jan Lindgren



Tack för svar. Hur långt ner skall jag klippa grenarna? Jämna med marken eller ta en eller två tredjedelar av grenarnas höjd?
Huggorm
CITAT (Magnea @ 06-01-2011, 23:51) *
Tack för svar. Hur långt ner skall jag klippa grenarna? Jämna med marken eller ta en eller två tredjedelar av grenarnas höjd?
Det kommer skott där du klipper och förmodligen några nedanför också. Klipp alltså helst inte ända nere vid marken, utan kanske 5-10cm upp. Och klipp gärna före löven slår ut i vår, så rotsystemet slipper släppa ifrån sig energi till två uppsättningar löv. Som sagt är vinbär väldigt förlåtande, men så unga buskar är förstås känsligare än mera väletablerade exemplar.
Frida Sandman
Åh! Kul att ta egna sticklingar! Passa på att testa stamma upp en buske också, så det blir miniträd, har sett det på bild och det såg jättekul ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon