Lilla Selma
Hej! Även denna vinter "noppar" rådjuren av det gröna på våra thujor - så skedde även i vintras, men sedan såg det ut som om det kom en del nytt på de stackars buskarna. Men nu är det färdigt igen. Vi har börjat tilläggsutfodra rådisarna borta i skogen, men de hann göra väldigt stor skada innan vi började med det. Är det någon här som vet om det finns någon möjlighet att thujorna hämtar sig igen? Bryter de med nya skott, eller är det kört? Våra stora, granna thujor är helt genomskinliga upp till cirka 1,5 meters höjd. crying.gif
Anders Roslagen
Om det inte är ätet för långt in bryter det nytt, man kan ju ha thuja som häckväxt där man hela tiden toppar. Men annars har jag nog sett att de gamla thujorna är helt utan grenar en bit upp i områden där rådjur härjat varje vinter...
Cilla
Bra att veta, jag har inte sett rådjursätna thujor. Rådjur verkar ha starka personliga och lokala smaker, och det som är rådjurssäkert på ett ställe är det inte på ett annat. Även om vissa växter går igen som favoriter över hela landet.

Hemma stödmatar jag rådjur sedan några år på vintern och fascineras över att de också en sträng vinter som denna är lite av finsmakare ändå. En hög solrosfrön fick vara medan den andra åts upp meddetsamma - olika leverantörer. Det ena ungrådjuret äter lite grönkål, de andra ratar. Ingen äter Kinakål. Alla äter gröt men bara en ost. Alla gillar hårt bröd, ingen gillar morotsskal. Alla äter det vita ur apelsinskalshalvor, men en härlig halv apelsin äter de inte. Melon går inte an ens i skivor. Avokado gillar alla så mycket att de suger in och spottar ut skalen. Ingen äter hasselnötter. Rå och kokt potatis ligger för bordet, ändå föredrar flera att knapra på en helt torr tomatstjälk. Osv.
Huggorm
Jag är faktiskt lite förvånad över att thuorna äts upp. De svenska barrträden undviks ju av rådjuren, åtminstone till dom blir riktigt hungriga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon