Full version: sått igen
kerstin z5-6
alpiner -få se hur det går med dem -de har just gjort sin suga vatten dag och är ute under snön -Nu är jag uppe i 50 sorter smile.gif
Imorron måste jag skola om de först grodda smile.gif
Hur är läget hos er ?
Helen i Piteå Zon 5
Jag är väl uppe i ca. 150-160 sorter, men det mesta är nog ute i snön. Har dessutom börjat skola om lite, ska just nu skola om Solanum quitoense, väntar bara på att jorden ska bli lite rumsvarm. Ser att några groddar har tittat upp av solokra (Abelmoschus manihot) och av Verbenan bonariensis. Skolade om några plantor av Geranium maderense igår, jag förstår inte varför jag drar på mig så mycket som man ska övervintra inne!!!! För övrigt så har jag massor osått ännu, både av perenner och sommarplantor, men det är bara att "knoga" på, jag har ju sååå roligt. /Helen smile.gif
Christer i Falköping
Är nog uppe i 50talet sorter nu. Men ingen snö finns kvar att ställa ut dem i. 3dm snö försvann på 1 dags regn.
Christer.
kerstin z5-6
Stackars Christer smile.gif Vi får blåsa ner lite snö åt dej då smile.gifsmile.gif
150 sorter helen .. hur i fridens har du hunnit det smile.gif
det har jag nog först i mars ..hoppas jag smile.gif men jag har mycke övervintrare jag med -vad tror du om tex Blå säckbuske, Ceanothus
laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nog hinner jag,,,, är ju hemma hela dagarna, så jag har ju mycket tid att avvara till mina egna intressen. Jag tänker odla ca. 100 sorter till innan denna "såsäsong" är över och det blir maj, det är då det blir fullt upp med alla omskolningar och dagarna känns korta. /Helen
kerstin z5-6
Helen ditt gräs har grott ! Hur högt blir det ? smile.gif Bigstem bluegrass
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2004, 15:06)
Helen ditt gräs har grott ! Hur högt blir det ? smile.gif Bigstem bluegrass

Det står på påsen 3-8feet, rätt högt med andra ord. Sol-halvskugga, blommar july-aug. färgen är kopparröd. det är en perenn. Du kan kolla in på www.easywildflowers.com. Jag har inte hunnit så det gräset ännu, har börjat med Myskgräs, mörkt Ormskägg, Droppax, har flera sorter som ska i jord. /Helen
kerstin z5-6
Ormskäggen -tittar de upp o är svarta ?? Fick bara gröna i fjol av de liljorna sad.gif
Sylvia
Precis som Christer är jag uppe på så där 50 sorter. Och likadant här, ingen snö att ställa dem i.... unsure.gif
digitalkarin
Alltså, det här med att skicka ut saker i snön...?
Hur fungerar det, rent praktiskt?
Man har en planta? Ett frö? Som man lägger i snön? Gräver ner i snön? Gräver ner UNDER snön?
Hur?!? blink.gif
kerstin z5-6
man sår fröna i såjord, väntar 24 tim o låter dem suga upp vatten -Sen sätter man ut dem under snön eller en granruska om man saknar det vita :)Då tror fröet att det varit vinter o gror när det blir varmt/ dvs när man tar in dem -alt. till våren smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2004, 17:09)
Ormskäggen -tittar de upp o är svarta ?? Fick bara gröna i fjol av de liljorna sad.gif

Ormskägget har inte grott ännu, ifall det gör det och det blir några svart, så tar jag naturligtvis med mig en planta till dig Kerstin. /Helen
kerstin z5-6
tack för höjden .. jo det stod på påsen men var är påsen nu ??
Minnet är som ett såll , jag har slavat bort en fröpåse MED frö i oxå...

jag får dela min gröne så har vi bägge sorter -den sitter ute ,så lever den i maj är det lifskraftigt e slag i den smile.gif
Väntar jelitto vilken dag som helst -jag har inte glömt dej smile.gifsmile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon