Sara i zon 7
Står här med fröerna, sår en del nu idag. Funderar över skillnaden mellan de olika Jalapenosorterna, måste hålla ner antalet sorter. Är de likvärdiga?

Sara
Preussen
CITAT (Sara i zon 7 @ 02-01-2011, 21:12) *
Står här med fröerna, sår en del nu idag. Funderar över skillnaden mellan de olika Jalapenosorterna, måste hålla ner antalet sorter. Är de likvärdiga?

Sara

på vilket sätt likvärdiga? menar du i att ge skörd snabbt eller fruktens smak, styrka, storlek?

har odlat en del jalapenosorter och vissa ger större frukter men styrkan tycker jag är ungefär densamma samt att väggtjockleken är ungefär likadana.
Sara i zon 7
Ja jag menar styrka, storlek och smak. Vill gärna ha tidiga sorter så att de hinner här uppe. Är alltså early varianten samma som den vanliga jalapenon fast lite tidigare?
Preussen
early jalapeno är en bra jalapeno att odla. den lär vara lite tidigare.
jag har odlat några sorter som jag tagit frö av. plantorna var inte isolerade så det kan ha bli lite korsning mellan dem. nu minns jag inte exakt vilken sort som var vilken men de gav större och köttigare frukter. hettan var ungefär densamma, det kan variera mer på samma planta än mellan sorterna. den sort som gav utmärkande störst frukter var conchos jalapeno. är du intresserad skicka ett pm så kan vi göra affär. annars fortsätter jag gärna att tipsa dig.
Sara i zon 7
Tack för infon, trodde väl nästan att det var så. Jag har fröer av både den tidiga och vanlig Jalapeno så jag ska tsta dem nu i år. Jag hade gärna testata dina fröer men jag har inte plats för mera, tyvärr.
Så många sorter man vill ha!

Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon