Full version: Tulpanlökar ?
askeron
Har några tulpanlökar som inte kom i jorden innan frosten kom i vilken temperatur bör dessa förvaras tills det går att gräva ner dem frampå vårkanten, visst kan jag "rotslå" dem i källaren men vill testa å vänta tills vårkanten för att se vilket resultat det blir av att sätta tulpaner på våren ???
abbbe
Undrar hur många trådar jag har svarat på om liknande frågor, men hursomhelst...

Tulpaner och andra höstlökar måste få vintervila efter plantering för att blomma till vår. Planterar du de till våren kommer det bara upp blad. Plantera nu om du vill att de ska blomma.
KRT
Fungerar det med alla lökar och är det bara att sätta dem i en kruka och låta den stå kallt?
Hittade nämligen några lökar i garaget, och har ingen anning om det är tulpaner eller något annat??? Vill för nyfikenhetens skull gärna veta smile.gif
abbbe
CITAT (KRT @ 03-01-2011, 07:43) *
Fungerar det med alla lökar och är det bara att sätta dem i en kruka och låta den stå kallt?
Hittade nämligen några lökar i garaget, och har ingen anning om det är tulpaner eller något annat??? Vill för nyfikenhetens skull gärna veta smile.gif

Ja, det fungerar med alla höstlökar, dvs de lökar som planteras under hösten. Om du planterar de i kruka nu, låt de stå i rsumtemperatur först så att de rotar sig. När du ser att de har rotat sig så ställer du dem någonstans där det blir max +8 grader.
KRT
Perfek, då ska jag sätta dem direkt.
Ska bli spännande att se vad det är för något smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon